0 امتیاز
247 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
سلام ،همسرم تک پسر خانوادشه ونه ساله درخانه مادرش زندگی میکنیم وخیلی سختی هاکشیدم که بماندولی الان همسرم بعدازچندین سال فهمیده که خانواده اش حق وناحقی کردن ومثلا پول ازمون گرفتن برای زمین خریدن ولی بنام خودشان زدن ودرضمن پدرشوهرم ضامن مهریه من هم هست ولی حقمونونمیدن وهمش به دختراشون میپردازن الان همسرم تصمیم داره ازخونه پدرش بلندبشه ومیگه قیدهمشونومیزنم ومیرم جایی که ازم بی خبرباشن وحق ندارن بچمونم ببینن ولی من میترسم  ومیگم بخاطرمال دنیابه پدرومادرت پشت نکن

عصبی بشه احترام نمیشناسه ولی من از آه ونفرین ونارضایتی  پدرومادرمیترسم

هرچندآنهاهم درحقمون ظلم میکنن خونمون خیلی پله داره ومنم مشکل پاوکمردارم ولی اصلا بفکرم نیستن ونه زمینمونومیدن نه مهریه منو ماهم هنوز به روشون نیاوردیم وخیلی تاالان احترام وصبرآوردیم

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
يكي از بزرگترين ارزشهاي فرد مسلمان در فرهنگ اسلام ، ايجاد ارتباط ميان خانواده ها مي باشد. تمام خويشاوندان مانند شاخ وبرگهاي يك درخت هستند كه اگر ارتباط بين آنان و تنة درخت كه والدين هستند بيشتر باشد، از استحكام و قوّت بيشتري برخوردار مي شوند.
همچنين والدين و احترام آنان در فرهنگ ديني از مقام ويژه اي برخوردار بوده و يكي از وظايف مشترك فرزندان، احترام والدين و حفظ حريم آنان است. در قرآن كريم به اين مسئله تأكيد و سفارش فراوان شده است. با توجه به اين مقدمه ما در اينجا ابتدا به بيان معناي صلة رحم و سپس فوايد آن و پس از آنها به جايگاه والدين در اسلام خواهيم پرداخت.
الف. معناي صلة رحمراغب اصفهاني دربارة صلة رحم چنين مي گويد: رحم در اصل همان رحم زن است و استعاره براي نزديكان و خويشاوندان به كار مي رود به اين جهت كه آنها از يك رحم شكل گرفته اند.(1)
مرحوم نراقي مي فرمايد: صله رحم عبارت است از شريك ساختن رحم و خويشاوندان در مال و مقام و ديگر خيرات دنيا كه آدمي به آنها دست يافته است.(2) و تعاريف ديگر كه از مجموع آنها اين مطلب بدست مي آيد كه صلة رحم يعني ارتباط و پيوند با خويشاوندان كه در قالب و شكل هاي گوناگون نمود پيدا مي كند. گاهي اوقات با ملاقات حضوري است و يا گاهي با فرستادن هديه و كمك مالي است و گاهي با هر دو، و گاهي با سلام و احوال پرسي از آنان.
ب. فوايد صلة رحمصلة رحم آثار و بركات زيادي دارد كه به نمونه هايي اشاره مي شود:
1. باعث زيادي عمر و فراواني روزي مي شود: امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: هر كسي مايل است عمر طولاني و روزي فراواني داشته باشد، بايد صلة رحم كند.(3)
2. باعث افزايش نعمت مي شود. علي ـ عليه السلام ـ فرمودند: صلة رحم نعمتها را فراوان مي كند و گرفتاريها را دور مي گرداند.(4)
3. آسان كننده مرگ است. امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمودند: كسي كه دوست دارد خداي متعال سختيهاي مرگ را بر او آسان سازد نسبت به خويشاوندان و نزديكان و پدر و مادر نيكوكار باشد و قطع رحم نكند.(5)
4. قطع رحم باعث محروميت از بوي بهشت مي شود.
رسول گرامي اسلام-صلي الله عليه وآله- فرمودند: جبرئيل به من خبر داد كه بوي بهشت از مسافت يك هزار ساله به مشام مي رسد، ولي چند گروه از بوي بهشت محرومند: 1. عاق والدين. 2. كسي كه قطع رحم كند و پيوند و ارتباطش را با خويشاوندان نزديك قطع كند.(6)
5. صله رحم زمينه آموزش آداب و دستورات اسلامي به ديگر اعضاي خانواده را فراهم مي كند.
ج. جايگاه والدين در اسلامپدر و مادر جايگاهي بس رفيع در اسلام دارند و در قرآن كريم و روايات معصومين ـ عليهم السلام ـ سفارش زيادي دربارة آنان شده است. و تحت هيچ شرايطي اجازه داده نشده تا از آنان قطع رابطه كنند. در روايتي آمده است كه شخصي از امام صادق ـ عليه السلام ـ سئوال كردند كه چه عملي در ميان اعمال از بهترين اعمال است. حضرت در جواب فرمودند: نماز در اول وقت آن، نيكي به پدر و مادر، جهاد در راه خدا.(7)
و در روايت ديگري حضرت پيامبر ـ صلي الله عَليهِ وَ اله و سَلَم ـ فرمودند: نگاه كردن به چهرة علي ـ عليه السلام ـ و نگاه رحمت آميز به پدر و مادر عبادت محسوب مي شود.(8)
از نظر اخلاقي و ديني شما حق نداريد با والدين خود قطع رابطه كنيد. بلكه بايد سعي كنيد مشكل موجود را با درايت و حوصله حل كنيد. و سعي كنيد با محبت و با انجام وظايف فرزندي، رابطة خود را با آنان صميمي نمائيد. اگر وظايف فرزندي انجام گيرد و با نهايت خشوع و خضوع و محبت با آنها برخورد شود، يقيناً جواب مي گيريد. خلاصه اينكه با توجه به عظمت والدين و با توجه به اهميت صلة رحم:
1. نبايد هيچ كاري كه موجب نارضايتي آنها شود انجام دهيد مگر خواست آنها مخالف دستورات الهي باشد.
2. بايد نهايت تلاش در برقراري ارتباط و به دست آوردن دل آنها انجام گيرد.
3- علل ايجادمشكل وناراحتي رابررسي كنيد.اگرعلت مشكلات، شماهستيد،بايدباهمت بالا وباقصدقربت رفتارخودرااصلاح نماييد.ولي اگرعلت ناراحتي، رفتارهاي نادرست آنهااست، شما بايدباصبروبزرگواري باآنها برخوردنماييدوتحت هيچ شرايطي سخن درشت نگوييد وبي احترامي به آنها روا مداريد. چراكه خداوندمتعال مي فرمايد: "و خداي تو حكم فرموده كه جز او هيچ كس را نپرستيد و به پدر و مادر نيكي كنيد و چنانچه هر دو يا يكي از آنها پير و سالخورده شوند كه موجب رنج و زحمت شما باشند زنهار كلمه اي كه رنجيده خاطر شوند مگوييد و كمترين آزار به آنها مرسانيد و با ايشان به اكرام و احترام سخن گوييد."(9)
4. اگر حضور شما حتي در صورت رعايت نكات بالا باعث رنجش آنها مي شود، مي توانيد ارتباط مستقيم خود را كمتر كنيد. و صله رحم را با ديدار هاي كوتاه مدت، تماس تلفني، پيغام سلام و دعا و دادن هديه انجام دهيد.

پاورقی:

1. مفردات راغب، ص 91.
2. نراقي، جامع السعادت، مؤسسه مطبوعاتي اسماعيليان، 1383 هـ ق، ج2، ص256.
3. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، ج2، ص 152، باب صلة رحم، ح16.
4. آمدي، غرر الحكم، تهران، 1337، ص 430.
5. صدوق، سفينة البحار، ج2، ص 553.
6. صدوق، معاني الاخبار، دفتر انتشارات اسلامي، 1361، ص330.
7. اصول كافي، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت، بيتا، ج1، ص 158،
8. مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، بيروت، مؤسسه الوفاء، 1403 هـ ق، ج38،‌ ص196.
9. اسراء،23.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

2 نفر آنلاین
0 عضو و 2 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 808
بازدید دیروز: 2727
بازدید کل: 9829895
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...