0 امتیاز
569 بازدید
در اخلاقی ، ادبی توسط
با سلام خدمت شما مسئولین محترم.

 من حاله روحیه بدی دارم مشکلم استرسه خیلی هاده ب طوری که موقع حرف زدن با اطرافیانم حالت صورتم از استرس تغییر میکنه عصبی ک میشم همینطور میشه خجالتم ک میکشم همینطور میشه بخاطره این استرس دوس ندارم با کسی زیاد صحبت کنم تا این اتفاق واسم نیفته.
خیلی تحت فشارم.
البته تصمیم داشتم برم پیشه روانشناس یا روانپزشک اما موقعیت مالیم هم خیلی خوب نیست.
خواهشا کمکم کنید احساس میکنم تمامه آدم های دورو برم دو رو و بد هستند.
من تو این دوره ی بیماریم واقعا داغون شدم خواهشا کمکم کنید.
اجرتون با آقا صاحب الزمان.
یا علی

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
16-دوست عزیز اگر استرس شما به حدی است که امور روزانه شما را مختل کرده است نیازبه درمان جدی توسط روانشناس و روانپزشک است اما به طور کلی ریشه ودلایل استرس و اضطراب شما باید مشخص شود.به چه دلیل دچار استرس میشوید ..•با استفاده از روش های زیر میتوانید استرس خود را کنترل کنید در صورت عدم نتیجه حتما به متخصص گفته شده رجوع کنید 1. منحرف ساختن حواس و توجه
در موارد بسیاری منحرف ساختن حواس و توجه می تواند در کاهش دادن استرس به ما یاری برساند.
2.توانایی " نه " گفتن
ما در موارد بسیاری باید بتوانیم به دیگران نه بگوئیم. و این امر در تناقض با داشتن حس کمک و همیاری قرار ندارد. در بسیاری موارد ما با دادن پاسخ مثبت به درخواست های دیگران و بدین ترتیب افزودن به حجم کارهای خود و دادن قول و امید و انتظار به دیگران، فقط استرس خود را زیادتر می کنیم که اگر موفق به انجام وعده هایمان نشویم بدقول هم  به حساب آمده و حس اعتماد و اطمینان دیگران را نیز از خود سلب می کنیم. 3.برنامه ریزی و سازماندهی  درست کارهای روزانه کارهایی را که در طی روز باید انجام داد می توان بترتیب تقدم و اولویت با عنوان های : مهمترین، مهمتر، مهم، کمی مهم و مهم نیست در لیستی نوشت و از مهمترین کار آغاز نموده و در صورت پیدا کردن وقت تا پایان انجامشان داد. باید دانست که قدرت فکری و جسمی انسان در طی روز در ابتدای صبح تا ظهردر حداکثر مقدار خود قرار دارد و در ساعات ظهر تا بعد از ظهر کاهش می یابد و  سپس از ساعات  بعد ازظهر تا شب مجددا افزایش پیدا می کند. از این رو توصیه می شود که کارهای مهمتر در ساعاتی انجام شوند که بدن دارای حداکثر قدرت فکری و جسمی  است و سایر امور کم اهمیت در ساعات دیگر انجام شوند. برای تماس های تلفنی یا دیدارهای شخصی و از این قبیل نیز می توان برنامه ریزی دیگری داشت زیرا زدن یک تلفن یا انجام یک دیدار و یا یک خرید کوچک می توانند با گرفتن وقت و انرژی زیاد ما را از انجام کارهای اصلی بازدارند.
4.• استراحت و گذاشتن وقت برای خود
یکی از عواملی که در کاهش استرس نقش مهم دارد وقت گذاشتن برای خود و استراحت کافی است. این کار می تواند بصورت انجام ورزش، بودن در کنار خانواده، دیدار از بستگان، پیاده روی، دوچرخه سواری، رفتن به سینما ، مسافرت و غیره انجام شود.
بسیاری تصور می کنند که با گذاشتن وقت برای خود و استراحت کردن از کار و زندگی روزانه عقب می افتند، اما ایشان کافی است که در نظر بگیرند که چه زیان ها و خساراتی را در طی یک سال فقط بدلیل عدم تمرکز ناشی از خستگی یا استرس مثلا در تصمیمات نادرستی برای خرید یا فروش وسایل و یا بر اثر تصادف، گم کردن اشیاء و از این قبیل متحمل شده اند. بر این خسارات می توان انواع بیماری هایی را نیز که ناشی از استرس می باشند و انسان را از کار و زندگی باز می دارند اضافه نمود. از آن جمله اند: سرماخوردگی، سردرد و بیماری های خطرناکی مانند فشار خون بالا، سکتۀ قلبی، سرطان و بسیاری از بیماری های دیگر.
5.اهمیت و نقش واژه ها و جملات مثبت
کسی که وقتی در انجام کاری موفق نمی شود و مثلا پس از مراجعه به اداره ای کارش به فردا موکول می گردد به جای گفتن جملاتی مانند "من همیشه بدشانسی می آورم" و یا "یکبار نشده که کار من درست انجام شود" می تواند بگوید " امروز بدشانسی آوردم" و یا " گاهی می شود که کار من درست انجام نمی شود". استفاده از واژه هایی مانند اینبار بجای همیشه،  امروز بجای هر روز، بعضی ها بجای همه و از این قبیل که تاثیر مثبت تری در جمله دارند برای کاهش استرس اهمیت ویزه ای دارند
• مثبت فکر کردن ( خوشبینی )
مثبت فکرکردن و این تصور که با موفقیت مشکلی را پشت سرخواهیم گذاشت موجب می گردد که از همان ابتدا با روحیه ای قوی و با تلاشی بیشتر با مشکلات برخورد کرده و آنها را حل کنیم. اما داشتن افکار منفی تنها سبب می شود که از همان آغاز با پیشداوری منفی و با روحیۀ آمادۀ شکست کمتر تلاش کرده و به دلیل احساس خستگی بیشتر و اعتماد به نفس کم، کار را به شکست حتمی بکشانیم.
• 6.واقعی دیدن خود
در بیشتر مواقع عامل ایجاد کنندۀ استرس خود ما هستیم زیرا یا همیشه می خواهیم بهترین باشیم و یا از شکست خود در کاری می ترسیم و یا نگران آن هستیم که دیگران ما را چگونه ارزیابی می کنند.
انسانی وجود ندارد که در همۀ عرصه های زندگی اش موفق باشد و اگر کسی فکر می کند باید چنین باشد تنها راه رشد و پیشرفت خود را سد خواهد کرد. بسیاری از کسانی که همه را از خود راضی نگاه می دارند ازخودشان  ناراصی هستند. کسی نباید فکر کند که همۀ چشم ها متوجۀ او می باشد. شکست در یک امتحان تنها شکست در یک امتحان است، نه بیشتر، و لازم نیست که کسی حتما شاگرد اول باشد. هرکس توانایی هایی دارد که دیگران فاقد آنها هستند. مثلا فردی اجتماعی می باشد، دیگران را خوب درک می کند، دوستان خوبی دارد و ....... ،..هرکسی دارای کمی و کاستی هایی است که باید در رفع آنها بکوشد و توانایی پذیرش شکست نیز خود هنر محسوب می شود
•7.الگو برداری
یکی از روش هایی که به کاهش استرس در یک موقعیت یاری می رساند آن است که بدانیم آن کسی که ما وی را به خونسردی می شناسیم در موقعیت ما چگونه ممکن است رفتار کند. این فرد البته می تواند یکی از افراد مشهور مانند نویسنده، دانشمند و یا هنرپیشه و از این قبیل باشد اما اگر از افراد آشنا و نزدیک ما باشد البته مناسب تر است. زیرا برای ما ملموس تر و بیشتر قابل درک است. ما براحتی می توانیم با این الگوی ذهنی خود دیالوگ برقرار کنیم.
اگر الگوی شما که در امتحانی رد شده اید مثلا آلبرت انشتین باشد، تصور کنید که انشتین در چنین موقعیتی چه رفتاری می کرد ؟ البته هر کس باید دربارۀ الگوی خود اطلاعات کافی داشته باشد. مثلا هر کسی می داند که اتفاقا آلبرت انشتین در مدرسه در دروس ریاضی و فیزیک ضعیف بوده و بارها رد شده است اما این امر ذره ای از اعتماد به نفس وی نکاسته و او از جمله با پشتکار خود به بزرگترین فیزیکدان دو.ران ما تبدیل گردیده است.
8. تفکر خاکستری را تمرین کنید
تلاش کنید مسائل را به جای سیاه یا سفید، طیفی از رنگ خاکستری ببینید. اعمال این طیف رنگ در لحظات پر استرس می تواند شما را از مطلق گرایی و رویکرد کودکانه 'صفر یا صد' برهاند و به سمت تفکر خاکستری راه حل محور سوق دهد، تفکری که مبنای آن، پیگیری گزینه های بیشتر و پرهیز از حس بی چاره بودن است.
9.استرس را یک فرصت بدانید
همان طور که این مطالعه نشان می دهد، اعتقاد به بد بودن استرس برای سلامتی، تاثیر منفی بر مقابله با آن می گذارد. افراد انعطاف پذیر در مواقع استرس زا و هنگامی که دچار احساسات و نشانه های مرتبط با استرس همچون تپش قلب و عرق کف دست می شوند، درمی یابند که این وضعیت به خاطر توجه آنها به پیامد موضوع است و در نتیجه، آماده می شوند تا عملکرد بهتری براساس شور و شجاعت و نه ترس داشته باشند.
10.تنها آنچه را می توانید، کنترل کنید
هدر دادن انرژی برای برنامه ریزی، پیش بینی و کنترل موضوعاتی که نمی توانید روی آنها اثر گذار باشید، به کاهش توان و خستگی شما منجر می شود؛ اما پذیرش این موضوع که تنها از عهده کنترل خود برمی آییم، اثر رهایی بخش دارد.
11.نگاهتان به پیش رو و نه گذشته باشد
'چرا این اتفاق برای من افتاده است؟' این قبیل پرسش های منفی را طرح نکنید زیرا ذهن ناخودآگاه شما با کندوکاو در گذشته، پاسخ های منفی برای این پرسش ها می یابد. افراد انعطاف پذیر به جای چنین رویکردی، به آنچه مایلند در آینده برای آنها رخ دهد می اندیشند، آن را تجسم می کنند و در پی یافتن راه دسترسی به آن برمی آیند.
12.ارتباط برقرار کنید و به دیگران کمک کنید
استرس ما را وسوسه می کند که منزوی شویم؛ درد خود را به تنهایی احساس کنیم. اما افراد انعطاف پذیر ارتباط برقرار می کنند، پیشنهاد کمک می دهند، کمک می پذیرند و از مطالبه کمک هم نمی هراسند.
13.به دنبال کامل بودن نباشید
بپذیرید که شما کامل نیستید و هرگز کامل نخواهید بود. انعطاف پذیری به معنی وثوق و آسیب پذیر بودن است که میزان بیشتری از همدلی و حمایت را از سوی بسیاری از اطرافیان متوجه شما می کند.
14.خود را قضاوت نکنید و مقصر ندانید
زندگی دائما موانعی را بر سر راه شما قرار می دهد، تمامی شکست ها را موقتی و نه دایمی بدانید و هیچگاه فکر نکنید که برای هیچ کاری مناسب نیستید.
15.شکست را بپذیرید
توماس ادیسون در تلاش برای اختراع لامپ گفت: شکست نخورده بودم بلکه تنها 1000 روش را کشف کردم که موثر نبودند. افراد انعطاف پذیر کنجکاو هستند و شکست را به عنوان فرصتی برای یادگیری و بهبود و نه مغلوب و مقهور شدن می پذیرند.
16.عاطفی بودن را تمرین کنید
بپذیریم که احساسات و عواطف، انسانی هستند و فلسفه وجودی آنها، امکان پذیر کردن ارتباط ما با دیگران و بیان اتفاقاتی است که رخ می دهد. انکار احساسات انرژی با ارزشی را هدر می دهد که لاجرم موجب می شود حس کنیم کنترل ناپذیر هستیم.
17. دنبال گزینه های مختلف باشید
افراد انعطاف پذیر اعتقاد دارند که حق انتخاب دارند به این معنی که در پی گزینه هایی در هر شرایطی هستند و خود را محور کنترل کننده می دانند. به یاد آورید تنها شما می توانید طرز فکر خود را تغییر دهید. موفق باشید.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

9 نفر آنلاین
0 عضو و 9 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 241
بازدید دیروز: 3345
بازدید کل: 9797193
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...