0 امتیاز
1.8هزار بازدید
در سبک زندگی اسلامی توسط
با سلام و تشکر از راهنماییهای خوبتون
من نسبت به انجام فرائض دینی خود کوشا و حساس هستم و سعیم همیشه انجام واجبات وترک محرمات بوده ,  ولی نکته ای که وجود داره اینه که بعد از فوت مرجع تقلیدم به مجتهد دیگری رجوع نکرده ام , نمیدونم چه معیارهایی برای انتخاب باید مد نظر قرار داده بشه و حتی همان مرجع تقلید فوت شده هم انتخاب خانواده من بودند نه خودم ومن در آغاز سن تکلیف اصلا صاحب اندیشه نبودم که انتخابی داشته باشم , بعدها هم دیگر به کسی اعتماد نداشتم که انتخابش کنم و این شد که من سالهاست واجبات دینی را بدون مقلد بودن انجام میدهم و بسیار شنیده ام که کسی که مرحع تقلید نداشته باشد اعمالش پذیرفته نیست , آیا این قبیل سخنان درست است ؟ من چه طور میتوانم شخص مناسبی را پیدا کنم که رساله ایشان برایم قابل اعتماد واستفاده باشه , لطفا راهنماییم بفرمایید , متشکرم

4 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)

رجوع افراد غیر متخصص به افراد متخصص یک امر عقلانی و مورد تأیید همه ی جوامع بشری است. زیرا یک فرد نمی تواند در همه ی زمینه ها متخصص شود بنابراین در زمینه ای که خود تخصصی ندارد به متخصص رجوع می کند. تقلید اعلم در اصطلاح فقه یعنی افرادی که تخصص در مسائل فقهی ندارند، به مجتهدی که تخصص کامل در علم فقه دارد و از سایر مجتهدین علمش بیشتر است(اعلم است) رجوع کرده و وظایف شرعی خود بر طبق فتوای (نظریه تخصصی) او انجام می دهند.

 

برای شناخت مجتهد اعلم (دانشمند ترین متخصص در فقه) سه راه تعیین شده است تا مردم به راحتی بتوانند از یکی از این راه ها مرجع تقلید مورد اطمینان خود را بشناسند و انتخاب کنند:

 

اول: آن که خود انسان یقین کند، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد و اعلم را بشناسد.

 

دوّم: آن که دو نفر عالمِ عادل که مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند، به شرط آن که دو نفر عالمِ عادلِ دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند.

 

سوم: آن که عدّه‏اى از اهل علم که مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا مى‏شود مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند.[1]

 

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی از هر نقطه دنیا می توان با حوزه های علمیه و روحانیون و دیگر افراد آشنا به امر تقلید، ارتباط و تماس برقرار کرده و مرجع تقلید خود را انتخاب کرد. لازم به تذکر است که خوشبختانه در این زمان گروهی از اساتید و مجتهدین حوزه علمیه قم چندین نفر از افراد با صلاحیت لازم را بعنوان مرجع تقلید معرفی کرده اند

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
داشتن مرجع تقليد براي كسي كه مجتهد نيست واجب بوده و در صورتي كه مرجع تقليد نداشته باشد اعمالش مقبول نيست و حتماً بايد مرجع انتخاب كند. شرط انتخاب مرجع تقليد اعلم بودن مرجع است. پس انتخاب مرجع تقليد بايد بر اساس ملاك و معيار باشد و بنابر نظر اكثريت قريب به اتفاق فقها بنابر احتياط واجب بايد از شخص اعلم تقليد كرد. انسان بايد در ميان مراجع، از شخصي كه از ديگر مراجع اعلم تر است تقليد كند و مجتهد اعلم را از 3 راه مي تواند بشناسد:

اول آنكه خود انسان يقين كند، مثل اينكه از اهل علم باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد.

دوم آنكه دو نفر عالم عادل كه مي توانند مجتهد اعلم را تشخيص دهند مجتهد بودن يا اعلم بودن كسي را تصديق كنند به شرط آنكه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند.

سوم آنكه عده اي از اهل علم كه مي توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند و از گفته آنان اطمينان حاصل مي شود اجتهاد و اعلم بودن كسي را تصديق كنند. شما بايد از ميان اين شش نفر هر كدام كه به تشخيص و تحقيق شما اعلم تر هستند را برگزينيد. در اين زمينه مي توانيد از دو فرد عادل كه نسبت به اين مسائل اشراف دارند كمك بگيريد. جامعه مدرسين حوزه چند نفر را تائيد كرده و شما از هر كدام آنها كه تقليد كنيد، ايرادي نخواهد داشت. يعني در حقيقت شما بايد پس از فوت مرجع تان مقلد يكي از مراجع واجد شرايط، مثل آيت الله خامنه اي، آيت الله زنجاني، آيت الله نوري همداني، آيت الله مكارم شيرازي و آيت الله وحيد خراساني و آيت ا... سيستاني شويد. البته در مسائل تقليد، مسئله اي بنام بقاء بر ميِّت وجود دارد، به اين معني كه شما مي توانيد مقلّد همان مرجع تان كه فوت شده اند باقي بمانيد، اما در اين صورت يك شرط دارد، و شرط آن، اين است كه در مرحله اول شما يك مرجع تقليد زنده انتخاب نمائيد. چون يكي از شرايط مرجع تقليد زنده بودن است. پس از اينكه مرجع تقليد زنده را انتخاب كرديد بايد ببينيد كه آيا ايشان، بقاء بر تقليد ميت را اجازه مي دهد يا خير، اگر اجازه داد، آن وقت شما مي توانيد به تقليد همان مرجع قبلي خود  باقي بمانيد. البته در مسائلي كه قبلاً به آن مبتلا بوده ايد نه در مسائل جديد.

در مورد باقي ماندن بر تقليد ميت و نظر مراجع بايد بگوييم كه حضرات آيات خامنه اي، مكارم شيرازي و وحيد خراساني بقاء بر ميت را جايز مي دانند. نظر آيت الله صافي گلپايگاني اين است كه اگر مجتهدِ فوت شده اعلم تر است احتياط واجب آن است كه با اجازه مرجع زنده بر تقليد مجتهد ميت باقي بمانيد. لذا اگر در مورد تقليد از ايت ا...مكارم به نتيجه رسيده ايد مي توانيد از ايشان تقليد كنيد.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)

برای شناخت مجتهد اعلم (دانشمند ترین فرد در دانش فقه) سه راه تعیین شده است تا مردم به راحتی بتوانند از یکی از این راه ها مرجع تقلید مورد اطمینان خود را بشناسند و انتخاب کنند:

 

اول: آن که خود انسان یقین کند، مثل آن که از اهل علم باشد و بتواند مجتهد اعلم را بشناسد.

 

دوّم: آن که دو نفر عالمِ عادل که مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند، به شرط آن که دو نفر عالمِ عادلِ دیگر با گفته آنان مخالفت ننمایند.

 

مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال که، بعد از احراز صلاحیت مجتهدى براى مرجعیت تقلید به وسیله شهادت دو فرد عادل، آیا لازم است در این باره از اشخاص دیگر نیز تحقیق کنم؟، فرمودند:

 

شهادت دو فرد عادل و اهل خبره بر صلاحیت و جامع الشرائط بودن مجتهد براى جواز تقلید از او کافى است و تحقیق از افراد دیگر لازم نیست.[1]

 

سوم: آن که عدّه‏اى از اهل علم که مى‏توانند مجتهد و اعلم را تشخیص دهند، و از گفته آنان اطمینان پیدا مى‏شود مجتهد بودن یا اعلم بودن کسى را تصدیق کنند.[2] ،[3]

 

حال با توجه به این که شما مدتی است که تقلید می کنید، (اگرچه با راهنمائی یکی از ازافراد خانواده تان) اگر شخص مورد نظر، از افرادی است که توسط حوزه علمیه قم[4] (به عنوان افراد آگاه و عادل ) تأیید شده است و یا آن عضو خانواده تان با توجه به موارد بالا وی را انتخاب کرده است تقلید شما از ایشان اشکالی ندارد؛ خصوصا این که طبق نظر بعضی از مراجع محترم تقلید، عدول از فتوای مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر به احتیاط واجب‏ جایز نیست.[5]

 

بله در صورتی که یقین دارید که مراحل ذکر شده طی نگردیده است و نسبت به صحت تقلید خود دچار تردید هستید، مطالعه سؤال 2077 (سایت: 2524)، نمایه: مجتهد اعلم و چگونگی عدول از غیر اعلم، برای شما راهگشا خواهد بود.

 

اما همین قدر لازم است بدانیم که اگر بیّنه شرعى بر اعلمیت مجتهد جامع الشرائط اقامه شود، تا زمانى که بیّنه شرعى دیگرى که معارض آن باشد پیدا نشود، آن بیّنه حجت شرعى است.

 

مقام معظم رهبری در پاسخ به این سؤال که: از تعدادى از علماء که خود مجتهد بودند، راجع به فرد اعلم سؤال شد. فرمودند که رجوع به فلان مجتهد دامت افاضاته باعث برائت ذمه مى‏گردد. آیا با آن که شخصاً اطلاع از اعلمیت آن مجتهد ندارم و یا در این باره شک دارم و یا اطمینان دارم که اعلم نیست، زیرا افراد دیگرى که با دلیل و بینه مشابه اعلمیت آنان ثابت شده است، وجود دارند، مى‏توانم به گفته آنان اعتماد کرده و از آن مجتهد تقلید کنم؟

 

فرمودند: اگر بیّنه شرعى بر اعلمیت مجتهد جامع الشرائط اقامه شود، تا زمانى که بیّنه شرعى دیگرى که معارض آن باشد پیدا نشود، آن بیّنه حجت شرعى است و به آن اعتماد مى‏شود، اگر چه موجب حصول علم یا اطمینان نباشد، در این صورت جستجو از بیّنه معارض و احراز عدم وجود آن لازم نیست.[6]

 

 


[1]   أجوبة الاستفتاءات (بالفارسیة)، ص 5 س 24.

[2]   توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 15؛ بدیهی است که مراد از اهل علم در این عبارات، عالم به علوم اسلامی است.

[3]   اقتباس از سؤال 1657 (سایت: 1820).

[4]  برای شناختن مراجع محترم به سؤال 2051 (سایت: 2242) در سایت مراجعه کنید.

[5]   توضیح المسائل مراجع، ج 1، س31(استفتاءات مقام معظم رهبری)

[6]   توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏1، ص: 31، س 27.

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)

لیست مراجع مورد تأیید جامعه مدرسین حوزه علمیه به شرح زیراست

 

حضرات‌ آيات‌ آقاياني‌ كه‌ ذيلاً نامشان‌ ياد مي‌شود واجد شرايط‌ مرجعيت‌ مي‌باشند و تقليد از هر كدام‌ آنان‌ جايز است‌. والله‌ العالم‌.

1ـ حضرت‌ آيت‌الله‌ حاج‌ سيدعلي‌ خامنه‌اي‌ (مقام‌ معظم‌ رهبري‌)

2ـ حضرت‌ آيت‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ حسين‌ وحيد خراساني‌

3ـ حضرت‌ آيت‌الله‌ حاج‌ سيد موسي‌ شبيري‌ زنجاني‌

4ـ حضرت‌ آيت‌الله‌ حاج‌ شيخ‌ ناصر مكارم‌ شيرازي‌

5- حضرت آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی

6- حضرت آیت الله علی سیستانی

دامت‌ بركاتهم‌.

 

 

به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

11 نفر آنلاین
0 عضو و 11 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1419
بازدید دیروز: 2746
بازدید کل: 9834473
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...