0 امتیاز
308 بازدید
در سبک زندگی اسلامی توسط
سلام علیکم.من 4 ماه هست که نامزدم کردم همسر من خانواده ای مذهبی دارد ومن هم از خانواده مذهبی هستم.چن روز قبل من به خانه همسرم رفتم وایشون پاستور اورد که باهم بازی کنیم من هرچی گفتم این بازی مشکل دارد قبول نکرد ومن از اخر ناراحت شدم وایشون پاستورها را داد به من که بریزم دور ولی من فعلا اقدامی نکردم.با توجه به اینکه میدانم همسرم گاهی با دوستش که طلبه هس (و مجوز این بازی را به شوهرم داده)غیرشرطی بازی میکند وشنیدم وجود این بازی در خانه برکت را میبرد چیکار کنم؟تکلیف من چیست؟

4 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
چرا پاسور بازي كردن حرام است در صورتي كه ما مي دانيم فقط تعدادي از بازي هاي آن براي قمار به كار مي رود و با شطرنج و ديگر آلات قمار فرق دارد؟
درپاسخ اين سوال ابتدا حكم فقهي اين مساله طبق نظر مراجع عظام تقليد نقل مي شود وانگهي به فلسفه حكم وحكمت هاي آن مي پردازيم الف ) حكم بازي با پاسور از منظر فقهي :
اگر كارت هاي پاسور از نظر عرف متدين از آلات قمار محسوب نشود بازي با ان بدون شرط بندي وبرد و باخت بنا بر نظر برخي مراجع اشكال ندارد دراين باره به نظرات مراجع توجه فرماييد
آيات عظام امام، تبريزى، خامنه‏اى، صافى، نورى و وحيد: بازى با آلات قمار - هر چند بدون برد و باخت - حرام است. صافى، جامع الاحكام، ج‏1، س 1045؛ امام، استفتاءات، ج‏2، (مكاسب محرمه)، س‏18؛ خامنه‏اى، اجوبةالاستفتاءات، س‏1116؛ نورى، استفتاءات، ج‏1 س‏559 و 560؛ وحيد، منهاج الصالحين، ج‏3، م‏19؛ تبريزى، استفتاءات، س 981.
آيةاللَّه فاضل: اگر در عرف از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختى در كار نباشد اشكال ندارد. فاضل، جامع المسائل، ج‏1، س 951.
آيات عظام بهجت و مكارم: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون آن باشد، بنا بر احتياط واجب جايز نيست. مكارم، استفتاءات، ج 1، س 541 و 544؛ بهجت، توضيح المسائل، (متفرقه)، س 9.
آيةاللَّه سيستانى: اگر به صورت برد و باخت باشد، حرام است و اگر بدون برد و باخت و شرط بندى باشد؛ چنانچه در عرف محل (شهر) از آلات قمار شناخته شود، بنابر احتياط واجب بازى با ان جايز نيست. سيستانى، سايت، س 9.
حكمي كه در مورد ورق و شطرنج گفته شد فرقي ندارد چه از سيستم كامپيوتر باشد يا غير آن (استفتا از دفتر مقام معظم رهبري).
ب) فلسفه حرمت بازي با آلت قمار
توضيح وتبين اين مطلب نياز دارد كه موضوع فوق رااز ساير ابعاد مورد بررسي قرار دهيم :
به طور كلي در اسلام بازي با آلات قمار حرام است و حكم به حرمت بازي با پاسور از باب آن است كه به عنوان يكي از ابزارهاي قمار شناخته مي شود. بنابراين تا زماني كه به اين عنوان شناخته مي شود, حكم آن حرمت خواهد بود. البته اگر مرجع تقليد در صدق عنوان آلت قمار بودن پاسور ترديد كند, فتوا به حرمت نمي دهد; چنان كه از فتواي مرحوم آيت الله اراكي (ره ) چنين به دست مي آيد. در مورد شطرنج يك ديدگاه اين است كه : به طور كلي امروزه در سطح جهان آن را آلت قمار به حساب نياورده و نوعي وسيله بازي فكري مي شناسند. بر اين اساس شطرنج از نظر موضوع حكم شرعي , تغيير ماهيت داده و به تبع آن حكمش نيز دگرگون شده است . براي توضيح بيشتر درباره حكم شرعي در بازي با شطرنج , پاسور و... بايد به عنوان مقدمه نكاتي را متذكر شويم :
1- بازي ها به چهار گروه تقسيم مي شوند: - بازي با آلات قمار با شرط بندي - بازي با آلات قمار بدون شرط بندي - بازي با غير آلات قمار با شرط بندي - بازي با غيرآلات قمار, بدون شرطبندي
2- اگر چه درباره تعريف »قمار« ميان علمائ اختلاف نظر هست ولي بدون ترديد, قسم چهارم قمار نبوده و به هيچ وجه حرمتي ندارد. همان طور كه ترديدي در قمار بودن بازي قسم اول و حرام بودن آن نيست . بلكه قسم سوم نيز تقريبا محل اتفاق نظر علمائ ديني است كه حرام است و بسياري از فقهائ, اصلا ملاك قماربازي را توائم بودن آن با برد و باخت و شرط بندي مي دانند, خواه بازي با آلات قمار باشد و يا مانند فوتبال كه في نفسه حرام نيست اما اگر با شرطبندي و برد و باخت مالي همراه باشد, قمار محسوب شده و حرام مي گردد. پس شرطبندي در هرگونه بازي حرام است مگر در موارد استثنايي مانند شنا و تيراندازي
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
http://www.porseman.org/q/show.aspx?id=118328


پاسخی جامع در لینک بالا
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
حكم بازي پاسور

باعرض سلام وخسته نباشيد.آيا بازي كردن باورقه هاي پاسوربدون شرط بندي وبه صورت عادي حرام است يا خير؟اگر حرام است علت حرام بودنش چيست؟

پرسش: حكم بازي پاسورشرح :
آيا بازي كردن با ورقه هاي پاسور بدون شرط بندي و به صورت عادي حرام است يا خير؟
پاسخ:
پرسشگر گرامي با سلام و سپاس از ارتباطتان با اين مركز
بازی با آلات قمار هر چند بدون برد و باخت باشد، حرام است.(1)
آلات قمار به ابزاری می گویند که معمولا از آن ها در راه حرام و قمار استفاده می شود. تشخیص اینکه وسیله ای جزء آلات قمار هست یا نه ،به عهده خود مکلف می باشد.
پی نوشت:
1 . آیت الله خامنه ای، رساله اجوبه استفاتائات، س 1121.

پرسش: علت حرام بودن پاسور چيست؟
پاسخ:
مبنا و دلیل حرام بودن انواع بازی ها دو چیز است:
1- برد و باخت(قمار کردن) .
2- ابزار قمار بودن،
از نظر دین اسلام هر نوع بازی به همراه برد و باخت که در اصطلاح فقهی قمار کردن خوانده می شود حرام است ؛ در واقع ممکن است ابزار یک بازی وسیله متعارف قمار نباشد یا آن بازی به شکل طبیعی به عنوان قمار محسوب نشود ، اما اگر شرط برد و باخت و سود و زیان مالی در آن شود، حرام است؛ مثلا بازی فوتبال یا بازی های کامپیوتری، با شرط برد و باخت و تبادل پول و مال ، قمار و حرام محسوب می شوند ، اما بدون آن حرام نیست. (1)
اما علاوه بر اصل حرمت قمار بازي عادي و بدون برد و باخت با ابزار شناخته شده قمار هم حرام است ؛ در نتيجه اگر ثابت شود که وسیله بازی، جزء وسایل قمار است، یعنی از اوّل که این وسیله ایجاد شد، برای قمار بوده و الان نیز به عنوان وسیله قمار شناخته می شود، بازی با آن حرام است، چه برد و باخت باشد و چه نباشد.(2)
علت این حکم روایاتی است که در این موارد ذکر شده است ، هر چند از نظر عقلی نیز اين حكم می تواند دلایل متعدد داشته باشد ؛ از جمله اینکه : چیزی که وسیله قمار باشد و اکثرآ با آن قمار می کنند ، حتی اگر قمار بازی با آن نشود ، باعث اشاعه این بازی است . اشاعه بازی با وسیله قمار كه نهايتا منجر به رواج قمار در جامعه مي شود ،جایز نیست.
بنابراین دليل حرمت، بازي با پاسور يا قمار كردن با آن است و اگر اين نباشد، آن است كه پاسور عرفا يكي از مشهورترين وسیله هاي قمار شمرده مي شود . به همين جهت بازی با آن در هر صورت حرام است . البته اگر در آينده وضعيت در مورد اين بازي تغيير كند و عملا پاسور وسيله قمار شناخته نشود ،بازي با آن هم بر اساس اين مبنا حرام نخواهد بود .
اين همان دليلي است كه باعث شده شطرنج كه در گذشته به نظر همه مراجع بازي با آن حرام بوده ، دچار تغيير حكم شود و حكم جواز مشروط صادر گردد ، چنان كه برخی از مراجع گفته اند: اگر شطرنج وسیله قمار نباشد یا از قمار بودن خارج شود و به عنوان بازی فکری باشد و شرط برد و باخت در آن نیز نشود، اشکالی ندارد.(3)

پی نوشت ها:
1. امام خمینى، المکاسب المحرمة، ج 2، ص 7 ، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى، قم 1415 ه ق‏.
2. آیت الله خامنه‌ای، استفتاآت، س 1121.
3. امام خمینی، ‌استفتائات، ‌ج 2، ‌ص 10، ‌سؤال 20 و21؛
آیت الله مکارم شیرازی، استفتائات جدید، ص 151 ،سؤال 543.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
پرسشگر عزیز

از اینکه با دقت به مسایل شرعی خود واقف هستید, خوشحالم.
یک نکته را باید دقت کنید و اجازه ندهید این مورد بین شما و همسرتان کدورت ایجاد کند
با استفاده از مهارت های ارتباطی زیبا و با درایت و حلم, با این موارد برخورد کنید.

موفق باشید
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

8 نفر آنلاین
0 عضو و 8 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1343
بازدید دیروز: 2849
بازدید کل: 9802616
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...