0 امتیاز
823 بازدید
در جهان بینی اعتقادی توسط
اگر جمله موسی به دین خود عیسی به دین خود از آثار اسلام امریکایی است پس چرا حجاب در زمان پیامبر اجباری نبود و یا در روایات داریم(البته نمیدونم سندش محکم باشه یا نه) حضرت حجت کسانی که او را نمی پذیرند جایی ب آنها میدهد در جایی دور که آنجا زندگی کنند

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
: لطفا با استفاده از تاريخ بفرماييد حجاب اسلامى در زمان پيامبر ( ص ) چگونه بوجود آمد ؟ پاسخ : واژه ى حجاب در لغت به معناى پرده ، حاجب و چيزى است كه ميان دو چيز حايل و فاصله مى شود ( ابن منظور ، لسان العرب ، ماده ى حجب ) البته همان گونه كه مفسران و محققان گفته اند ، واژه ى حجاب به معناى پوشش زنان ، اصطلاحى است كه بيشتر در عصر ما پيدا شده و اصطلاحى جديد است . آنچه در گذشته ها در اين مورد به كار مى رفته ، به ويژه در اصطلاح فقها ، واژه ى ستر است كه به معناى پوشش است . ( تفسير نمونه ، ج 17 ، ص 402 مطهرى ، مرتضى ، مسئله ى حجاب ، ص 78 ) لزوم پوشيدگى زن در برابر مرد بى گانه يكى از مسائل مهم اسلامى است . در قرآن كريم براى رشد و تعالى زن و نيز سالم سازى محيط خانه و اجتماع ، حجاب براى زنان ، واجب شده است . آنچه را كه از تاريخ استفاده مى شود ، اين است كه حجاب به معناى پوشش زنان ، قبل از اسلام در جهان و در اديان مختلف با شكل هاى متفاوت وجود داشته و اين حكم تأسيسى نيست يعنى اسلام آن را اختراع نكرده ، بلكه دين اسلام آن را پذيرفته و چنان كه از تاريخ زمان پيامبر ( ص ) استفاده مى شود ، اسلام قدرى محدوده ى آن را وسيع تر كرده و به آن بيشتر توجه نموده است . در ايران قبل از اسلام ، در ميان قوم يهود ، در هند ، حجاب هاى سخت و شديدى وجود داشت . در ايران باستان حتى پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده مى شدند . ( ويل دورانت ، تاريخ تمدن ، ج 12 ، ص 30 ج 1 ، ص 552 ) بنابراين ، آنچه را كه از تاريخ استفاده مى شود اين است كه زنان در زمان پيامبر داراى حجاب بودند ، البته نه حجاب كامل ، زنان عرب معمولاً پيراهن هايى مى پوشيدند كه گريبان هايشان باز بود ، دور گردن ، سينه ، در معرض ديد بود . روسرى هايى كه به سر مى انداختند ، قسمت هاى پايين آن را به پشت سر مى انداختند به طور طبيعى گوش ها و گوش واره ها و جلوى سينه و گردن نمايان بود . ( مطهرى ، مرتضى ، مجموعه آثار ، ج 19 ، ص 484 - 485 ) نتيجه اين كه حجاب زنان در زمان پيامبر ( ص ) اين گونه بوده است كه تمام بدن آنان در پوشش بوده ، همچنين روسرى به سر مى انداختند ، منتها مقدارى از سينه و گردن آنان و جاهايى كه محل زينت و موجب تحريك شهوت مردان است ، باز بود . از امام باقر ( ع ) روايت شده : روزى در هواى گرم مدينه زن جوان زيبايى در حالى كه طبق معمول روسرى خود را به پشت گردن انداخته و دور گردن و بناگوشش پيدا بود ، از كوچه عبور مى كرد ، مردى از اصحاب رسول خدا از طرف مقابل مى آمد ، آن منظره ى زيبا ، سخت نظر او را جلب كرد و چنان غرق تماشاى آن زن زيبا شد كه از خودش و اطرافش غافل گشت و جلوى خودش را نگاه نمى كرد ، آن زن وارد كوچه اى شد و جوان با چشم خود او را دنبال مى كرد ، همان طور كه مى رفت ناگهان استخوان يا شيشه اى كه از ديوار بيرون آمده بود به صورتش اصابت كرد و صورتش را مجروح ساخت ، وقتى به خود آمد كه خون از سر و صورتش جارى شده بود . با همين حال به حضور پيامبر رفت و ماجرا را به عرض رساند . ( فيض كاشانى ، تفسير صافى ، ج 5 ، ص 230 مجموعه آثار ، مرتضى مطهرى ، ج 19 ، ص 485 ) اين جا بود كه آيه ى حجاب نازل شد . ( وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ . . . . نور ، 31 ) و به زنان با ايمان بگو چشم هاى خود را ( از نگاه هوس آلود ) فرو گيرند و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را آشكار ننمايند و ( اطراف ) روسرى هاى خود را بر سينه خود افكنند ( تا گردن و سينه با آن پوشانده شود ) و زينت خود را آشكار نسازند ، مگر . . . . بديهى است كه اين آيه در مقام بيان توسعه ى محدوده ى پوشش و حجاب است زيرا قسمت هاى ديگر بدن با لباس هاى مرسوم آن زمان كه همان پيراهن هاى بلند بوده پوشيده مى شد و فقط قسمت هاى سينه و گردن بود كه باز بود . آنچه در اين آيه محل دقت و مورد نظر است جمله ى وليضربن بخمرهن على جيوبهن است . راغب در مفردات مى گويد : اصل خمر به معناى پوشانيدن شىء است و به آنچه با آن چيزى را مى پوشانند ، خمار گويند ، ولى در عرف ، خمار مخصوص شده به آنچه زن سر خود را با آن مى پوشاند . ( راغب اصفهانى ، مفردات الفاظ قرآن ، واژه ى خمر ) گفته اند وقت نزول آيه زنان ، اطراف چارقد و روسرى را جمع كرده ، به پشت سر مى انداختند و سينه هايشان آشكار مى شد . ( قرشى ، سيد على اكبر ، قاموس قرآن ، ج 2 ، واژه ى حجب ) بنابراين ، معناى آيه اين مى شود كه زنان مى بايد روسرى خود را بر روى سينه و گريبان خويش قرار دهند ، تا گردن و سينه با آن پوشانده شود . ابن عباس در تفسير اين بخش از آيه مى گويد : يعنى زن ، مو و سينه و دور گردن و زير گلوى خود را بپوشاند . ( تغطى شعرها ، و صدرها ، و ترائبها و سوالفها » . طبرسى ، مجمع البيان ، ج 4 ، ص 138 ) از عائشه نقل شده : همين كه آيه ى 31 سوره ى نور نازل شد ، هيچ زنانى را همانند زنان انصار ، مشاهده نكردم و ديده نشد كه آنان همچون سابق بيرون بيايند . ( ما رأيت نساءاً خيراً من نساء الانصار ، لما نزلت هذه الآيه . . . » . تفسير كشاف ، ج 3 ، ذيل آيه ى 31 سوره ى نور . ) اما در مورد اينكه حجاب زنان در حكومت اسلامى چگونه بوده است ، بايد گفت به يقين حكومت اسلامى ، فشار زيادى روى اهل كتاب و اهل ذمه نداشته و به نحوه حجاب آنان كارى نداشته است ولى گاهى مى‌شود اگر تبعيضى ميان زنان مسلمان و غير مسلمان در يك جامعه واقع شود ، به عنوان ثانوى ، منشأ مشكلات مى‌شود لذا احتمالا آنان نيز مانند مسلمانان حجاب كامل را رعايت مى كردند مثل زنان غير مسلمانى كه در عصر ما در ايران زندگى مى كنند ، حكومت اسلامى مى‌تواند از آن‌ها هم بخواهد براى رعايت احترام جامعه اسلامى و همرنگ شدن با مسلمين و براى اين‌كه در محيط تبعيضى نباشد ، احتراماً ارزش‌هاى كشورى را كه در آن زندگى مى‌كنند ، رعايت كنند كه يكى از آن ارزش‌ها حجاب است . ( برگرفته از : فرهنگ حجاب بيم‌ها و اميدها ، قم : دفتر مطالعات دينى زنان ، 138 ) مطلب ديگر اين است كه آنچه مسلم است اينست كه : آيه حجاب خطابش به مردان و زنان مؤمن و مؤمنه مى‌باشد و نه اهل كتاب ، همچنين برخوردى هم از پيامبر يا اميرالمومنين با اينگونه افراد در تاريخ گزارش نشده است . اما در مورد مشركين كه اعتقادى به حجاب نداشته اند بايد گفت چون آيات حجاب در سال ششم هجرت در مدينه و در زمان استقرار حكومت اسلامى در آنجا نازل شده و مشركى در مدينه زندگى نمى كرده لذا طبيعتا برخوردى هم نمى‌تواند رخ داده باشد . ( با دقت در روايتى كه از عايشه نقل شد اين مساله به خوبى قابل درك مى باشد ) .
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
»» فرهنگ قیام عاشورا

امام حسین چه فرهنگ و فکری را کوبید؟ چه فرهنگ و فکری را زنده کرد؟ امام حسین، با حرکتش یک تفکر را کوبید. یک تفکر را زنده کرد. تفکری که کوبید این است  فرهنگی که کوبید. می‌گویند: «با یک گل بهار نمی‌شود» امام حسین فرمود: این غلط است. من یک نفر هستم، کربلا رفتم و بهار شد....
خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو امام حسین فرمود: مرگ بر این شعار! من همرنگ جماعت نشدم. همه گفتند: یزید! ما 72 نفر بودیم گفتیم: یزید نه! همه دنیا گفتند: یزید! گفتیم: نه! ما همرنگ جماعت نمی‌شویم..
«دست ما کوتاه و خرما بر نخیل» یعنی دست ما کجا، خرما کجا، یعنی ما حریف آنها نمی‌شویم. امام حسین گفت: ما حریف می‌شویم.
«سری که درد نمی‌کند دستمال نمی‌بندند» امام حسین فرمود: این فکر غلط است. ممکن است سر شما درد نکند، اما به خاطر جامعه باید دستمال به سرت ببندی. به امام حسین گفتند: شما برو، زندگی‌ات مرفه است. گفت: مسئله‌ی من نیست که زندگی‌ام مرفه باشد، من شهید می‌شوم که مردم زنده شوند. چوب در سر میخ می‌خورد اما عوضش این چوب‌ها به هم محکم می‌شود و متصل می‌شود.
یک شعار دیگر، از این شعارهای غلطی که در خانه‌ها هست. «عیسی به دین خود، موسی به دین خود» امام حسین فرمود: این شعار هم غلط است. من ضامن دین دیگران هم هستم. نباید امام حسین بگوید: آقا ما نماز شبمان را می‌خوانیم، بچه‌هایمان‌ را هم خوب تربیت می‌کنیم، بچه‌هایمان را هم مدرسه‌ی غیر انتفاعی می‌فرستیم، معلم سر خانه می‌گیریم، مسجدشان می‌بریم، مشهدشان می‌بریم، عمره‌شان می‌بریم. من دین بچه‌هایم را حفظ می‌کنم. بچه‌های همسایه هم هرطور شد، شد. «موسی به دین خود، عیسی به دین خود» غلط است.
یک شعار دیگر، «دین از سیاست جداست» امام حسین فرمود: این هم غلط است. دین عین سیاست است. اصلاً من می‌روم که رژیم بنی امیه را سرنگون بکنم.
«یک دست صدا ندارد» امام حسین فرمود: این هم غلط است. یک دست صدا دارد. ببینید! بله ممکن است یک دست از این طرف برود صدا ندارد. اما بیاید به پیشانی بخورد، صدا دارد. یعنی گاهی انسان باید خودش بزند.
عزاداری خیلی مهم است. عزاداری یعنی هم نوا شدن با زهرا و امیرالمومنین. عزاداری یعنی هم نوا شدن با حضرت مهدی! کار عزاداری خیلی مهم است. منتهی خوب از عزادارها یک توقعاتی هم هست. توقع این است که عزادارها گناه نکنند. به اسم عزاداری راحت گناه نکنند. سد معبر گناه است. از کنار خیابان عزاداری کنند، که اگر یک کسی بلیط پرواز دارد، زن زائو دارد، مریض دارد، کار دارد، یک کاری است که باید عجله رانندگی کند، این پشت فرمان نشسته است در خیابان هیئت است. از کنار خیابان سد معبر گناه است. نمی‌شود گفت: چون عاشورا است، این گناه حلال می‌شود. عاشورا حرام خدا را حلال نمی‌کند.
فرهنگ اقامه‌ی نماز در برابر رگبار! الله اکبر! در طول تاریخ نماز، کدام نمازخوان بوده است که دو رکعت نماز بخواند سی تیر به او بزنند؟ در تاریخ یک چنین نمازی را خدا سراغ ندارد. اگر بگوییم: خدا سراغ ندارد شاید درست گفته باشم. نماز امام حسین شکسته و دو رکعتی بود. سی تا تیر برای دو رکعت نماز! خوب این چه نمازی بود؟ فرهنگ است. خانم به خاطر اینکه لاک زده است، می‌گوید: نماز نمی‌خوانم. می‌گوید: حیفم می‌آید. لاک‌ها پاک می‌شود. آقا به خاطر اینکه اتوی شلوارش به هم نخورد، می‌گوید: نمی‌توانم اینجا نماز بخوانم. آنوقت می‌گوییم: قضا می‌شود، می‌گوید: آخر شلوارم اتو دارد. ما گیر اتو هستیم. گیر لاک هستیم
من می‌روم برای اینکه امر به معروف و نهی از منکر بکنم. آنوقت در عزاداری‌های ما نباید منکر واقع شود. صدای بلندگوی عزاداری و طبل بی‌وقت زدن اشکال دارد. ظهر یا هرکجا هستید عزاداران عزیز نماز جماعت بخوانند. یا اگر یک وقت بارندگی است، سد معبر است، امکان نماز برقرار نیست لا اقل ظهر یک اذان بگویند. عوض یا حسین اذان بگویند. یک موذن خوش صدا در هیئت ببرند، بگویند: آقای مداح! یک اذان پشت بلند گو بگو. نماز فراموش نشود. امام حسین آمد برای اینکه نماز را احیا کند. نیامد برای اینکه طبل و بوقش نماز را به فراموشی بسپارد.
لینک منبع:برگرفته از سخنرانی حجه الاسلام قرائتی
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

109 نفر آنلاین
0 عضو و 109 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 5192
بازدید دیروز: 2653
بازدید کل: 10608814
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...