0 امتیاز
952 بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط
سلام

من و همسرم به تازگی قصد داریم فرزند دار شویم و من به عنوان پدر آینده این فرزند میخواستم ببینم چه عوامل مادی و معنوی از من به صورت مستقیم روی نطفه و جنین تاثیر گذاره که من از همین حالا مراقبت کنم و مواظب باشم

لطفا دقیق من رو راهنمایی کنید

ممنون

3 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
از چه زماني آماده براي انعقاد نطفه شويم؟

در برخي از كتب گفته اند از يك اربعين قبل آمادگي بايد داشت اما اگر نيك بنگريم خواهيم ديد كه از ساليان قبل تر بايد خود را پاك نگه داشت تا ثمره وجودي ما كه فرزند ماست نيز پاكي الهي خود را حفظ نمايد. همانطور كه اگر آب پاك الهي در شوره زار جمع شود رنگ و طعم آن را خواهد گرفت ، نوزاد نيز اينگونه اثرات را از والدين خود خواهد ديد. البته اين اثرات در جان آدمي سبب سلب اختيار از او نخواهد شد. بر همين اساس توصيه اصلي اينست كه حالات پدر و مادر پاك و معنوي باشد تا آماده پذيرش اين هديه نوراني خداوندي گردند.
چند راه براي تطهير نفس و مكان از آلودگي ها

 

1-مهمترين عامل پاكي جان انسان انس با ثقلين يعني قرآن و عترت است.

قرائت و انس با قرآن كريم:
امام صادق عليه‏ السلام :مَن قَرَاَ القُرآنَ وَ هُوَ شابٌّ مُؤمِنٌ اِختَلَطَ القُرآنُ بِلَحمِهِ وَ دَمِهِ وَ جَعَلَهُ اللّه عَزَّوَجَلَّ مَعَ السَّفَرَةِ الكِرامِ البَرَرَةِ ، وَ كانَ القُرآنُ حَجيزا عَنهُ يَومَ القيامَةِ ؛

هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند عزّوجلّ او را با فرشتگان بزرگوار و نيك قرار مى دهد و قرآن نگهبان او در روز قيامت، خواهد بود.كافى(ط-الاسلامیه) ج 2، ص 603

هر زن و شوهري كه مي خواهند فرزندي مومن و نوراني داشته باشند بايد با قرآن انس بگيرند، اين امر در زوجهاي جوان بيشتر اثر مي گذارد. شخص بر اثر تلاوت هر روزه قرآن كريم و توجه به آن طبق روايت بالا، قرآن با روح او عجين مي گردد، همين مهم سبب مي شود كه  روح و تمام حالات انسان نوراني شوند. پس اولين دستور آنست كه پدر و مادر قبل از تولد نوزاد حتما با قرآن مانوس باشند.
2- نورانيت خانه:

منزل يكي از محيط هايي است كه پدر و مادر بيشترين زمان را در آنجا سپري مي كنند لذا تاثير فراواني بر روحيه آنان نيز خواهد گذاشت. حتما سعي شود در منزل گناهي مانند تهمت و غيبت و موسيقي هاي حرام نباشد، چون اين عوامل سبب  بوجود آمدن تاثيرات منفي و شيطاني خواهند شد. براي اينكه منزل پاك و معنوي گردد حتما سعي كنيد صداي قرآن و اذان را در آن طنين انداز كنيد.
3-توبه و استغفار:

يكي از عواملي كه سبب پاك و نوراني شدن زوجين مي گردد همانا توبه است. اگر والدين كه كانال انتقال بچه به عالم دنيا هستند هر چه قدر بيشتر پاك باشند و مراقب اعمال و نيات خود ، سبب مي شوند آن فطرت الهي كودك سالم تر باقي بماند و تاثيرات مثبت را دريافت كند. لذا حتما زوجهاي جوان در برنامه عبادي خود ذكر استغفار را فراوان داشته باشند.
4)- كمك به فقرا و نيازمندان بهترين راه طهارت نفس:

امام على علیه السلام :مِن كَفّاراتِ الذُّنوبِ العِظامِ: اِغاثَةُ المَلهوفِ وَ التَّنفيسُ عَنِ المَكروبِ؛ يارى رساندن به ستمديده فرياد خواه و شاد كردن غمناك، از كفّاره ‏هاى گناهان بزرگ است. نهج البلاغه (صبحی صالح) ص 472 ، ح 24 .

5)- دائم الوضو بودن:

در کلام پیشوایان دینی، از وضو به عنوان «نور» ياد شده است: «اِنَّ الوُضوءَ عَلی الوُضوءِ نورٌ عَلی نور؛ (من لايحضره الفقيه/ج1-ص41) وضو گرفتن بر روی وضوی قبلی، نوری بر روی نور است.

سعي شود در طول روز همواره با وضو باشيد و اگر وضو به سبب خواب و يا ساير امور باطل شد بلافاصله وضو بگيرد. حتي خوبست كه اگر گناهي سر زد و يا در جامعه مشاهده شد و حالتي ناپسند رخ داد، بلافاصله براي اينكه آثار وضعي گناه كمتر تاثير بگذارد وضو بگيريد.

زوجين پس از عمل زناشويي حتما غسل جنابت نمايد و نگذارند زمان زيادي در حالت جنابت بسر ببرند.
6-دوري از محرمات و انجام واجبات:

هيچ عملي مانند انجام واجبات و ترك محرمات سبب كسب توفيقات و رفع آلودگي هايي دنيايي نخواهد بود.
آداب انعقاد نطفه در روايات (نزدیکی کردن)

علامه حسن زاده آملي بسيار بر رعايت آداب ديني در  تولد فرزند تاكيد دارند ايشان در كتاب خير الاثر، ص ۱۴۶ فرازهايي از روايت معروف پيامبر صلي الله و عليه و آله را آورده اند كه در اينجا ما بخشهاي بيشتري از آن روايت را براي شما نقل مي كنيم:

امالى شيخ صدوق ، مجلس 84 حديث اول:«رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به على ابن ابى طالب (عليهما السلام ) چنين سفارش كرد و فرمود:
((يا على چون عروس را به خانه تو آرند وقتى نشست كفش او را بكن و پايش را بشوى و آبش را به در خانه ات بريز كه چون چنين كنى خداوند از خانه ات هفتاد هزار رنگ فقر را ببرد و هفتاد هزار رنگ بركت در آن در آورد و هفتاد هزار رحمت بر تو فرو فرستد كه بر سر عروس بگردد تا بركت آن به هر گوشه خانه ات برسد. و خداوند عروس را از جنون و خوره و پيسى امان دهد كه به او رسند مادامى كه در آن خانه است .
سپس فرمود:

اى على عروس را در هفته نخستين از خوردن شيرها و سركه و گشنيز (سبزى امزنا) و سيب ترش باز دار زيرا كه زهدان از اين چار، سرد و نازاينده گردد؛ و بوريا در گوشه خانه به از زن نازاينده است . اگر عروس بر سركه خوردگى خون حيض بيند هيچگاه به خوبى از آن پاك نگردد. و گشنيز آن خون را در درونش بشوراند و زايمان را بر وى دشوار گرداند. و سيب ترش آن را از آمدن باز بدارد و بيمارى بر وى گردد.
سپس فرمود:

1- اى على در هنگام جماع سخن مگو مبادا كه فرزند گنگ و لال گردد.
2- و به عورت زن (در حين جماع ) نگاه نكن كه سبب نابينايى فرزند شود.
3- و با شهوت زن ديگرى در خاطرات با زنت جماع مكن كه فرزند مخنث آيد.
4- و ايستاده با زنت جماع مكن كه از كار خران است و اگر فرزندى آيد در فراش كميز ميزنده شود. (يعنى بول كننده .)
5- اول و ميانه و آخر ماه مجامعت مكن كه ديوانگى و خوره و گيجى بسوى فرزند شتابند.
6- بعد از ظهر جماع مكن كه اگر فرزندى آورد قيچ (لوچ و دوبين ) شود و شيطان به لوچ بودن انسان شاد است .
7- كسى كه با زن خود در بستر جنب است قرآن نخواند مى ترسم آتشى از آسمان فرود آيد و هر دو را بسوزاند.
8- جماع مكن جز آنكه خودت دستمالى داشته باشى و زنت نيز پارچه ديگر كه با يك پارچه خود را پاك نكنيد كه شهوت بر شهوت افتد كه مايه دشمنى بين شما مى شود و پس شما را به جدايى و طلاق كشاند.
9- در شب عيد فطر جماع مكن كه اگر فرزندى آيد بسيار شرور گردد.
10- در شب عيد اضحى (قربان ) جماع مكن كه فرزند شش انگشت يا چهار انگشت آيد.
11- زير درخت باردار جماع مكن كه فرزند جلاد و آدمكش و كدخدا آيد.
12- در مقابل آفتاب و نور آن جماع مكن اگر آنكه هر دو با روپوش باشند كه اگر فرزندى آيد دائما در سختى و فقر باشد تا بميرد.
13- ميان اذان و اقامه جماع مكن كه اگر فرزندى آيد خونخوار گردد.
14- اگر زنت باردار شد بى وضو با او جماع مكن كه فرزند كوردل و بخيل آيد.
15- در نيمه شعبان جماع مكن كه فرزند، شوم و با خال چهره آيد.
16- در آخر ماه دو روز از آن مانده جماع مكن كه فرزند گمركچى و كمك كننده ظالم آيد و جمعى از مردم بدست او هلاك شوند.
17- بر سر پشت بامها جماع مكن كه فرزند منافق و رياكار و بدعت گزار آيد.
18- چون قصد سفر دارى در شب آن جماع مكن كه فرزند ولخرج آيد، رسول خدا اين آيه را خواند (سوره اسراء /30) براستى مبذرين برادران شياطين باشند.
19- چون در سفر رفتى تا سه شب جماع مكن كه فرزند كمك كننده ظالم و ستمگر بر عليه تو شود.
20- در ساعت اول شب با زنت جماع نكن كه اگر فرزندى آيد، بسا باشد كه جادوگر و دنيا طلب در آيد.منبع: شرح دفتر دل -ج۲.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
بهترين و بد ترين زمانها براي بچه دار شدن در طول هفته و سال

 از آموزه هاي ديني به دست مي آيد آميزش و همبستري براي بچه دار شدن در زمان ‏هاى ذيل مستحب است:
شب دوشنبه: که در پي آن فرزند حافظ کتاب خدا و راضي به آنچه خداوند برايش مقدر کرده ، مي شود، (1)
شب سه شنبه : که در اثر آن بعد از سعادت اسلام ، شهادت روزي اومي شود ، خداوند او را با مشرکان عذاب نمي کند ، دهانش خوشبو، دلش رحيم و جوانمرد خواهد بود ، زبانش از دروغ ، غيبت وتهمت و پاک باک مي ماند.(2)
شب پنج شنبه : که در پي آن حاکمي از حکما و با عالمي از علما خواهد شد.(3)
روز پنج شنبه هنگام زوال : که در پي آن شيطان به او نزديک نخواهد شد تا پير گردد و سلامتي دين و دنيا روزي اش خواهد بود.(4)
شب جمعه : که در پي آن بچه خطيب و سخنگو خواهد شد.(4)
روز جمعه موقع عصر : که آن فرزند از دانايان مشهور خواهد شد.(5)
شب جمعه بعد از نماز عشا : اميد است آن فرزند از ابدال ( شبيه به والدين ) باشد.(6)
نيز توصيه شده از نزديكي كردن در شب هاي چهارشنبه و شب اول، وسط و آخر ماه قمري و نيز شب هاي ماه گرفتگي و طوفان هاي شديد پرهيز كنند.

 

موارد مكروهي نيز وجود دارد كه بهتر است از آن ها پرهيز گردد:
1- جماع در شب و روزي كه ماه و خورشيد گرفته است.
2- هنگام غروب خورشيد.
3- هنگام طلوع فجر تا طلوع آفتاب.
4- شب اول ماه غير از ماه رمضان.
5- در شب آخر ماه.
6- جماع بعد از احتلام در خواب.
7- جماع در اتاقي كه بچه‏اي وجود داشته باشد.
8- نگاه كردن به عورت زن هنگام جماع.
9- جماع به صورت عريان.
10- جماع رو به قبله و پشت به قبله.
11- جماع بدون وضو يا غسل.
12- هنگامي كه شكم پر است.
13- جماع در جايي كه كودكي باشد كه به آن ها نگاه كند يا سر و صداي آن ها را بشنود، هر چند چيزي متوجه نشود.
14- جماع در فرصت بين اذان و اقامه نماز كه مخصوص اعمال عبادي است.
15- جماع در شب عيد فطر.
16- جماع در شب عيد قربان.

پي نوشت ها :۱. وسائل الشيعه ؛ ج7 ، باب 190./۲.همان ./۳.همان ./۴. همان./۵. همان./۶. هماr
توصیه هاي ضروري قبل از آمیزش :

پس از رعايت نمودن موارد بالا حال به بيان نكات مهمي مي پردازيم.

 

1-محل همبستري:

محلي كه براي انعقاد نطفه در نظر گرفته مي شود، داراي نور مناسب باشد . رنگ ديوارها نيز در روحيه زوجين اثر مي گذارد. در روايات از پوشش سياه نهي شده است و تاكيد شده كه مومنان از رنگ سفيد و روشن استفاده كنند. لذا خوبست كه فضا و لباسها به گونه اي با ظرافت طراحي شوند كه پيام آور آرامش باشند.

 خوبست با توجه به سليقه زوجين اتاق تزيين شود رنگهای آرام بخشی مانند آبی و سفید و صورتی ، اگر به رنگهای گرمتر علاقه مندید رنگهائی مثل نارنجی یا قرمز بسیار رویائی هستند . مكان به گونه اي باشد كه آلودگي صوتي فراوان مانند صداي ماشين ها و … را نداشته باشد . اگر منزل به گونه اي است كه افراد ديگري نيز در آنجا زندگي مي كنند، درب اتاق از داخل قفل شود تا نگراني و استرس حضور بي مورد ديگران سبب تشويش روحيه و تاثير نامطلوب بر نطفه نشود.

تاكيد شده كه مومنان از رنگ سفيد و روشن استفاده كنند. لذا خوبست كه فضا و لباسها به گونه اي با ظرافت طراحي شوند كه پيام آور آرامش باشند. خوبست با توجه به سليقه زوجين اتاق تزيين شود رنگهای آرام بخشی مانند آبی و سفید و صورتی ، اگر به رنگهای گرمتر علاقه مندید رنگهائی مثل نارنجی یا قرمز بسیار رویائی هستند . مكان به گونه اي باشد كه آلودگي صوتي فراوان مانند صداي ماشين ها و … را نداشته باشد .
حتما از عطرها و يا عودهاي غير شيميايي براي خوشبو كردن فضا استفاده كنيد چون علاوه بر آرامش بخشي، سبب تحريك و لذت بيشتر خواهد بود. تنوع و تغيير مكان براي تغيير روحيه و لذت بيشتر خوبست اما اگر در ايام انعقاد نطفه هستيد سعي كنيد در يك مكان ثابت باشيد تا آرامش روحي شما حفظ گردد . حتما عوامل استرس زا را از خود دور كنيد و حتا مي توانيد آن چه را كه سبب اضطراب شما شده است را با همسرتان در ميان بگذاريد.

هيچ گاه در هنگام سفر يعني در حال حركت در قطار و ماشين و كشتي و … اقدام به همبستر شدن براي بچه دار شدن نكنيد، حتي در روايات آمده كه شبي كه از سفر بر مي گرديد نيز اين كار را انجام ندهيد. چون تلاطم سفر سبب تاثير در روحيه انسان مي گردد و آرامش روحي را از فرد خواهد گرفت و داشتن استرس سبب تاثيرات نامطلوب در روح و جسم بچه خواهد شد.

ضمنا منزل و محلي كه عمل جنسي در آن انجام مي شود دورتر از دكل هاي فشار قوي برق باشند چون امواج مغناطيسي آن بر جسم والدين و نطفه تاثير نامطلوب خواهند گذاشت .

 

2-زمان همبستري:

سعي شود جماع در شب باشد و در زماني كه بدن استراحت خود را كرده، نه زياد سير است و نه بسيار گرسنه. رعايت كردن اين موارد سبب سلامت خود شما و سالم و باهوش گشتن نوزاد خواهد شد. در روايات مكروه دانسته شده كه اگر از مسافرت كسي برگشت براي انعقاد نطفه در همان شب اقدام كند چونكه هنوز خستگي راه و تشويش مسافرت در جان آدمي باقي است و اين حالات بر نطفه تاثير مي گذارد.


 

۳- تغذيه مناسب:

چه در قبل و چه در بعد از بارداري سعي كنيد از غذاي پاك و حلال استفاده نماييد، در روايات بدان بسيار سفارش شده است. همچنين در احاديث به خوردن برخي از مواد غذايي اشاره شده است .
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
رفتار و انديشه پدر و مادر قبل از آميزش:

سعي كنيد رابطه زناشويي را نه از سر اجبار بلكه از روي علاقه و عشق ، پر نشاط داشته باشيد و فقط به فكر ارضاي خودتان نباشيد. با فراهم نمودن شرايط مناسب باعث زيبا تر شدن لحظات خود شويد. با رفتارهاي عاشقانه سبب آمادگي هرچه بيشتر همسر خود شويد، در روايات نهي شده كه بدون برخي مقدمات وارد عمل آميزش شويد.
عوامل طبیعی و تأثیر آن ها بر نطفه

در محيط پيرامون ما و شما عوامل فراواني وجود دارد كه بر جسم و روح ما تاثيرگذار  هستند. در روايات شريف ائمه اطهار نيز به اين امور اشاره شده است، مثلا فرموده اند كه هنگام طوفان و بادهاي شديد و يا پس از زلزله از جماع بپرهيزيد. برخي از اين امور طبيعي سبب تشويش و اضطراب ما مي شوند و در فضاي محيط اطراف ما نيز تاثير مخرب مي گذارند. عواملي همچو خسوف و كسوف و يا قمر در عقرب و حالات برخي از ستارگان نيز تاثيراتي بر زمين مي گذارد. علاوه بر عوامل طبيعي بايد مراقب برخي از عوامل ديگر نيز باشيم.

برخي از وسايل و ابزار الكترونيكي مانند موبايل و كامپيوتر و … هستند كه از خود امواجي را ساطع مي كنند، بايد مراقب اين وسايل نيز بود.

بايد از اموري كه سبب تغيرات ژنتيكي نيز مي شوند دوري كرد. اشعه مادون قرمز، اشعه گاما، عکسبرداری پزشکی (رادیوگرافی) و یا پرتودرمانی بیماران سرطانی، البته بايد توجه كرد كه بيماران حتما بايد در اشعه درماني تحت نظر پزشك متخصص باشند. وجود برخي از اين اشعه ها در نور خورشيد نيز به اثبات رسيده است. لذا برخي روايات بسيار با دقت به اين نكته اشاره فرموده اند :

حضرت رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «یا علی لا تُجامِع اِمرأَتَکَ فی وَجِه الشَّمسِ وَ تَلَألؤها اِلاّ اَن تَرخِی ستراً فَیستُرکُما فَاِنه اِن قَضی بَینَکُما وَلَدٌ لا یزالُ فی بُؤسٍ وَ فَقرٍ حَتّی یموتَ؛ (علل الشرايع/ ج2-ص516)یا علی در مقابل نور خورشید مجامعت مکن مگر این که پرده ای بیاویزی که شما را بپوشاند؛ زیرا اگر در آن حال فرزندی به وجود آید، همیشه در حال پریشانی و فقر است تا بمیرد.
دين با تمام دستوراتش سبب تطهير انسان و موفقيت دنيايي و اخروي انسان است. فقط نبايد در هنگام انعقاد نطفه و موردي برخي آداب را رعايت نمود بلكه بايد در تمام لحظات زندگي عاشقانه دستورات الهي را انجام دهيم.

همواره توكل و توسل را از دست ندهيد. درخواست از امام عصر ارواحنا فدا كه آگاه به احوال ماست بهترين راه براي كسب توفيقات و موفقيات مي باشد.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

6 نفر آنلاین
0 عضو و 6 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 263
بازدید دیروز: 2849
بازدید کل: 9801536
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...