0 امتیاز
145 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
سلام خانوم مشاور. من یک ساله که عقد هستم. بنا بر قرار قبلی عروسی سال دیگه هست. اما خانواده ها به شدت از این عقد طولانی ناراضی هستند و خودمون هم از این شرایط خسته شدیم چون در دوشهر متفاوت هستیم. از طرفی وضع مالی همسرم خوب نیست و از پدرش هم کمک زیادی نمیگیرد. به این جهت باید صبر کنیم تا وضع مالی خودش بهتر بشه و عروسی کنیم. اما چون شرایط دوران عقد برای همه سخته ما باهم تصمیم گرفتیم که زندگیمون رو خیلی ساده و با امکانات اولیه یک سال زودتر از موعد تعیین شده شروع کنیم و عروسی هم نگیریم تا پول اضافه خرج نشه. حالا من چنتا مشکل دارم. اولیش اینه که من خودم مشکلی ندارم که زندگیمو ساده شروع کنم اما جواب اطرافیانم رو نمیتونم بدم. یعنی تو شرایط شبیه این دیدم که میگن چرا به شوهرت رو دادی که برات عروسی نگیره و امکانات زیادی برات فراهم نکنه؟. یا این که همه میگن عروسی که نمیشه نگیرین و فامیلا ناراحت میشن. اما واقعا اونا تو شرایط ما نیستن. واقعا این یه سال برامون کافیه و بیشتر بشه خیلی عذاب میبینیم. حالا موندم چیکار کنم. همش حرف بقیه باعث میشه نتونم با تمام نیروم تصمیممو قطعی کنم و برم سر خونه زندگیم. شما راهنماییم کنید

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
تجملگرايي از جمله پديده‌هاي مخرب دنياي امروز است كه با قدرتي روزافزون در بسياري از جوامع به چشم مي‌خورد. اين گرايش با شتابي غيرقابل كنترل در زندگي ايرانيان نيز پيش مي‌رود و رد پايي از پيامد‌هاي زيانبار اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي را بر جاي مي‌نهد. قرار گرفتن ايرانيان در سطح مصرف‌گراترين مردم جهان نشان از اين دارد كه دوري گزيدن از زندگي‌هاي معنوي، ساده زيستي و قناعت كم‌كم جاي خود را به زندگي پرزرق و برق تشريفاتي داده و زنگ هشداري را براي كساني كه به باورهاي انساني و اسلامي پايبند هستند به صدا درآورده است.
متأسفانه در سال‌هاي اخير تجملگرايي، سنگ بناي ازدواج‌ها و نقطه آغازين زندگي مشترك شده است. امر مقدس ازدواج كه در فرهنگ غني ما پايه و اساس يك جامعه موفق و سالم محسوب مي‌شود به دليل مصرف‌گرايي، مدخواهي و تجملگرايي جوانان و خانواده‌ها مسموم شده و مي‌تواند به جاي تعالي جامعه، آن را به انحطاط بكشد.
طولاني شدن بي‌رويه حد فاصل زمان عقد تا آغاز زندگي مشترك از جمله بازتاب‌هاي خطرناك تجملگرايي در ازدواج‌ها محسوب مي‌شود كه بازخورد‌هاي دردناكي را به دنبال دارد. امروزه تعداد بسياري از زوج‌ها با اين‌كه از نظر مادي شرايط ايده‌آلي براي شروع زندگي مشترك دارند اما به دليل توقعات بالا، چشم و همچشمي، مدخواهي و تجمل‌گرايي از زير يك سقف رفتن امتناع مي‌كنند و هنوز امكانات خود را براي آغاز زندگي كافي نمي‌دانند، حال آنكه پدران و مادران آنها با داشتن تعداد ناچيزي از وسايل و امكانات، سال‌ها زندگي كرده و هيچگاه نيز كمبودي در اين زمينه احساس نكرده‌اند.


به گفته كارشناسان حدود 70 درصد ‌تأخيرها براي آغاز زندگي مشترك توقعات بيش از حد خانواده‌ها، 29 درصد مشكلات مالي و 2 درصد ادامه تحصيل يا سربازي است. دوري گزيدن از ساده زيستي و روي‌آوردن به زندگي پرزرق و برق و تشريفاتي باعث شده مردان به عنوان نان‌آوران خانه به اين‌كه آمادگي و توانايي بر طرف كردن نياز‌هاي همسر را ندارند اعتقاد پيدا كنند و از شروع زندگي مشترك بهراسند و به بهانه‌هاي مختلف آن را به تعويق بيندازند.
روان‌شناسان معتقدند روحيه مادي‌گرايي توسط ولخرجي و مصرف‌گرايي تحريك مي‌شود و هر چه فرد خريد مي‌كند اين احساس در او به وجود مي‌آيد كه به لوازم بيشتري نياز دارد. از اين رو يك چرخه پرهزينه بدون اين‌كه پاياني داشته باشد، دائما تكرار مي‌شود.


جامعه‌شناسان مي‌گويند طبقه بسيار مرفه به دليل رفاهي كه دارد مانع اقتصادي خاصي براي آغاز زندگي مشترك ندارد. افراد كم‌درآمد جامعه نيز اگر با هم‌طبقه خود ازدواج كنند، معمولا چون براساس معيار‌ها و ارزش‌هاي سنت قديم زندگي مي‌كنند به تهيه وسايل اوليه و ضروري زندگي اكتفا مي‌كنند و از اين وضعيت راضي هستند، اما قشر متوسط از يك سو امكان تهيه وسايل گران‌قيمت را ندارند و از طرفي در قيد و بند يك زندگي مدرن هستند. از اين رو بيشترين مشكلات در اين طبقه به وجود مي‌آيد.


كم نيستند خانواده‌هايي كه زيربار بدهي خريد وسايل زندگي تازه فرزندشان هستند و او كه هنوز با همسرش زير يك سقف نرفته ، خانه خراب مي‌شود. مشاوران خانواده، طولاني شدن دوره عقد را عامل بروز اختلافات زيادي مي‌دانند. آنان مي‌گويند در اين دوران، زن و مرد بايد خواسته‌هاي همسر، خانواده وي و خانواده خود را برآورده كنند، از اين رو دچار دوگانگي خواهند شد و تعدد نقش‌ها را تاب نخواهند آورد.
اين مشاوران همچنين به درازا كشيدن زمان عقد را موجب سايه انداختن حضور ديگران بر برنامه‌ها و روابط زوجين مي‌دانند و معتقدند تلاش مشترك براي ساختن يك زندگي بايد از اول زندگي آغاز شود. هنگامي كه كسي موقعيتي را بدون كوشش به دست مي‌آورد از لحاظ رواني براي حفظ آن كوشش نمي‌كند. در زندگي مشترك مسووليت‌پذيري و پايبندي به خانواده بيشتر خواهد بود اما هنگامي كه زن و مرد جدا از يكديگر زندگي مي‌كنند، وابستگي روحي كمتر است و با بروز كوچك‌ترين مشكلي روابطشان براحتي از هم گسسته خواهد شد.
طلاق عاطفي از جمله پيامد‌هاي ديگر برخي ازدواج‌هايي است كه به دليل توقعات مادي زياد به‌طور غيرمعمول به درازا كشيده‌ شده‌اند. اين پيامد كه موجب انحرافات اخلاقي بسياري در جامعه مي‌شود، هنگامي پيش مي‌آيد كه همسري به اين نتيجه مي‌رسد زوجش نمي‌تواند از پس خواسته‌هاي مادي يا معنوي او برآيد در نتيجه براي به دست آوردن توقعات خود، متوجه شخص ديگري مي‌شود. اين مساله در زماني كه همسران هنوز با هم بودن زير يك سقف را تجربه نكرده‌اند و وابستگي روحي و تعهد كمتري نسبت به هم دارند، بيشتر اتفاق مي‌افتد.
زمان طلايي كه خاكستر مي‌شود
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
بارها از زبان پدران و مادران يا برخي آشنايان شنيده‌ايد كه زمان عقد و نامزدي شيرين‌ترين دوران زندگي است. در اين فرصت تكرار نشدني كه ستون‌هاي مستحكم يك زندگي مشترك در آن بنا نهاده مي‌شود، امروز با استرس‌هاي ناشي از تجملگرايي تلخ مي‌شود. اين دوران سرنوشت‌ساز كه مي‌تواند دوراني آرامش‌بخش و پر از مهر و محبت باشد به دليل گفت‌وگو‌هاي تكراري و بي‌اهميت، استرس‌هاي بي‌جا و توقعات روياگونه والدين، زن و مرد را دچار تزلزل و ترديد در انتخاب و سردي در روابط مي‌كند.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1135
بازدید دیروز: 3005
بازدید کل: 9839432
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...