0 امتیاز
1.7هزار بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
ویرایش شده توسط zrastegar
خیلی استرس دارم ٫خجالتیم خیلی .بخاطر همین تو مهمونیا من دائم استرس دارم.خجالتی بودنم که داغونم کرده تنها بیرون برم اصلا روی خرید کردن ندارم.من 18سالمه و دیپلمه هستم شهریور ازدواج کردم
شوهرم خیلی ادم خوبیه و من خیلی دوسش دارم یعنی ما هیچ مشکلی باهم نداریم اون برعکس من خیلی ادم معاشرتی و اجتماعی هستش ولی من نمیتونم مثل اون باشم  که تو مهمونیا راحت بگم و بخندم و بهم خوش بگذره
من با جاریم خیلی رابطمون خوب و صمیمیه با اینکه رفت و امد داریم ولی نمیدونم چرا اومدن خونم جوری استرس داشتم و خجالت میکشیدم که وقتی باهاش دست دادم گفت چرا انقد میلرزی؟یعنی استرسم انقد شدید بود
درضمن خیلیم ترسو هستم با اینکه تو شهر بزرگ شدم ولی اصلا اعتماد به نفس ندارم تنهایی جایی رفتن واسم عذابه
اگه یه موقع شوهرم بگه برو بانک یا جایی  روم نمیشه برم میگم اگه بلد نباشم چی اگه ضایع بشم چی؟خلاصه اعتماد به نفس اصلا ندارم.خجالتیم و استرس زیاد و ترسو.
دلم میخواد یه ادم معاشرتی بشم که تو مهمونیا بگه و بخنده و تنهایی خرید بره بدون ترس و استرس.راستی باورتون میشه خجالتی بودنم باعث شد من دانشگاه نرم؟گفتم بعدا میرم.لطفا کمکم کنید.

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
راه های درمان کمرویی

پرسش: چگونه مشکل خجالت و کمروئی را برطرف کنیم؟
پاسخ: تقویت خودپنداره‌ی مثبت و خودباوری ، عدم خودگویی جملات منفی، داشتن تبسم ، ابتکار عمل داشتن در رابطه با دیگران، عدم پاگیر شدن به آداب و رسوم ، صحبت تلفنی با دوستان، پیشقدمی در سلام کردن ، ملاقات با دیگران، برقراری ازتباط چشمی در هنگام ارتباط، شنونده فعال بودن از روش‌های برطرف نمودن صفت کمرویی است.

فهرست مندرجات
۱ - مقدمه
۲ - علل کمرویی و خجالتی بودن
۳ - روش‌های درمان کمرویی و خجالتی بودن
 ۳.۱ - تقویت خودپنداری مثبت و خودباوری
 ۳.۲ - عدم خودگویی جملات منفی
 ۳.۳ - تبسم
 ۳.۴ - ابتکار عمل داشتن در رابطه با دیگران
 ۳.۵ - عدم پاگیر شدن به آداب و رسوم
 ۳.۶ - صحبت تلفنی
 ۳.۷ - پیشقدمی در سلام کردن
 ۳.۸ - ملاقات با دیگران
 ۳.۹ - برقراری ازتباط چشمی در ارتباط
 ۳.۱۰ - شنونده فعال بودن

در هر جامعه‌ای درصد قابل توجهی از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان، بدون آن‌که تمایل داشته باشند، ناخواسته خودشان ‌را در حصاری از کمرویی محبوس و زندانی می‌کنند و در نتیجه نمی‌توانند با دیگران رابطه صمیمی برقرار نمایند یا اگر هم با برخی افراد رابطه برقرار کنند رابطه‌شان بسیار محدود بوده و نمی‌توانند خودمانی شوند.
پس اصل وجود داشتن این حالت در شما جای تعجب و نگرانی نیست، آن‌چه مهم است و باید روی آن سرمایه‌گذاری نمایید بررسی علل و راه‌کارهای درمان آن است.

علل کمرویی و خجالتی بودن

کمرویی و خجالتی بودن یک پدیده پیچیده روانی اجتماعی است. کمرویی یک صفت یا از جمله ویژگی‌ها و صفات رفتاری است که صرفاً ارثی نیست بیشتر متأثر از روابط نادرست بین فردی و سازش نایافتگی‌های اجتماعی در مراحل اولیه رشد، در خانه و مدرسه پدیدار می‌گردد. محیط خانواده و تجارب اولیه‌ کودک به خصوص در سنین دبستانی و سال‌های آغازین مدرسه، اصلی‌ترین نقش را در شکل‌گیری شخصیت کودک دارددر این دوران الگوهای رفتاری بزرگسالان به ویژه والدین، میزان ارتباط عاطفی آنان با فرزندان، بیش‌ترین تأثیر را در رشد مطلوب اجتماعی و یا پدیدآیی اضطراب و کمرویی می‌تواند داشته باشد.

 

مؤثرترین روش‌های درمان کمرویی و خجالتی بودن عبارتند از:

← تقویت خودپنداری مثبت و خودباوری
یعنی سعی کنید نگرش و دید مثبت نسبت به خود داشته باشید. جنبه‌های مثبت خود را بیش‌تر در نظر بگیرید. اگر فکر می‌کنید که در روابط اجتماعی و صمیمی شدن با دیگران ناتوان هستید، مطمئناً در قبال آن نقاط قوّتی نیز دارید، فهرستی از نقاط قوت خود تهیه نمایید و همیشه به دفعات به آن‌ها توجه کرده و آرام‌آرام سعی در تقویت آن داشته باشید.

← عدم خودگویی جملات منفی
واژه‌ها و جملات منفی؛ نظیر «من فرد ناتوانی هستم»، «نمی‌توانم با دیگران رابطه صمیمی برقرار کنم» و... را هرگز بر زبان نیاورید. بعد از این سعی کنید این جملات را تکرار کنید. «من می‌توانم فرد موّفقی باشم»، «من می‌توانم دوستان خوبی داشته باشم و رابطه صمیمانه با آن‌ها برقرار کنم. این جملات را دایم تکرار کنید، حتی در مواقعی که در جمع دوستان هستید. این جملات در ذهن خود مرور کنید.

← تبسم
همیشه و به خصوص در مواقعی که در جمع دوستان هستید؛ تبسمی بر لب داشته باشید! لبخند زدن و متبسم بودن باعث آرامش درونی و بهبود روابط اجتماعی شما می‌شود.

← ابتکار عمل داشتن در رابطه با دیگران
سعی کنید در برقراری ارتباط با دیگران ابتکار عمل را به دست بگیرید. هنگامی که در جمع دوستان هستید، سؤالی بپرسید، نظر خود را راجع به موضوعی ابراز نمایید، احوال آن‌ها را جویا شوید و...

← عدم پاگیر شدن به آداب و رسوم
کوشش کنید که بیش از حدّ گرفتار آداب و رسوم و تعارف و تکلّف نباشید و این البته به تمرین‌های اولیه نیازمند است. قدم ابتدائی را بردارید. آداب و رسومی که به روشنی بی‌محتوی بوده و دست و پاگیر هستند را کنار بگذارید و آرام‌آرام به سراغ بقیه این نوع آداب بروید. بسیار راحت و ساده و بی‌تکلیف با دیگران ارتباط برقرار کنید. از کلمات و جملات ویژه که از گفتن آن‌ها احساس خجالت می‌کنید، جداً پرهیز کنید.

← صحبت تلفنی
اگر در برخوردهای مستقیم و رو در رو با دیگران احساس خجالت می‌کنید و نمی‌توانید نظرات خود را به خوبی بیان کنید، با دوستان‌تان تلفنی صحبت کنید.

← پیشقدمی در سلام کردن
سعی کنید همیشه ظاهر ساده و آراسته داشته، در سلام کردن به دیگران پیشقدم باشید. با افراد غریبه در مغازه، اتوبوس، کتابخانه، پارک و... صحبت کنید. و شما خود در برقراری ارتباط و شروع صحبت با دیگران، با رعایت ادب و کلمات و رفتار مطلوب اجتماعی پیشگام باشید.

← ملاقات با دیگران
با اشخاص مختلف، اعم از کوچک و بزرگسال وقت ملاقات بگذارید، سعی کنید برای هر ملاقات چیزی برای گفتن یا نشان داشته باشید. مثلاً می‌توانید برای این کار کتاب و مجله‌ای جدیدی را بخوانید و اطلاعات خودتان را بیش‌تر کنید. در امور سیاسی و اقتصادی جامعه، معلومات بیش‌تری کسب کنید، خاطرات و تجارب جالب خود را مرور کنید و برای بازگویی آن‌ها در جمع دوستان‌تان آمادگی داشته باشید. در این صورت هم دوستان تازه‌ای پیدا می‌کنید و هم احساس خجالت و کمرویی شما از بین می‌رود.

← برقراری ازتباط چشمی در ارتباط
همیشه با مقدمه‌ای کوتاه و جالب صحبت خویش را آغاز کنید، و ارتباط چشمی‌تان را حین سخن گفتن به‌طور کاملاً واقعی با دوستان خود، حفظ کنید.

← شنونده فعال بودن
به هنگام گوش دادن به سخنان طرف مقابل، سعی کنید همواره شنونده فعالی باشید و با دقت کامل به صحبت‌های وی گوش دهید. به هنگام لزوم سؤالاتی مطرح کنید، و درباره دیدگاه‌های گوینده اظهار نظر کنید و توضیح بیش‌تری بخواهید.
به کارگیری روش‌های یاد شده قطعاً در تقویت اعتماد به نفس و ایجاد روابط سالم و صمیمی با دیگران مؤثر است، سعی کنید این اصول را رعایت نمایید.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

3 نفر آنلاین
0 عضو و 3 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1332
بازدید دیروز: 3345
بازدید کل: 9798284
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...