0 امتیاز
2.4هزار بازدید
در جهان بینی اعتقادی توسط
سلام و خدا خیرتون بده.

راستش مسئله ای هست که منو خیلی اذیت میکنه و بارها تلاش کردم ترکش کنم اما انگار دست خودم نیست.من با اینکه خودم شاگرد اول دانشگاهم و همسر خیلی خوبی دارم و از نظر مالی در رفاهیم خداروشکر ولی نسبت به اغلب آدما حسودم حتی کسانی که شناختی ازشون ندارم!!!مثلا چند وقت پیش رفته بودم عروسی برادر دوستم.من اصلا عروس خانم رو نمیشناختم ولی به محض دیدنش بهش حسودیم شد و انگار که دارم آتیش میگیرم از حسادت!والا با منطق هم نتونستم جلوی خودم و حس بدم رو بگیرم مثلا عروسی من خیلی بهتر بود ولی من همش با تعریف دیگران از عروس انگار میخواستم آرزو کنم عروسیشون خراب شه!!!

میدونم تهِ پستیه...

یا مثلا اگر یکی از دوستانم از همسرش تعریف کنه تو دلم میگم کاش دعواشون بشه!!!با اینکه خودم باهمسرم مشکلی ندارم!

البته نسبت به بعضی دوستان و آشنایان اینطور نیستم و از پیشرفتشون خوشحال میشم ولی...

چندوقت پیش یکی از دوستام که چند ماه دیگه عروسیشه عکس خونه ای که قراره بعد عروسی برن توش رو نشونم داد و باز حس حسادت اومد سراغم.انگار داغ میشم و دوس ندارم همه چیز براشون خوب پیش بره.

باتوجه به اینکه این ویژگی در سایر افراد خانواده ما نیست و مربوط به تربیت نمیشه به نظرتون از کجا ریشه گرفته؟

چطوری ترکش کنم؟خودم خیلی ناراحتم ازین خصلت بد...دوست دارم خیرخواه دیگران باشم.

ضمنا از نظر زیبایی و قد و هرچیزی که نگاه میکنم هیچوقت مشکلی نداشتم و شکر خدا همه چی تمومم نمیدونم چرا انقدر بخیلم...دوران مدرسه هم به همکلاسیایی که درسشون از من بهتر بود حسادت میکردم.

الان بیشتر رو زندگی شخصی دیگران با همسرشون حسادت میکنم و روی مدل عروسی ای که میگیرن.

میدونم خیلی بچگانه و بیخوده این ویژگیم خواهشا نجاتم بدید.ضمنا ۲۱ ساله.

ممنون

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
حسد روحیه ی خواری و خود کم بینی است که به دنبال آن فرد آرزو می کند که نعمتی را که فرد دیگر دارد، نداشته باشد.
  حسادت نتیجه ی آن است که فرد احساس آشفتگی ، ضعف و ناتوانی ، پوچی ، آسیب پذیری و ترس شدید می کند
برای درمان این روحیه راهکارها زیر پیشنهاد می شود:1. تفکر در مورد ضررهایی که حسد بر روح و روان، دین و آخرت دارد.2. تقویت ایمان نسبت به ذات حق تعالی.3. انجام دادن رفتاری خلاف مقتضای حسادت.4. دعا و راز و نیاز با ذات حق تعالی، که بهترین و موثرترین شیوه برای از بین بردن بیماری ها روحی و روانی است.

پیدایش حسد، عوامل گوناگونی دارد که هر یک به تنهایی هم می توانند باعث پیدایش حسد شوند، لذا بسته به کمی یا زیادی این عوامل، حسد زدایی از سختی و آسانی برخوردار است. اینک برخی از آن عوامل را تذکر می دهیم:
 
1. خباثت و زشتی باطنی: روحیه عده ای این گونه شکل گرفته است که نمی توانند دارایی مادی و معنوی را در دیگری ببینند.
 
2. احساس تهی و خواری کردن[]: یعنی چون در خود احساس خواری و کوچکی می کند، نمی تواند کمال یا خوبی ای را در دیگری ببیند.
 
3. روحیه خود خواهی و خود ستایی: چون می خواهد فقط خودش مورد ستایش باشد و مشهور گردد، نابودی عوامل آنها را در دیگری خواهان است.
 
4. روحیه دشمنی: چون نسبت به فرد مورد حسادت، دشمنی دارد، نمی خواهد دارایی ها و زیبایی های او را ببیند.
 
شیوه های درمان حسادت:[]
 
1. فکر کردن در ضررهایی که حسد بر روح و روان دارد: چون حسود همواره در غم و غصه خواهد بود، زیرا نعمت های الاهی نسبت به دیگران هم همیشگی است و هم بی شمار و او در این آتش نگرانی و افسردگی می سوزد.
 
2. فکر کردن در مورد ضررهایی که معصومین (ع) برای دین و آخرت حسود بیان کردند که برخی از آنها را بیان می کنیم: حسد آفت دین، از بین برنده ایمان، باعث خروج از ولایت و دوستی ذات حق تعالی، دشمنی با کارهای خداوند، موجب عدم قبولی طاعت و توبه و شفاعت، و از بین برنده خوبی ها و منشأ بسیاری از گناهان است.
 
3. تقویت ایمان نسبت به ذات حق تعالی و صفات و افعال او، و این که او هر دارایی، خوبی و زیبایی روحی و دنیوی و اخروی که به هر فردی داده است به خاطر رحمت، عدالت، حکمت و امتحان می باشد و بداند که اگر فردی از آنها بی بهره است بر اساس حکمتهای الهی مانند امتحان و یا بالابردن درجات روحی و اخروی و...است.
 
4. بدست آوردن روحیاتی که در ضدیت با منشأ حسد هستند؛ یعنی به جای زشتی باطنی، پاکی و گستردگی درونی داشته باشد. به جای احساس تهی و کوچکی از دارایی دیگران، عزت و کرامت نفس داشته باشد؛ به جای خود خواهی و خود ستایی، خدا خواهی، خداشناسی و فروتنی؛ و به جای دشمنی، دوستی با دیگران را پیشه خود سازد.
 
5. رفتاری خلاف مقتضای حسادت انجام دهد: به جای نگرانی خوشحالی؛ به جای ترش رویی، خوش رویی و به جای بدگویی، تعریف نماید به گونه ای این نوع رفتار ها ادامه یابد که مایه دوستی و مهربانی شود.
 
6. راز و نیاز داشتن با ذات حق تعالی، که هم بی نیاز است و هم بی نیاز کننده؛ راز و نیاز ، بهترین و موثرترین شیوه برای از بین بردن بیماری ها روحی و روانی مثل حسادت می باشد. امام سجاد زین العابدین و سید الساجدین (ع) در راز و نیازش با ذات حق تعالی،عرضه می دارند: خداوندا به تو پناه می برم از طوفانی شدن حرص و شعله ور گردیدن خشم و غالب شدن حسادت.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

7 نفر آنلاین
0 عضو و 7 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 3202
بازدید دیروز: 1540
بازدید کل: 9845483
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...