0 امتیاز
198 بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط
دوباره دسته بندی کردن توسط zrastegar
در مقابل خبرکشی کودکان چگونه باید رفتار کرد؟

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
روش های برخورد با کودکان خبرچین
خیلی از پدرها و مادرها گله دارند که کودکانمان برخی رازها و حرف های خانه و خانواده را که نباید بیان کنند پیش مهمان بیان می کنند که وجه ی خوبی برای آن ها ندارد و باعث بروز مشکلاتی می شود . نگران نباشید هر مشکلی یک راهکاری دارد و ما سعی کرده ایم در این مطلب روش های برخورد با کودکان خبرچین را به شما آموزش دهیم . پس با ناورز همراه باشید .

چند نکته و روش در برخورد با کودکان خبرچین :
۱- اگر مطالبی که کودک در جمع مطرح می‌کند ، کم اهمیت یا بی‌ اهمیت است ؛ برای مثال وقتی می‌گوید : « شام چی خورده‌ایم یا دیروز کجا رفته‌ایم و … » هیچ واکنشی نشان ندهید .
۲- اگر مسائل مهم زندگیتان را در جمع بیان می‌کند یکی از دلایل مهم آن ، این است که خودتان در حضور همسر یا بستگانتان همین کار را می‌کنید ، بدون اینکه متوجه باشید دختر ۸ ساله شما با وجود اینکه مشغول بازی است ، صحبت‌های شما را می‌شنود . سعی کنید الگوی خوبی باشید و مسائل و رازهای خانوادگی را با دیگران مطرح نکنید ، اگر هم این کار را انجام می‌دهید حداقل زمانی که او مدرسه است و درخانه حضور ندارد با دیگران صحبت کنید .
۳- وقتی کودک رازهای خانواده را مطرح می‌کند واکنش شدید نشان ندهید بلکه او را از جمع بیرون ببرید و او را از نظر خودتان مطلع کنید ؛ مثلا بگویید : « من خیلی ناراحت میشم وقتی حرفای تو خونه رو جلوی بقیه میگی » یا در‌‌ همان موقع با یک نگاه جدی (بدون هیچ صحبتی) برای چند ثانیه به او نگاه کنید .
۴- به هیچ وجه از روش‌های نصیحت ، عصبانیت ، تهدید ، تنبیه و … به ویژه در حضور جمع استفاده نکنید .
۵- کودک شما به شدت نیازمند جلب توجه است . شما و همسرتان سعی کنید نکات مثبت او را بیشتر ببینید برای مثال میتوانید توانمندی‌ هایش را روی کاغذ بنویسید و روی کمدش بچسبانید . تا می‌توانید با او بازی کنید برایش وقت بگذارید با هم بیرون بروید و …
۶- به دیگران بسپارید که وقتی از مسائل زندگیتان صحبت می‌کند ، هیچ واکنشی نشان ندهند و کاملا بی‌تفاوت باشند . ( البته اگر آن دیگرانی که گفته شد فضول یا کنجکاو نباشند )
۷- هدف کودک از خبرچینی را مشخص کنید ، آیا کودک به دنبال جلب توجه و کسب قدرت است و یا انتقام جویی می کند ؟
۸- در مورد علل خبرچینی با کودک صحبت کنید و به او یاد دهید که از روش های دیگر مطلوب برای افزایش مقبولیت استفاده کند .
۹- به کودک کمک کنید دیگران را در توانمندی های خود سهیم کند و یا به آن ها آموزش دهد .
۱۰- به او کمک کنید تا برای دست یافتن مهارت های اجتماعی الگوی مناسبی پیدا کند و رفتارهای قابل تحسین الگو را به خاطر بسپارد و یا یادداشت کند .
۱۱- هنگامی که کودک خبرچینی می کند توجه خود را به چیزهای دیگر جلب کنید مثلا بگویید : ((به جای اینکه در باره ی این موضوع حرف بزنیم بهتر است که …))
۱۲- در بحث های کلاسی و گروهی احساس دیگران در مورد افراد خبر چین را به چالش بکشید و یا بیان داستان و نشان دادن فیلم و … آن ها را با عواقب خبر چینی و احساسات دیگران نسبت به چنین کسانی آشنا سازید .
۱۳- به جای گوش دادن به خبر چینی از او بخواهید ماجرا را بنویسد .
۱۴- خبر چینی را نادیده گرفته و رفتارهای صحیح کودک را تشویق کنید .
۱۵- هنگامی که چشم پوشی از خبر وی غیرممکن است با کودک قرار بگذارید در صورت خبرچینی نکردن به او جایزه می دهید و برعکس .
۱۶- به کودک اعتماد به نفس بدهید تا برای جلب توجه مجبور به خبرچینی نشود .
۱۷- در فعالیت و کارها کودک خبرچین را با الگوهای مناسب قرار دهید و در مورد رفتارهای خوب این الگوها با کودک بحث کنید .
۱۸-کروم بلتز ، پیشنهاد می دهد اصل تمیز را به کودکان یاد دهید تا برخی خبرها با خبرچینی متفاوت باشد مثل خبرهایی که درمورد خطر برای اموال مدرسه و دیگران و … است را بیان کند .
۱۹- کودک را با دادن فهرستی از خبرچینی هایش از رفتارش آگاه کنید .
۲۰- به کودک کمک کنید تا خودش راهی برای اصلاح رفتارش بیابد به جای اینکه آن را به طور کامل به عهده ی والدین بگذارید .
۲۱- به کودک آموزش دهید که گزارش چه اطلاعاتی مناسب است . مثل نیاز به کمک فوری ، زد وخورد ، فریب دادن و …
و در پایان این نکته را هم گوشزد میکنیم که به هیچ وجه در هیچ روش تربیتی مقابل کودک نایستید و همیشه با محبت با او صحبت کنید تا حس کند شما در کنارش هستید .
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1050
بازدید دیروز: 2239
بازدید کل: 9836343
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...