0 امتیاز
137 بازدید
در جهان بینی اعتقادی توسط
سلام پدرو مادر شوهر من سالم هستند و میتوانند کار کنند ولی از شوهر من پول میگیرند برای دانشگاه دخترشان و مخارج دیگرشان  ما خودمان واقعا در مشکل مالی و مضیقه هستیم و قسط و قرض زیاد داریم ایا حلال است پولی که سهم من و زندگیم هست رو به اونها میده یا خیر ؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
نفقه و تأمين زندگي پدر و مادر فقير بر فرزندان متمكن (چه پسر و چه دختر) واجب است و بايد به طور مساوي در اين امر شركت نمايند، بنابراين مادر تهيدستي كه داراي دو فرزند يكي پسر و ديگري دختر است، نفقه و تأمين زندگي او بر آن دو به طور يكسان واجب است و اگر يكي از اين امر سرپيچي نمود از ديگري ساقط نمي‏شود، اين حقي است كه خداوند بر گردن فرزندان نهاده است واگر آنان از اين امر خودداري ورزند حاكم شرع مي‏تواند آنها را مجبور نمايند. اين حكم فقهي و حقوقي نفقه است. اما مسأله احترام و نيكي به پدر و مادر كه نگهداري آنان نيز از اين قبيل به شمار مي‏آيد، تنها يك واجب الهي به شمار مي‏آيد و حاكم نمي‏تواند فرزندان را مجبور به احسان و نگهداري پدر و مادر نمايد، بنابراين اگر مثلاً دختر با توافق و رضايت شوهر به نگهداري مادر اقدام نمايند، خير و بركت همراه با بهشت برين نصيب آنان خواهد شد و اگر شوهر موافق ننمود، تكليف از دختر ساقط است و مي‏تواند مادر را در آسايشگاه سالمندان نگهداري نمايد (در صورتي كه پسر خودداري كند) ولي همان‏گونه كه ذكر شد، حق تأمين زندگي و تهيه خوراك، پوشاك از آنان ساقط نمي‏شود وبايد پسر ودختر هزينه آسايشگاه را بر عهده گيرند واگر پسر سرپيچي نمايد، دختر مي‏تواند شكايت نمايد و حاكم شرع پسر را مجبور به دادن نفقه نمايد. به هر حال تأمين زندگي مادر بر دوش پسر ودختر به طور يكسان مي‏باشد واگر خانه مربوط به داماد است و از بودن مادر در خانه ناراضي است دختر نمي‏تواند از مادر خود در خانه شوهر نگهداري كند، (تحريرالوسيله، امام خميني، ج 2، باب نفقه الاقارب)
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 1193
بازدید کل: 9826366
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...