0 امتیاز
11.0هزار بازدید
در مهارت های زندگی توسط
باسلام. شخصیتی بسیار ارام و سنگین دارم و از کودکی بسیار سازشگر با همه کودک و بزرگ. ولی جدیدا از محبت کردن به دیگران رنج و صدمه میبینم. من بسیار خوشبین  بودم به ادما ولی نتیجه عکس میگیرم وقتی به ادما محبت و کمک میکنیم اینقدر جسوز و بی ادبانه و طلبکارنه جواب میدن. هرکسی خوبی نمیبینه و با دغدغه های ذهنی خودش و از دید و عینک خودش به ادم نگاه میکنن. این روزها احساس خوبی ندارم. سعی بر تغییر روش خودم داشتم که ازار نبینم. سعی کردم یکی دوبار هم که شده مثل خودشان رفتار کنم ولی دیگران رفتار بسیار بدتری نشون میدن اونجاس که میفههم پس چرا من مثل خودشون شدم اینا اینقدر عکس العمل شدید نشون دادن ولی من سکوت میکردم و محبت و لبخند. چرا دلیل لبخند منو محبت نمی دونستن و فکر میکردن موزی بودنه چرا الان که تصمیم گرفتم حساس باشم و نشون بدم ناراحت شدم اوضاع بهتر شده؟؟؟ چرا وقتی صبور و اروم و مهربونی و در جواب با محبت و لبخندی بیشتر تلاش میکنن که حالمو بگیرن چرا ادما اینجورین؟؟ چرا قدر صداقت و محبت نمیدونن و محبور میکنن حساس باشی چرا حساسیت بهتر جواب میده . البته دوباره میگن که حساسه چون میخواد کسی جرات نکنه بهش حرف بزنه چرا ادما همش دنبال ایرادگرفتن هستن و عیبت که عیبه و حسنت هم برعکس میکنن به عنوان عیب میکوبن تو سر؟ خسته ام خسته

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
چرا خيلي از مواقع كه در حق ديگران محبت و خوبي مي كنيم، بدي مي بينيم؟ مگه نه اين است كه مي گويند با هر دستي بدي با همان دست پس مي گيري؟ لطفا راهنماييم كنيد.
دين اسلام درباره خوبي به ديگران از دو جنبه سخن گفته است. اول اينكه در برابر خوبي ديگران بايد خوبي كرد؛ لذا در قران چنين آمده است كه ) هل جزاء الاحسان الا الاحسان (آيا پاداش نيكي كردن جز نيكي كردن است؟
و در روايت است كه ( من لم يشكر النعم من المخلوقين لم يشكر الخالق ) هر كس شكر مخلوقات را به جا نياورد شكر خالقرا نيز به جا نمي آورد.

جنبه ديگر اين است كه بنا به دستورات اسلام، بايد در برابر بدي‌ها هم خوبي كرد. قرآن مي گويد ادفع بالتي هي احسن با رفتار بهتر، رفتار بدي را دفع كن.
نكته اين آيات در اين است كه خداوند مي‌فرمايد احسان بدي را از جامعه دفع مي كند و بدان نيز به نيكان تبديل مي‌شوند.
نمونه هاي بسياري از اين عملكرد موفق در تربيت انسان ها در زندگي انبياء و اوصياء و اولياء به چشم مي خورد.
البته دشمناني كه حق را مي‌فهمند و انكار مي كنند حكم ديگري دارند و درباره چنين كساني در روايات گفته‌اند(سنگ را به همان جا كه از آن سو پرتاب شده پرتاب كن.(بنابراين انسان بايد افراد پيرامون خور را به خوبي بشناسد اما نكته اي كه هست اين كه شناخت دقيق افراد جامعه بسيار مشكل بوده وانسان بايد ظرفيت هاي وجودي خود رابالا ببرد تابا جامعه ي رنگارنگ دچار تنش واصطكاك نشود وبدين منظور راهكارهاي زير پيشنهاد مي شود:
1- هميشه فضاى ذهنى و روانى خود را براى شنيدن و دريافت رفتارهاى نابجا و خلاف انتظار آماده سازيد وبه اين معنا كه هميشه اين انتظار را داشته باشيد تا ديگران با شما به بدترين شكل برخورد داشته باشند و خود را براى تحمل آن آماده كنيد.
2- قبل از مواجه با برخوردهاى نابجاي ديگران پاسخ خود و عكس‏العمل خوب خود را براى مواجه با رفتارهاى خلاف انتظار ديگران در ذهن خويش مرور كنيد و با طرح ذهنى آماده شده با رفتارهاى بى‏مورد ديگران برخورد كنيد مثلاً با خود بگوييد اگر فلان شخص به من ناسزا بگويد به حرف او توجه نمى‏كنم همچنان دوستش دارم چون گناهان من را پاك كرده و اين صبر سبب تعالى روحى من مى‏شود و به هر حال با اين كلمات و تلقين ها هميشه آمادگى ذهنى و روانى خود را براى عملكردهاى خلاف انتظار مردم را فراهم سازيد.
3- با خود شرط و عهد ببنديد كه هيچگاه و در هيچ شرايطى اقدام به حرفهاى نابجا و برخورد تند و تصميم‏گيرى عجولانه نخواهيدكرد و براى تخلفات خود نيز جريمه مناسب كه تنبيه كننده است در نظر بگيريد.
4- اگردر برخى موارد سريع سخن گفتيد و عجولانه تصميم گرفتيد و رفتار نابجا از شما سرزد سريع خود را سرزنش و حتى در لفظ اظهار پشيمانى نماييد و وعده‏ها و قولى كه با خود داشتيد را در ذهن خويش حاضر سازيد.
5- از خود ارزندگيهاى نابجا و شخصيت قائل شدن بيش از اندازه براى خود اجتناب ورزيد و تنها هنجارها را رعايت كنيد و لذا سراغ رفتارهاى متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشينى مناسب با افراد پايين‏تر، ابراز ارادت به كوچكترها، مصافحه و احوالپرسى با ديگران به خصوص طبقه پايين‏تر، تفريح و صحبت با ديگران اقدام كنيد.
6- ذكر«لا حول و لا قوة الا بالله» را زياد بر زبان جارى سازيد و سوره والعصر را زياد بخوانيد.
7- به هنگام احساس عصبانيت، سريع تغيير وضعيت و موقعيت دهيد و از آن محيط دور شويد مثلاً اگر در منزل اين حادثه رخ داد لباس پوشيده و منزل را ترك كنيد.
8- در هنگام عصبانيت اگر ايستاده‏ايد بنشينيد و اگر نشسته هستيد بخوابيد.
9- وقتى كه با امور عصبانيت آفرين مواجه هستيد براى مدتى (حدود 10تا 15 دقيقه) راه دريافتهاى حسى خود را سد سازيد مثلاً جلوى گوش خود را بگيريد و چشمان خود را ببنديد و سر خود را پايين اندازيد تا دريافت‏هاى عصبانيت را تحت كنترل شما در آيند و موجب تحريك بيشتر شما نشوند
10- اگر رفتار و يا صفتى كه در شخصى هست موجب عصبانيت شما شده است آن رفتاررا شوخى تلقى كرده و به شكلى خود را از تيررس آنها دور در نظر بگيريد يعنى به گونه‏اى از مخاطب در نظر گرفتن خويش در برابر رفتارهاى ديگران پرهيز كنيد مثلاً از مشاهده كسى كه فحش مى‏دهد با خود بگوييد مخاطب او من نيستم و در اين هنگام از صحنه دور شده و راه دريافت‏هاى حسى را سد سازيد تا بيشتر مورد هجوم قرار نگيريد.
11- براى توجيه رفتارهاى خلاف انتظارى كه از ديگران سر مى‏زند توجيه مناسب داشته باشيد و آنها را مقصر تلقى نكنيد تا موجب شود به خود اجازه عكس العمل بدهيد مثلاً بگوييد خودم از اين فرد بدتر رفتار مى‏كنم او اشتباه گرفته مقصر نيست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.
12- به نظرات و عقايد ديگران احترام قائل شويد و به ديده احترام به آنها بنگريد و حتى محترمانه با آنها رفتار كنيد
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
13- به منظور تقويت اراده و حفظ سعه صدر از تفريحاتى همانند صحرانوردى، كوهنوردى، شنا، اسب سوارى، پياده روى در صبح زود بهره گيريد
14- در برخى كارهاى مهم با مشورت خواستن از ديگران تصميمات خود را استحكام بخشيد و از اقدامات عجولانه و خام بپرهيزيد
15-بيشتر با افراد حليم صبور و غير عصبى معاشرت كنيد و از دوستى و حرف شنوى افراد تند مزاج پرهيز كنيد.
16- هميشه خودتان و رفتارتان را دوست و صحيح تلقى نكنيد و احتمال خطا در كارهاى خود را بدهيد.
17- سعى كنيد به عنوان تمرين گاهگاهى با افرادى كه سليقه آنها را نمى‏پسنديد برخورد كوتاه مدت داشته باشيد و با صاحبان ديگر انتظار مراوده كوتاه مدت داشته باشيد.
18- موارد فوق را در برنامه‏اى منظم با درج موارد آن در يك جدول و نمره دادن به عملكرد خود و رعايت اين امور سعى در تقليل موارد تخلف داشته و همت خود به افزايش صبر و تحصيل سعه صدر معطوف بداريد.
19- از حساسيت بيش از حد در هر زمينه بپرهيزيد و مشكلات و مسائل كوچك را در ذهن خود بزرگ نكنيد.


20-اين كه مي گويند با هر دستي بدي با همان دست پس مي گيري اولا يك ضرب المثل بوده وثانيا شايد ناظر به اين باشد كه پاداش ياجزاي كار خود را در اين دنيا يا در دنياي ديگر خواهي گرفت پس انسان نبايد منتظر باشد هنگامي كه به شخصي خوبي كرد سريعا نتيجه ي خوب آن راببيند.
21-نكته ي مهم اين كه انسان بايد كارهاي خوب را براي خدا انجام دهد وفقط از او پاداش كار خود را طلب كندومنتظر عكس العمل بندگان خدا نباشد.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

9 نفر آنلاین
0 عضو و 9 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1781
بازدید دیروز: 3272
بازدید کل: 9811540
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...