0 امتیاز
141 بازدید
در جهان بینی اعتقادی توسط
اگر امیرالمومنین پولدار بود چرا ب دختر خود اجازه داشتن گردنبند نمیداد؟؟: چرا در زمان امام صادق حضرت شیک میپوشیدند اما در زمان حضرت علی اینگونه نبود؟؟

3 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
م داستانش از قرار زیر است:

علي بن ابي‏رافع مي‏گويد:
من نگهبان خزينه بيت‏المال حضرت علي بن ابي‏طالب عليه‏السلام بودم. درميان بيت‏المال گردن بند مرواريد گران قيمتي وجود داشت که در جنگ بصره به غنيمت گرفته شده بود. دختر اميرالمؤمنين کسي را نزد من فرستاد و پيغام داد که شنيده‏ام در بيت‏المال گردن بند مرواريدي هست. من ميل دارم آن را به عنوان امانت، چند روزي به من بدهي تا در روز عيد قربان خود را با آن آرايش دهم و پس از آن بازگردانم. من پيغام دادم به صورت مضمونه که در صورت تلف به عهده گيرنده باشد) مي‏توانم به او بدهم. دختر آن حضرت نيز پذيرفت. من با اين شرط به مدت سه روز گردن بند را به آن بانوي گرامي دادم.
اتفاقا علي عليه‏السلام گردن بند را در گردن دخترش ديده و شناخته بود و از وي مي‏پرسيد: اين گردن بند از کجا به دست تو رسيده است؟
او اظهار مي‏کند: از علي بن ابي‏رافع، خزينه‏دار شما به مدت سه روز امانت گرفته‏ام تا در روز عيد قربان خود را زينت دهم و سپس بازگردانم.
علي بن ابي‏رافع مي‏گويد:
اميرالمؤمنين عليه‏السلام مرا نزد خود احضار کرد و من خدمت آن حضرت رفتم.
چون چشمش به من افتاد فرمود:
«أتخون المسلمين يا ابن ابي رافع؟»
«اي پسر ابي‏رافع! آيا به مسلمانان خيانت مي‏کني؟!»
گفتم: پناه مي‏برم به خدا از اينکه به مسلمانان خيانت کنم.
حضرت فرمود: پس چگونه گردن بندي را که در بيت‏المال مسلمانان بود بدون اجازه من و مسلمانان به دخترم دادي؟
عرض کردم: اي اميرالمؤمنين! او دختر شماست و از من خواست که گردنبند را به صورت عاريه که بازگردانده شود به او دهم تا در عيد با آن خود را بيارايد. من نيز آن را به عنوان عاريه به مدت سه روز به ايشان دادم و ضمانت آن را به عهده گرفتم که صحيح و سالم به جاي اصلي خود بازگردانم. حضرت علي عليه‏السلام فرمود:
همين امروز بايد آن را پس گرفته و به جاي خود بگذاري و اگر بعد از اين چنين کاري از تو ديده شود کيفر سختي خواهي ديد.
سپس فرمود: اگر دختر من اين گردنبند را به عاريه مضمونه نمي‏گرفت، نخستين زن هاشميه‏اي بود که دست او را به عنوان دزد مي‏بريدم. اين سخن به گوش دختر آن حضرت رسيد به نزد پدر آمده و گفت:
يا اميرالمؤمنين! من دختر شما و پاره تن شما هستم. چه کسي از من شايسته‏تر به استفاده از اين گردنبند بود؟
حضرت فرمود: دخترم! انسان نبايد به واسطه خواسته‏هاي نفس و خواهشهاي دل، پاي از دايره حق بيرون بگذارد. آيا همه زنان مهاجر که با تو يکسانند، در اين عيد به مانند چنين گردن بند خود را زينت داده‏اند تا تو هم خواسته باشي در رديف آنها قرار گرفته و از ايشان کمتر نباشي؟ [1]

[1] - المناقب، ابن شهر آشوب (م 588هجری)، قم: موسسه العلامه، 1379ق، ج 2، ص 108؛مجموعة ورام، ورام بن ابی فراس( م قرن 6)، قم: مکتبه الفقیه، بی تا، ج 2، ص 3؛ التهذیب، شیخ طوسی (م 460)، تهران: دارالکتب الاسلامیه، 1365ش، ج 10، ص 151؛ بحارالانوار، مجلسی، بیروت: موسسه الوفاء، 1404ق، ج 40، ص 337.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
امام صادق علیه السلام؛ رهنمودها و هشدارهای اقتصادی
اشاره
«از آن تاریخ که انسان، پا بر روی زمین گذاشت، مسئله «اقتصاد»، مورد عنایت و اهتمام او بوده است. از همان روزگار آغازین حیات زندگی بشر، وی به اموری مانند خوردن و آشامیدن، لباس، مسکن و وسیله نقلیه، احساس نیاز می کرد و در این راه، به سعی و کوشش روی آورد. در نتیجه، برای رفع احتیاجات خویش و به دست آوردن لقمه ای برای زندگی خود و خانواده خود، دست به کار و تلاش زد. از این رهگذر، وی به دنبال زراعت رفت، کشاورزی نمود، محصول درو کرد و ذخیره اندوخت و به پرورش حیوانات و پرندگان، پس از آنکه آنها را صید می نمود، اقدام نمود و کارهایی از این دست انجام داد، تا زندگی او پا بر جا بماند و در رگ های او حرارت و حرکت بدود و بقای او تضمین شود و بدین گونه اقتصاد به منزله رگ حیات بشر، خود را نشان داد و برای او و در زندگی وی نقش حیاتی بازی نمود. این گونه بود که همواره، مسئله «اقتصاد»، مورد اهتمام رسالت و ادیان آسمانی قرار گرفت و در همه روزگاران، بدان، توجه و عنایت ویژه داشتند».1

بخشی از آموزه های امام صادق علیه السلام را «مسائل اقتصادی» تشکیل می دهد. بی شک، طرح مسائل اقتصادی از سوی آن حضرت در کنار بازگویی دقیق ترین مباحث توحیدی و لطیف ترین نکته های ماورایی و استوارترین آموزه های اخلاقی با رنگ و بوی معنوی و آخرتی، از جایگاه و اهمیت امور اقتصادی در زندگی انسان ها خبر می دهد. بر این اساس، نتیجه می گیریم موضوع «اقتصاد»، از موضوعات «اصل» و «جدی» است، نه «فرع» و «غیر ضروری».

بی شک، دغدغه سامان بخشیدن به دنیا، بدون سامان دهی به امور اقتصادی، دغدغه ای بیهوده و خنده آور است، چنان که رو آوردن به آبادانی آخرت، بدون پرداختن به آبادانی دنیا، بسی دشوار و چه بسا ناممکن خواهد بود. پس برای آخرتی آباد باید دنیایی آباد داشت. همان گونه که برای دنیایی آباد و سالم باید اقتصادی آباد و سالم داشت.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
http://imamalinet.net/old/per/a/ae/ae13.htm#f13


سیره اقتصادی امیرالمومنین را به طور کامل و جامع در لینک بالا مطالعه بفرمایید
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

10 نفر آنلاین
0 عضو و 10 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 787
بازدید دیروز: 2746
بازدید کل: 9833841
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...