0 امتیاز
347 بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
یک نفر هست ،دوستمه،میگه وقتی تنهام بختک میاد سراغم ،میشه کاریش کرد،یا نه؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
عوامل ایجاد بختک در خواب چیست - چه عواملی باعث ایجاد فلج خواب می‌شوند؟* مهم‌ترین و معمول‌ترین دلیلی که برای فلج خواب ذکر می‌کنند، استرس است. اعتقاد بر این است که استرس می‌تواند به طور جدی الگوهای خواب را تغییر داده و فلج خواب را ایجاد کند. * محققان علت دیگر بروز فلج خواب را وضعیت خوابیدن فرد می‌دانند. طبق تحقیقات، افرادی که به صورت طاق‌باز و به پشت می‌خوابند، پنج برابر سایر افراد دچار این مشکل می‌شوند. به طوری که ترک این نوع خوابیدن، میزان فلج خواب را کاهش می دهد. * داشتن برنامه خواب نامنظم و محرومیت از خواب کافی، تغییرات ناگهانی شیوه و محیط زندگی فرد نیز از دیگر عوامل بروز فلج خواب هستند. * فلج خواب در بیشتر موارد بر اثر ناهنجاری مغزی رخ می‌دهد که در آن مکانیسم‌های عصبی در زمان نامناسبی شروع می‌شوند. در این افراد، به جای این که خواب با امواج آهسته ی مغزی (آلفا) آغاز شود، به طور مستقیم وارد مرحله عمیق می‌شود و فرد وارد خواب سبک یا چرت زدن نمی‌شود، بلکه از همان ابتدا وارد خواب عمیق می‌شود. * یکی دیگر از عوامل فلج خواب را می‌توان ژنتیک دانست، به طوری که همه افراد مبتلا به فلج خواب ماده خاصی به نام HLA-DR2 در خون خود دارند. مکانیسم ایجاد این عارضه چگونه است؟در فرایند خواب، مرحله‌ای با نام حرکات سریع چشم REM وجود دارد که در آن فرد رویا می‌بیند. در این مرحله از خواب، مغز فرستادن پیام های عصبی خود را به ماهیچه‌های اسکلتی به غیر از عضله دیافراگم و عضلات چشم متوقف می‌کند تا هنگام دیدن رویا، شما رویاهای خود را برون‌ریزی نکنید. به این معنا که اگر در رویای خود در حال دویدن هستید، از خواب بیدار نشده و ندوید. زمانی که می‌خواهید از خواب بیدار شوید، مغز مجددا عضلات شما را تحت کنترل درمی‌آورد، اما گاهی پیش می‌آید که قبل از کنترل ماهیچه‌ها توسط مغز و خارج شدن از حالت فلج، شما حالت هوشیاری خود را به دست می‌آورید و این زمانی است که بدن با حالت فلج خواب مواجه می‌شود. ا * فلج خواب در بیشتر موارد بر اثر ناهنجاری مغزی رخ می‌دهد که در آن مکانیسم‌های عصبی در زمان نامناسبی شروع می‌شوند. در این افراد، به جای این که خواب با امواج آهسته ی مغزی (آلفا) آغاز شود، به طور مستقیم وارد مرحله عمیق می‌شود و فرد وارد خواب سبک یا چرت زدن نمی‌شود، بلکه از همان ابتدا وارد خواب عمیق می‌شود. * یکی دیگر از عوامل فلج خواب را می‌توان ژنتیک دانست، به طوری که همه افراد مبتلا به فلج خواب ماده خاصی به نام HLA-DR2 در خون خود دارند. مکانیسم ایجاد این عارضه چگونه است؟ در فرایند خواب، مرحله‌ای با نام حرکات سریع چشم REM وجود دارد که در آن فرد رویا می‌بیند. در این مرحله از خواب، مغز فرستادن پیام های عصبی خود را به ماهیچه‌های اسکلتی به غیر از عضله دیافراگم و عضلات چشم متوقف می‌کند تا هنگام دیدن رویا، شما رویاهای خود را برون‌ریزی نکنید. به این معنا که اگر در رویای خود در حال دویدن هستید، از خواب بیدار نشده و ندوید. زمانی که می‌خواهید از خواب بیدار شوید، مغز مجددا عضلات شما را تحت کنترل درمی‌آورد، اما گاهی پیش می‌آید که قبل از کنترل ماهیچه‌ها توسط مغز و خارج شدن از حالت فلج، شما حالت هوشیاری خود را به دست می‌آورید و این زمانی است که بدن با حالت فلج خواب مواجه می‌شود.
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
گفتار درمانی

اگر خودتان یا پزشک كودكتان در خصوص مشكل ‌دار بودن كودک مشكوک شدید، یک آزمایش و بررسی مقدماتی توسط متخصص گفتار درمانی، بسیار ضروری است.
متخصص گفتار درمانی، ابتدا به مهارت‌ های كلامی و زبانی كودک توجه كرده و آن را با توجه به جنبه ‌های دیگر رشد كودک بررسی می ‌كند. او تست ‌های استانداردی را انجام می‌ دهد و به دنبال نكته بر جسته ‌ای در خصوص پیشرفت گفتاری و زبانی كودک می ‌گردد. او بررسی می‌كند كه كودک چقدر می ‌فهمد، چه می ‌تواند بگوید، آیا كودک سعی در برقراری ارتباط به روش ‌های دیگر مثل اشاره كردن و تكان دادن سر و غیره به جای گفتار دارد، او وضوح كلام كودک را بررسی می‌ كند، وضعیت دهان او (زبان، دهان و سقف آن) و عملكرد بخش‌ های مختلف دهان برای صحبت كردن و حتی غذا خوردن و بلع را مورد بررسی دقیق قرار می ‌دهد.
اگر او تشخیص داد كه كودكتان نیاز به درمان دارد، نقش شما در این زمینه بسیار حیاتی است. او به شما می ‌آموزد كه چگونه در خانه با كودک خود تمرین كنید تا مهارت ‌های گفتاری او را بهبود ببخشید.

اقدامات والدین

مانند بسیاری چیزهای دیگر، پیشرفت در گفتار نیز مخلوطی از طبیعت و ذات كودک و آموخته‌ ها و تربیت او است. ژنتیک می ‌تواند در این میان موثر باشد و هوش و استعداد كودک در یادگیری گفتار به او كمک كند اما به هر حال محیط اطراف هم بسیار تاثیرگذار است و نحوه تربیت كودک در توانمندی‌ های او نقش مهمی ایفا می ‌كند. وقتی در گفتار، زبان، شنوایی یا در رشد كودک مشكلاتی وجود داشته باشد، مداخله سریع والدین كودک می‌ تواند به او كمک كند. وقتی شما فهم بهتری از دلیل حرف نزدن كودک خود داشته باشید، می ‌توانید راه ‌هایی را برای بهبود رشد گفتاری او یاد بگیرید. در اینجا چند نكته كلی كه در این زمینه می‌ توانید در منزل به كار برده و توسط آن به رشد گفتاری فرزندتان كمک كنید، آورده شده است:

زمان زیادی را به برقراری ارتباط با كودكتان اختصاص دهید حتی در دوران نوزادی او. با او حرف بزنید، برایش شعر بخوانید و او را تشویق كنید تا صداها و اشارات را تقلید كند.

برای كودک خود كتاب بخوانید. این كار را از 6 ماهگی یا حتی زودتر آغاز كنید. حتما لازم نیست كه همه كتاب را برای او بخوانید، كتاب‌ هایی كه مناسب سن اوست و دارای تصاویری است كه او را تشویق به تماشای آنها می‌ كند تهیه كنید. كم‌ كم سعی كنید به تصاویر اشاره كنید و نام آنها را بیان كرده و او را به این كار تشویق كنید. سپس می ‌توانید به صورت شعر وار برای او كتاب بخوانید.
از موقعیت ‌های روزانه برای تقویت گفتار كودک استفاده كنید. به عبارت دیگر با او در طی روز صحبت كنید. مثلا اسم میوه ‌ها را در مغازه میوه فروشی به او بگویید، به او توضیح دهید كه در حین درست كردن غذا یا تمیز كردن خانه چه می‌ كنید، به اشیاء منزل اشاره كنید و در حین رانندگی نظر او را به صداهای اطراف خود جلب كنید. از او سوالاتی بپرسید و پاسخ‌ های او را تصدیق كنید (حتی اگر فهم آنها سخت باشد.) منظور خود را به صورت ساده بیان كنید اما هرگز از «كلام بچگانه» استفاده نكنید و سعی نداشته باشید تا با لحن یک كودک صحبت كنید. هر چه زودتر به مشكلات گفتاری كودک خود پی ببرید، بهتر می‌توانید او را درمان كنید. شما در قبال فرزند خود مسوول هستید. با كمک گرفتن بموقع از متخصص و وقت گذاشتن، كودک شما در آینده قادر به برقراری ارتباط مناسب با شما و دنیای اطراف خواهد بود.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

7 نفر آنلاین
0 عضو و 7 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 2493
بازدید دیروز: 1193
بازدید کل: 9828853
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...