0 امتیاز
944 بازدید
در جهان بینی اعتقادی توسط
سلام همسرم اهل نماز وانسان خوبی است متاسفانه. اهل مشروب وگاهی شراب مصرف میکنه ،مشکل اینه ازمن درخواست میکنه باهاش بخورم وتهدید میکنه اگه نخوری میرم بیرون بادیگران میخورم چکنم؟

5 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
آثار شوم شراب خواری

چرا شرع مقدس ، شراب را حرام اعلام کرده است؟! آیا فقط دین، آدمها را از این مستی محروم نموده است ؟ عاقل های عالم چه می گویند؟ به این تمثیل زیبا توجه کنید:
اگرکسی شراب بنوشد، درست مثل انسانی است که برای دزد، درب را باز کند و بگوید اگر چیز با ارزشی می خواهید ، از این پله ها بالا بروید ، بعد به اتاق وارد شوید و در آن صندوق ، غنیمت با ارزش را بردارید . این تصویر آدمی است که الکل را به بدن خویش می ریزد و این مادّه ، عقل را که در سر اوست می رباید . می بینید این کار از نظر عقل هم ، محکوم است و چنین است که اگر به دنبال علت این گناه برویم چیزی جز هوس و فریب دادن خویش نیست.
الکل زهری است خطرناک. آدم مست مسموم، عقل خود را از دست داده و خویش را از هدایت پرتو فروغ بزرگترین عطیه الهی محروم ساخته و راه کمال را بر خویشتن بسته است الکل تقویت نمی کند، بلکه نیروی آدمی را تحلیل می برد.الکل در نخستین لحظات جذب آن در بدن ، برای مدت طولانی ایجاد رخوت و سستی می کند.الکل بازدهی کار تن و روان را بالا نمی برد،بلکه بعکس ، کارآئی آدمی را کاهش می دهد و بر اشتباهات و سوانح می افزاید.الکل عمر را کوتاه و مزاج را علیل و ناتوان می سازد ! الکل توانائی و قدرت مقاومت را زائل می سازد، کف نفس را از بین برده و ندای وجدان را خاموش می کند.
الکل وساوس شیطانی را برمی انگیزاند ، مقام انسانی را پست می سازد و روح جوانمردی و آزادمنشی را خفه می کند.الکلیسم با دیوانگی ، خودکشی ، ضرب و جرح ، قتل ، حریق ، تجاوز ، سل ، تشمع کبدی ، سوانح رانندگی ، بی عفتی ، درنده خوئی ، طلاق ، بدرفتاری با فرزندان و سایر جرائم رابطه ی مستقیم دارد.
حرمت شراب خوری در قرآن:
ملاک عمل مسلمانان کلام پروردگار است که از عالم ملکوت نازل و در قرآن به شکل بليغ و شيوايي تجلّي نموده است و همه نکاتي که براي هدايت بشريت نياز است در قرآن تجميع شده است. يکي از احکامي که در قرآن به آن پرداخته شده است حکم حرمت خمر و نوشيدن آن مي ‌باشد. آياتي که در مورد حکم حرمت شرب خمر به طور تدريجي نازل شده است به شرح ذير مي باشد:
1- «و از ميوه هاي درختان نخل و انگور، مسکرات(ناپاک) و روزي خوب و پاکيزه مي‌ گيريد؛ در اين نشانه روشني است براي گروهی که مي انديشند.» اين آيه در مکه نازل شده و به نظر بسياري از مفسران اولين اخطاري است که در زمينه تحريم صورت گرفته و اشاره به حرمت آن مي ‌کند. قرآن مجيد مي‌ خواهد ضمن برشمردن نعمت هاي الهي اشاره کند به اين که مردم ممکن است از مواهب الهي سوء استفاده هم بکنند.» «زيرا اگر همه استعمالات مردم را نعمت مي ‌دانست اتخاذ سکر را در مقابل رزق حسن قرار نمي‌ داد با اين که اين آيه دلالت بر نوعي عتاب و سرزنش دارد و مي‌ خواهد بر مردم تعريض کند که چرا از آندو شراب مسکر مي ‌گيرند.»
2- «درباره شراب و قمار از تو سؤال مي‌ کنند، بگو: در آن ها گناه و زيان بزرگي است و منافعي(از نظر مادي) براي مردم دربردارد؛ (ولي) گناه آن ها از نفع شان بيشتر است و…» در مورد شأن نزول اين آيه آمده است که گروهي از ياران پيامبر خدمتشان آمدند و عرض کردند حکم شراب و قمار را که عقل را زايل و مال را تباه مي‌کند بيان فرماييد. در اين هنگام آيه فوق نازل شد و به آن ها پاسخ داد.» اين آيه دلالت بر تحريم دارد براي اين که در اين جا تصريح مي ‌کند بر اين که شرب خمر«اثم کبير» است، چون خداوند فقط در مورد شراب و قمار«اثم کبير» آورده است.
این آیه در پاسخ پرسش آنها می فرماید: شرابخواری و قماربازی ، گناهان بزرگی هستند، گرچه ممکن است منافعی داشته باشند. چنانکه عده ای از راه کشت انگور یا شراب فروشی و گروه هایی با دایر کردن قمارخانه ، ثروتی بدست می آورند.
شراب و قمار ، هر دو عامل فساد جسم و روح و مایه ی غفلت هستند؛ لذا در کلام وحی در کنار هم مطرح شده اند. قران از اندیشه و امنیت ، پاسداری می کند لذا با تحریم قمار ، از آرامش و سلامتی روحی و اقتصادی پاسداری کرده است. «فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ … وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ »
3- اي کساني که ايمان آورده‌ايد! در حال مستي به نماز(و جماعت در مسجد) نزديک نشويد، تا بدانيد چه مي‌ گوييد و همچنين در حالی که جنب هستيد-مگر در حال عبور(از مسجد) تا غسل کنيد و…»
4- (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)«اي کساني که ايمان آورده‌ايد! شراب ، قمار ، بت ها و ازلام[=نوعي بخت آزمايي]، پليد و از اعمال شيطان است، از آن ها دوري کنيد تا رستگار شويد.»
5- طبق این آیه شریفه، ایمان ، با شرابخواری و قمار بازی سازگاری ندارد.
6- (إِنَّمَا يُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِي الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَن ذِكْرِ اللَّـهِ وَعَنِ الصَّلَاةِ ۖ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ )«شيطان مي‌ خواهد بوسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و کينه ايجاد کند و شما را از ياد خدا واز نمازبازدارد. آيا(با اين همه زيان و فساد، و با اين نهي اکيد) خودداري خواهيد کرد؟!
با آنکه طبق آماری که ارائه می شود، بسیاری از قتل ها ، جرائم ، تصادفات ، طلاق ها ، امراض روانی ، کلیوی و… ناشی از شراب است، اما قرآن در این آیه در بیان فلسفه ی تحریم ، بر دو نکته تاکید دارد: یکی ضرر اجتماعی یعنی کینه و عداوت و دیگری ضرر معنوی یعنی غفلت از نماز و یاد خدا.
این آیه برجسته ترین اثر شراب و قمار را بازداشتن از یاد خدا و نماز دانسته است.
حرمت شرابخواری از دیدگاه روایات:
در باب حرمت شراب احادیث بسیاری از ائمه اطهار(علیهم السلام) نقل شده که در اینجا به برخی اشاره می‌شود:
ـ پـیـامـبراکرم (ص )در رابطه با شراب ده نفر رامورد لعن و نفرین قرار داده است : خداوند شراب و شراب گیر و آن که درختى را براى تهیه شراب بکارد وشـرابـخوار و ساقى شراب و شراب فروش و خریدار شراب و کسى که پول شرابفروشى را بخورد و کسی که آن را حمل کند و کسی را که شراب برایش حمل شود لعنت کرده است.
پیامبر اکرم (ص):کسی که به خدا و روز واپسین ایمان داشته باشد نباید بر سر سفره ای که در آن شراب خورده می شود بنشیند
امام على (ع ) : خداوند براى حفظ عقل , ترك شرابخوارى را واجب گردانيد.

امام علی (ع) فرمودند: اگر قطره ای شراب در نهری بریزد سپس آن نهر خشک شود و در آن علف بروید چهارپایان را در آن نخواهم چرانید
رسول اکرم (ص) : به خدا قسم شرابخور در قیامت به شفاعت من نائل نمی شود و در کنار حوض کوثر بر من وارد نخواهد گشت. (در صورتیکه توبه نکرده باشد)
رسول خدا (ص) :لعنت خدا بر کسی باد که بر سر سفره ای بنشیند که در آن شراب وجود دارد .
حضرت صادق (ع) :با شرابخوار همنشین نشوید و در مجلس ایشان شرکت نکنید، بدرستیکه لعنت الهی چون نازل شود به تمام مجلسیان می رسد.
حضرت محمد (ص) : چهارچیز است چنانچه یکی از آنها وارد خانه ای شود آن خانه را طوری خراب کند که حتی با برکت نیز آباد نگردد. آنها عبارتند از : خیانت . دزدی . شرابخواری و زنا.
مفضل از امام صادق علیه السلام می پرسد: چرا خداوند ، شراب را حرام کرده است ؟
فرمود: چون شراب معتاد به آن را ، به ارتعاش مبتلا می سازد. روشنی و بینش را از او می گیرد، شرف و غیرت و جوانمردی اش را زایل می کند و او را به گناهکاری و به کشتن بیگناهان و ارتکاب زنا، دلیر می سازد… بر میگسار ، جز بدی و پلیدی ، چیزی افزوده نمی شود…
مردی که به خدا ایمان نداشت از امام (ع) پرسید: چرا خدا شراب را حرام کرده است ؟
فرمود: چون سرچشمه و ریشه ی همه پلیدی ها و فتنه هاست : ساعتی بر میخوارگان می گذرد که زمام عقل از کف می دهند، خدا را نمی شناسند …. پیرو شیطان می گردند، چون سررشته خود را در کف او نهاده اند هر چه او فرمان می دهد می کنند هر چند بگویند به بت سجده کنید.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
در این زمینه احادیث بسیاری از ائمه اطهار علیهم السلام رسیده است که ما به ذکر برخی بسنده می کنیم.
زمینه ها و عوامل شراب خواری
گرايش به هر عمل چه در بُعد مثبت و چه در بُعد منفي معلول علت هايي است که بايد به آن پرداخت. البته در زمينة شراب خواري انگيزه و علل گرايش به آن زياد است که بعضي از آن ها در اين قسمت مطرح مي‌ شود که در دو قسم فردي و اجتماعي مي ‌باشد:
عوامل فردي:
1- دوري از احکام الهي: يکي از عوامل مهمي که زمينه شراب خواري را در فرد بوجود مي ‌آورد بي ديني و بي ايماني و دوري از احکام الهي است. زيرا دين و دينداري و ايمان و اعتقاد علمي و عملي است که انسان را در برابر شيطان و عوامل انحرافي حفظ مي ‌کند و نمي ‌گذارد که از حريم پاکي و طهارت جدا شود و آلوده گردد و چون فرد از اجتماع جدا نبوده لذا عامل دين مي ‌تواند از باز دارنده‌ هاي اجتماعي شمرده شود.
2- فشارهاي عصبي و ناراحتي‌ هاي روحي: کساني که دائماً در معرض فشارهاي عصبي و محيطي قرار دارند بيشتر از ديگران در معرض خطر گرايش به شراب هستند که اگر فرد راه صحيح مقابله با آن ها را نداند امکان دارد براي آرامش مقطعي از شراب استفاده کند و پُر واضح است که تبعات حاصله پس از نوشيدن شراب فشارهاي عصبي منفي را دو چندان مي ‌کند. می گویند نوشابه های الکلی خوشی و سرور می آورد و درد و کسالت را برطرف میکند ! راست است ولی علتش این است که عقل و احساس را ضعیف میکند و در حقیقت نمی گذارد بیمار متوجه کسالت خود بشود.اگرچه همیشه این طور نیست ، بلکه گاهی به عکس درد و بلا را ظاهر میکند .
در واقع مست و مخمور مانند دیوانه ای است که خوب و بد را تشخیص نمی دهد یا مانند آدم بیهوشی است که زیر دست جراح پاره پاره میشود و احساس درد نمی کند.
کاش این خوشی مدتی ادامه میداشت . اما طولی نمی کشد که سلولهای بدن شروع به سوختن میکند ، خوشی و سرور تمام میشود ، سستی و کسالت و خواب مسلط شده ، غصه و بیماری و درد مضاعف برمیگردد.او برای کسب نشاط موقت زهر خطرناکی را با یک تغییر نام ( نوشابه ! ) به کمال رغبت سر می کشد ، غافل از آنکه این نشاط موقت جز نوعی جنون ، که بر اثر مسمومیت خون پیدا میشود ، چیزی بیش نیست. الکل به تدریج وارد خون شده در مغز تاثیر میکند ، عمل دماغ را فلج و انسان را بی اراده و شعور را مختل می نماید . یعنی انسانی را از مقام خود به حیوانیت تنزل میدهد قضایا بر خلاف واقع در نظرش جلوه میکند ، بیگانه را نزدیک می بیند چنانکه همه اسرارش را برای او شرح می دهد ، نزدیک را بیگانه می یابد چنانکه در حالت بی اختیاری و مستی ، پسر به دست پدر مست ، به قتل میرسد.
3- مشکلات جسمانی و عدم آگاهی از خطرات شراب : محققین معتقدند که یکسری اطلاعات غلط و غیر علمی و در واقع دقیقاً مخالف با دانش پزشکی به طور تقریبی در ذهن تمام مصرف کنندگان مشروبات الکلی وجود دارد؛ به عنوان مثال ، بسیاری تصور می کنند که مشروبات الکلی به ویژه آبجو ، برای درمان شن کلیه مفید است، یا برخی می گویند که نوسیدن شراب باعث فعال شده کلیه و یا شادابی پوست و… می گردد ، حال آنکه واقعیت چیز دیگری است ، یعنی نه تنها چنین اموری واقعیت ندارد بلکه سبب تحلیل رفتن ارگانیزم بدن شده و بعضاً موجب بروز بیماری های مزمن در مصرف کنندگان می گردد.
سوید بن طارق از پیامبر (ص) درباره شراب سوال کرد ؟ پیامبر او را از آن نهی کرد , او گفت : آن را برای دوا میسازم , پیامبر (ص) فرمود : شراب درد است نه دوا.
شهید دکتر پاک نژاد در رابطه با بعضی مضرات شراب می نویسد: تعیین مقدار حداقل برای چیزی که نه غذا باشد و نه دواء یک امر غیر علمی است اگر اندکی از شراب برای دارو باشد هیچ دارویی برای مدت زیادی تجویز نمی شود و اگر مقدار کمی باشد سوخت و ساز غذایی ندارد. قطره شراب خورده شده وارد خون می شود و در انعقاد نطفه اثر منفی می گذارد.
یضه ها و پروستات از تمام بافت های بدن بیشتر الکل جذب می کند (حدود هفتاد درصد) و این امر در فساد اسپرماتوزویید بسیار مهم است. این فساد معمولاً پس از یک ساعت از ورود الکل به بدن، در نطفه مرد صورت می گیرد. اگر زن هم شراب مصرف کند در تخم دان او نیز دیده می شود. هر گاه طفلی در حال مستی تکوین یابد الکل موجود در نطفه، جنین را فاسد می سازد و او را از رشد طبیعی باز می دارد و در معرض بیماری های گوناگون قرار می دهد.
البته در ادامه به مضرات شراب بیشتر اشاره خواهیم کرد.
عوامل اجتماعي:
1- توطئه دشمنان: يکي از عوامل مهمي که در زمينه شراب خواري نقش عمده‌اي دارد و به بقيه عواملي که در جامعه وجود دارد دامن مي ‌زند توطئه استکبار جهاني است که به منظور به بند کشيدن ملت ها و استعمار و غارت ذخاير آن ها از هر حربه‌اي استفاده مي ‌نمايد.
یکی از راهبردهای مهم غرب در برخورد با پدیده اصول گرایی اسلامی؛ گسترش فساد ، تباهی و بی بندوباری در میان جوانان مسلمانان است. رهبر معظم انقلاب اسلامی از این راهبرد غرب با تغییر اندلسی کردن ایران یاد می کند و می فرماید:
سیاست امروز، سیاست اندلسی کردن ایران است. … اروپایی ها وقتی خواستند اندلس را از مسلمانان پس بگیرند، اقدامی بلندمدّت کردند. آن روز، صهیونیست ها نبودند، امّا دشمنان اسلام و مراکز سیاسی علیه اسلام فعّال بودند. آنها به فاسد کردن جوانان پرداختند و در این راستا انگیزه های مختلف مسیحی، مذهبی یا سیاسی داشتند. یکی از کارها این بود که تاکستان هایی را وقف کردند تا شراب آنها را به طور مجانی در اختیار جوانان قرار دهند و جوانان را به سمت زنان و دختران خود سوق دادند تا آنها را به شهوات آلوده کنند. گذشت زمان، راه های اصلی برای فاسد یا آباد کردن یک ملّت را عوض نمی کند و امروز هم، آنها همین کار را می کنند.
مسیحیان ، قردادهایی را با حاکمان مسلمان بستند و طبق آن آزادانه به ایجاد تفریح گاه و مدرسه و انجام تجارب بین مسلمانان پرداختند؛ در مدارس خود به فرزندان مسلمان، افکار دینی مسیحیت را القا می کردند و با به گردش در آوردن دختران زبیاروی مسیحی در تفریحگاه ها ، جوانان مسلمان را به انجا می کشاندند و با ترویج خرید و فروش مشروبات الکلی ، مردم مسلمان را از اعتقادات دینی خود دور می ساختند و به این طریق فساد را در تمام پیکره جامعه اسلامی رسوخ داده و آن را از دورن تهی کردند. بدیت ترتیب بود که توان مقاومت را از آنان گرفتند.
حتى یکى از کشیشان با خرید انگورهاى شهر قُرطبه، شراب می‌‏ساخت و قسم یاد کرده بود که آن شراب‏ها را جز به دانشجویان مسلمان ندهد. پاپ هم، سالانه یک هزار “فلورین” به امر گسترش می‌‏خوارگى میان مسلمانان، اختصاص می‌‏داد و این گونه در فریب جوانان مسلمان سنگ تمام گذارد.
تاجران مسیحى نیز با پرداختن به خرید و فروش انواع مسکرات به این حرکت سیاه شتاب بخشیدند و سرانجام مسیحیان توانستند با اقدام‌‏هاى یاد شده، زشتى گناه را در دید جوانان مسلمان بشکنند.
امروزه ساخت ، قاچاق و توزیع مشروبات الکلی از جمله سود آورترین صنایع در خدمت یهود است . یهودیان در میان مشروب خواران، از همه ثابت قدم ترند . غول صنایع مشروب سازی شخصی است به نام ساموئل برونفمن ، که یک یهودی مهاجر به آمريکاست و امروزه كه در 120 کشور جهان شعبه دارد و فروش سالانه ی آن بیش از یک میلیارد دلار است . و وابستگان به الکل بیشترین سود را به جیب امپراطوری عرق و شراب سرازیر داشته اند . جدای از اینکه خود را با انواع بیماری های بعضا صعب العلاج مانند سرطان های سر و گردن ، سرطان در دستگاه گوارش ، سکته قلبی و مغزی ، ناتوانی جنسی ، توهمات شنوایی ، فراموشی پایدار ، زخم معده و درگیری مری و کبد درگیر ساخته اند .
2- عدم اطلاع رسانی جامع و کامل
3- تشویق و ترغیب از جانب نااهلان و…
بررسی اجمالی برخی از زیان های الکلیسم
زیان های فکری و روانی
الكل بدون شك، يك ماده سمي است، كه اثر مستقيمي روي كليه بافت هاي بدن دارد, مقالات و كتب بسياري در مورد آسيبهاي فيزيكي ناشي از الكل ، موضوع مهم تري است كه در اين بخش به آن پرداخته مي شود, پرفسور باروك راوانپزشك فرانسوي مي گويد : «منحني افزايش بيماريهاي رواني مطابق با منحني افزايش الكليسم است ، عدم امكان به دست آوردن الكل به هنگام جنگ ، يكي از علل كاهش بستري شدگان آن زمان بود.»
«شدت رابطه ی جنون و الكل، از مطالعات روانی و آمار مبتلایان … به خوبی آشكار می گردد تا جائیكه دكتر پاركر آمریكائی ، نیمی از حوادث جنون و روانپریشانی ها را به الكل نسبت می دهد و معتقد است كه در كشورهای بزرگ تعداد میخانه ها با شماره ی دیوانگان ، تناسب مستقیم دارد. بنابراین نخستین ضایعه الكل از نظر روانی، همین زوال خرد و ادراك است .»
اسلام با توجه كامل به این زیانهاست كه چنین جدی و با قاطعیت با الكلیسم مبارزه می كند و حرمت آن را اعلام می دارد.
اينجاست كه زيبايي و عمق كلام حضرت امير المومنين علي (ع) نمايان مي گردد كه فرمودند: خداوند براى حفظ عقل , ترك شرابخوارى را واجب گردانيده است.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
پژوهشگران دریافته‌اند که بسیاری از سوء مصرف کنندگان بالقوه الکل، از لحاظ هیجانی ناپخته هستند، انتظار خیلی زیادی از دنیا دارند، به تحسین و قدردانی بیش از حد نیاز دارند، با احساس‌های جریحه‌دار شدن و حقارت به شکست پاسخ می‌دهند، تحمل ناکامی کمی دارند و نسبت به توانایی‌های خود در برآورده کردن نقش‌های مورد انتظار مردانه و زنانه، احساس بی‌کفایتی و عدم اطمینان می‌کنند. افرادی که در معرض خطر مبتلا شدن به مشکلات مرتبط با الکل قرار دارند، خیلی تکانشی‌تر و پرخاشگرتر از کسانی هستند که کمتر در معرض خطر سوء مصرف الکل قرار دارند. در سال‌های اخیر، پژوهش‌های قابل ملاحظه‌ای روی ارتباط بین اختلال‌های سوء مصرف الکل و اختلال‌های دیگری از قبیل شخصیت ضداجتماعی، افسردگی و اسکیزوفرنی تمرکز کرده‌اند. تقریبا نیمی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، سوء مصرف یا وابستگی به الکل یا داروی مخدر نیز دارند. اکثر پژوهش‌های مربوط به همایندی چند اختلال، شخصیت ضداجتماعی را با اختلال‌های اعتیادی مرتبط دانسته‌اند. جالب اینکه، شخصیت ضداجتماعی، الکل و پرخاشگری ارتباط نیرومندی دارند. تحقیقات قابل ملاحظه دیگری نشان داده‌اند که بین اختلال‌های افسردگی و سوء مصرف الکل ارتباط وجود دارد و در ارتباط بین این اختلال‌ها، تفاوت جنسیتی وجود دارد. یک گروه پژوهشگر معلوم کردند که میزان ارتباط بین افسردگی و مشکلات سوء مصرف الکل در زنان قوی‌تر است.

تأثير الكل بر نسل:
در کتاب بلاهاي اجتماعي به نقل از مجله تندرست مي نويسد : الکل در سلولهاي نطفه اثر نامطلوبي نيز مي گذارد چنانچه يکي از اطباء آلمان ثابت نموده که تاثير سوء الکل ( شراب ) تا سه نسل به طور حتم باقي است به شرطي که اين سه نسل الکلي نباشند.
دکتر نالين آمريکائي مي گويد از يک مرد سالم ممکن است يازده طفل به وجود بيايد در حالي که از مرد معتاد به شراب از يک تا سه طفل ( سالم ) به وجود نمي آيد تازه اين فرزندان هم در معرض بيماريهاي مختلفي از قبيل سکته ، صرع ، عصبانيت ، جنون ، عدم رشد قواي عاقله و کم خوني و غيره بوده دائما دچار تشنجات ساير امراض روحي و ناراحت کننده مي شوند.
تنها یك درصد اطفال معتادان به الكل ، كاملاً تندرست و نود درصد دیگر، به انواع بیماریهای جسمی و روانی گرفتار مي گردند.
طبق آماری كه از بررسی وضع 353 كودكی كه در خانواده های الكلی پدید آمده اند، 142 نفر بیمار و ولگرد و مستند و 74 نفر علیل و ناتوان و 76 نفر تبهكار و 61 زن رقاصه بوده اند!
زنان آبستن باید بدانند كه علاوه بر زیانهایی كه خود از مصرف الكل خواهند برد ، كودكی كه در شكم دارند نیز در امان نمی ماند. حتی بچه ها را نباید به دایه ی الكلی سپرد زیرا شیری كه به او می دهد الكل دارد!
علاوه بر تأثیر مستقیم الكل، باید زیانهای روحی پرورش یافتن كودك در محیط ناسالم یك خانواده ی الكلی را نیز ، از نظر دور نداشت .
اصرار اسلام اينست كه مسلمان، دختر به فاسق و فاجر ندهد اما درميان آن همه فسق و فجور مي بينيم كه توجه بيشتري به اين شده است كه ميخوارگان را منظور و از انها دوري جويند. اصولاً در نزد زنهاي حامله كه مشروب مي خورند نوعي بيماري سیروز كبدي ايجاد مي شود.
زیان جسمی:
الکل با سرعت شگفت انگیزی از طریق بافت های مخاطی دهان و معده و ریه جذب شده وارد خون می شود.پس از ورود الکل به معده با توجه به نسبت آب موجود در آن به تمام بافت های بدن توزیع می گردد.اگر زن باردار مشروب الکلی مصرف کند مقداری از الکل مصرف شده به جنین می رسد و مستقیما روی مغز جنین اثر می گذارد زیرا تاثیر مستقیم الکل روی مغز است.
دفع الکل:5-10 درصد الکل مصرف شده و بدون هیچ تبدیلی به وسیله کلیه ها و ریه ها دفع می شود اما بقیه در معرض اکسیده شدن در کبد قرار گرفته و تبدیل به گاز دی اکسید کربن(co2)و آب و انرژی می شود .میزان واحد کالری بدست آمده از یک گرم الکل در این عمل به 7 کالری می رسد و همین مسئله موجب بروز بی میلی شدید به غذا در انسان می گردد که نتیجه آن دچار شدن شخص به کمبود مواد غذایی در بدن است.
نکته ای که در مورد برخی از ضررهای بهداشتی و بیماری هایی که در مورد شراب خواران نسبت داده شده باید گفت، اینست که : اولاً این بیماری‌ها همه گیر نیست بلکه برخی از این آثار در برخی از افراد هویدا می‌شود ولی در برخی دیگر ظاهر نمی‌شود (مثل سرطان، بیماری‌های عصبی، سکته مغزی و …) که علت این امر می‌تواند قدرت متفاوت بدن افراد در مقابل آثار زیان بار شراب باشد؛ یعنی برخی افراد در مقابل برخی بیماری‌ها مقاومت بیشتری دارند. آری جلوگیری از نوشیدن شراب و حکم به پلید بودن آن یکی از معجزات علمی قرآن کریم است. چرا که در شرایطی این احکام صادر شد که بشریت با علاقه و اشتها به شراب خواری روی آورده بودند و از ضررهای بهداشتی آن اطلاع چندانی نداشتند در حقیقت این ممنوعیت یکی از خدمات دین اسلام به بشریت بوده است.
ثانيا برخي از اين بيماري ها علل مختلفي دارند كه شراب خواري يكي از علل آن ها يا زمينه ساز آنهاست.
پس نمي توان آن بيماري ها را نتيجه مستقيم و منحصر به فرد شراب خواري دانست . وازاين روست كه برخي ازاين بيماري ها درجوامع مسلمان وحتي درافرادي كه لب به شراب نيالوده اند نيز وجود دارد .
پس ضررهاي معنوي ، اجتماعي وبهداشتي شراب في الجمله وجوددارد ويكي از اسرار علمي و حكمتهاي حرمت و نجاست شراب است اما اين ضررها به صورت بالجمله ( درهمه ي موارد ودر همه ي افراد وجوامع ) قابل انطباق نيست.
شکافنده علوم حضرت امام باقر علیه السلام فرمودند: « دائم الخمر مانند بت پرست است شراب برایش رعشه بدن پدید مى آورد، مردانگى و انصاف و مروتش را نابود مى کند شراب است که که شراب خوار را وادار بر جسارت بر نزدیکان و اقوام و خویشان و خون ریزى و زنا مینماید حتى از زناى با محارم ایمن نمى تواند بود او پس از مستى این کار را بى توجه انجام مى دهد و خلاصه شراب وادار کننده به هر نوع شر و اعمال ضد انسانى است».
الف : الکل و بیماری های اعصاب محیطی
اعتیاد به الکل ، موجب ابتلا به برخی از بیماری های اعصاب می گردد:
1. ایجاد اختلال در کار تعدادی از اعصاب محیطی : در این حالت فرد الکلی دچار ضعف عضلانی و لرزش اندامها و درد در ناحیه دست‌ها و پاها می گردد.
2. التهاب عصب بینایی: برخی از کسانی که به مشروبات الکلی اعتیاد دارند، از اين بيماري كه توأم با كاهش قدرت ديد است، رنج مي برند.
3. مجموعه بیماری های دیگری نیز وجود دارد که بیشتر در میان افراد الکلی یافت می شود. از جمله اين بيماريها مي توان ورم غشاي خارجي مغز، سفليس نخاعي، از بين رفتن سلول هاي مغزي و معلوليت هاي عضلاني را نام برد.
الکل کاملترین سم برای سلسله‌ی اعصاب و زهری است بیهوش کننده و خواب آور.
4. ابتدا به جنون كورساكوف(korsakof syndrome)كه عبارت است از ضعف ذاكره ، هذيان گويي ، التهاب پايانه عصبي و از بين رفتن قدرت تشخيص و شناخت .
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
ب: الکل و بیماری گوارشی
از همان ابتداي ورود الكل به دستگاه گوارش، تخريب و فساد را با خود به ارمغان مي‌آورد، از جمله:
1. آسیب به غشاهاي مخاطي دهان و حلق و آسيب رسيدن به پرزهاي چشايي و ترك زبان.
2. ظاهر شدن پلاك‌هاي سفيد رنگ بر روي زبان (leukoplakia) كه غالبا به سرطان زبان مبدل مي‌گردد.
3. التهاب و سرطان مري.
4. زخم معده. يكي از پزشكان به نام دكتر گوردن مي‌گويد:«10-15 درصد از علل ابتلا به زخم معده، نوشيدن مشروبات الكلي است و از طرفي الكل مانع ظاهر شدن علايم ابتلا به اين بيماري است، به همين دليل خود بيمار ممكن است بدون متوجه شدن، مدت‌ها دچار خونريزي معده شود».
5. الكل و كبد: امروزه بيماري‌هاي كبدي ناشي از مصرف مشروبات الكلي يكي از مشكلات خطرناك بهداشتي جهان به شمار مي‌رود. مهمترین بیماری های کبد ناشی از نوشیدن مشروبات الکی؛ ترواش چربی در کبد ، توأم با زرد شدن بدن(یرقان) ، التهاب حاد کبدی، تشمع کبد ( سیروز) است . معمولاً این بیماری ها کاملاً به هم مرتبط هستند و همگی در نهایت به سیروز کبدی منجر می شوند . این بیماری به هیچ عنوان درمان پذیر نیست . از مهمترین نتایج سیروز کبدی می توان به آب آوردن شکم و زمینه سازی خونریزیهای شدید (واریس) مری و سرطان کبد اشاره کرد. در فرانسه سالیانه 500/22نفر و در آلمان 000/16نفر بر اثر سیروز کبدی در نتیجه مصرف مشروبات الکلی می میرند!
ج: الکل و بیماری های قلبی
الکل رابطه نزدیکی با بسیاری از بیماری های قلبی دارد از جمله:
1. ضعف ماهيچه هاي قلب، بويژه پس از نوشيدن آبجو به دليل وجود كبالت در آن.
2. نارسائي هاي قلبي مادرزادي كودكان(در صورتي كه مادر در ماههاي نخست بارداري مشروبات الكلي نوشيده باشد.)
لازم به گفتن است كه عده اي الكل را به عنوان مسكن براي سوزش قلب بكار مي برند، غافل از اينكه نتيجه عكس حاصل مي شود. زيرا الكل با توجه به كالري هاي حرارتي آن باعث، چاقي شده و چربي خون را در دراز مدت بالا مي برد و همين مساله باعث تشديد درد قلب مي گردد و فقط به صورت موقتي و به عنوان مسكن عمل مي كند.

د) الكل و نارسايي هاي خوني:
با توجه به اينكه الكل باعث كم اشتهايي و در نتيجه سوء تغذيه مي گردد، عوارض زير را در رابطه با خون در پي خواهد داشت:
1. كاهش آهن خون.
2. كاهش اسيد فوليك .
3. كاهش ويتامين B12 در خون.
4. کاهش گلبولهای قرمز خون ، کم خونی و فقر آهن که در نتیجه موجب زرد شدن پوست بدن می شود.

زيان هاي اقتصادي و مالي
میخوارگی ، ضربه سنگینی بر پیكر اقتصادی ملت ها وارد می آورد زیرا پولی كه خانواده های الكلی برای آن می پردازند، اگر فراهم آید رقم بزرگی خواهد شد كه با آن بسیاری از مشكلات مالی خانواده ها حل می شود، دست كم هزینه های تحصیلی فرزندان خانواده های متوسط فراهم می گردد.
مجله سویسی «گازت دلوازن» درشماره فوریه 1960 می نویسد:
«مردم آمریكا در ربع آخر قرن اخیر ، بیش از دو برابر مبلغی كه برای مؤسسات فرهنگی خود خرج می كنند ، صرف مشروبات الكلی كرده اند، و هزینه های مؤسسات فرهنگی آنان يكصدوهشتاد و يك ميليارد دلار بوده است!»
متأسفانه حتی دولتها به طمع مالیاتی الكل، در توسعه ی مصرف آن می كوشند و دیگر به بودجه های سنگین كه در ترمیم مفاسد و ضایعات آن ، صرف می شود ، توجهی نمی كنند!
هر سال در انگلستان معادل 250 میلیون دلار تنها از طریق غیبت کارگران الکلی از کار ، به اقتصاد این کشور لطمه وارد می آید زیرا 250 هزار نفر ، نخستین روز پس از تعطیل هفتگی ، به علت سستی نمی توانند سر کار خود حاضر شوند .
در 1955 درآمد دولت فرانسه از مالیات ، فروش ، گمرک و باند مشروبات الکلی ، 62 میلیارد فرانک « قدیم » و در همان سال به علت آزادی شرابخواری ، هزینه و زیان وارده بر دولت و ملت ، از این رهگذر ، جمعاً 1125 میلیارد فرانک قدیم بوده است !(16)
این نمونه ای است از زیان اقتصادی که به دولت و ملت وارد می آید : و این به جزء زیانهای بسیار دیگری است که از این رهگذر به هم می رسد نظیر هزینه های سنگین زندانها ، بیمارستانها ، تیمارستانها و…
هیچ جامعه ای که آتش الکل به خرمن هستی آن گرفته است از چنین زیانهایی در امان نیست و اینک شکوه کلام خداوند را در مورد شراب ( و قمار ) چشمگیرتر می بینیم که منافع مادی آنها را در برابر زیانهای مادی و معنوی که به بار می آورند ، ناچیز شمرده و امر به پرهیز کامل از آن ها فرموده است :
یَسئَلونَکَ عَنِ الخَمرِ وَ المَیسِرِ قُل فیهِما اِثمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ وَ اِثمُهُما اَکبَرُ مِن نَفعِهِم …
برخی می پرسند که بدن ما نیاز به الکل دارد و روزانه مقداری الکل برای آن ضروری است ، پس چرا حرام باشد ؟ می گوییم : نیازمندیهای بدن ، از طریق طبیعی با مصرف غذاها تأمین می گردد بدین معنی که اندام داخلی ، چون آزمایشگاهی منظم ، نیازمندیهای بدن ( از قبیل آهن ، مس و … ) را ، خود با تجزیه و تحلیل موادی که در غذاها وجود دارد ، به دست می آورد و به نقاط مورد لزوم می فرستد : آیا هیچ عاقلی به حکم نیازی که بدن به آهن یا آهک ، دارد ، براده ی آهن می خورد ؟! یا کاسه ی آب آهک سر می کشد ؟ به همین قیاس ، نیاز به الکل نیز ، به طور طبیعی در بدن برآورده می شود و هیچ خردمندی نباید به بهانه ی این نیاز ، شراب بنوشد چرا که همچنان که سر کشیدن آب آهک ، زیان های مرگبار به همراه دارد ، نوشیدن الکل نیز ، سخت مضر و مرگبار است .
مگر میلیونها انسان که در عمر خویش لب به مشروبات الکلی نمی زنند ، نیاز به الکل ندارند .اگر این نیاز چندان زیاد است که باید از خارج تأمین گردد : پس چرا اینان ، بی آنکه در عمر خود لب به آن بزنند زنده ماندند و بلکه بسیار سالمتر از کسانی هستند که مشروب می نوشند ؟! و از آنان بیشتر عمر می کنند ؟!
امام صادق (ع) از قول پیامبر خدا(ص) فرمودند: هر مست کننده ای حرام است. پرسید: حتی یک جرعه ؟ فرمود: آری ، حتی یک جرعه از آن نیز حرام است.
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: خداوند شراب را چه کم و چه زیاد حرام فرموده است همچنان که مردار و خون و گوشت خوک را…
این بهانه ها توجیه شخصیت های پوشالی افراد کم اراده و بی ایمان است و هرگز مجوز نوشیدن الکل هر چند هم که کم باشد نباید داده شود زیرا طبع افزون طلب انسان ، چون سد اگر شکسته شود ، به کم بسنده نمی کند.
پوانکاره رئیس جمهور اسبق فرانسه ، طی بیانیه یی به مردم کشور خویش ، چنین گفت:
«ای فرزندان فرانسه ، بزرگترین دشمن شما مسکرات است : از آن پیش که با آلمان بجنگید به نبرد با الکلیسم برخیزید چرا که خسارت جانی و مالی حاصل از آن از سال 1870 به بعد در کشور ما ، به مراتب بیشتر از خسارتهای ناشی از جنگ با آلمان بوده است.»
روزي جمعيتي با نام«مبارزه جهاني با مشروبات الکلي» به محضر مرحوم آية الله بروجردي رسيدند و از علت حرمت شراب در اسلام پرسيدند. ايشان فرمودند: چون اسلام جايگاه رفيعي براي عقل انسان قرار داده، بنابراين هر چيزي را که به عقل او ضربه وارد کند حرام مي داند و از آن جا که مشروبات، جسم و جان و عقل و هوش آدمي را تباه مي کند، حرام شده است. سپس پرسيدند: پس چرا يک جرعه از آن نيز حرام شده است؟ فرمودند: طبيعت بشر چنان حريص است که اگر مجوّز يک قطره از شراب داده شود، جرعه جرعه خواهد نوشيد تا به حد نصاب برساند. آن گاه آية الله بروجردي در همان جلسه از مرحوم علامه طباطبائي درخواست کردند تا مقاله اي درباره فلسفه حرمت شراب بنويسند. مرحوم علامه نيز مقاله جامعي نوشتند که در سالنامه مکتب تشيع چاپ شد.
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود:
یکی از پادشاهان بنی اسرائیل، مردی را ناگزیر کرد که به انتخاب و اختیار خویش باید یکی از این اعمال: شراب خواری، قتل، زنا، خوردن گوشت خوک را انجام دهد و گرنه او را خواهد کشت .
آن مرد شراب خوارگی را برگزید و چون مست شد، همه کارهای دیگر را نیز انجام داد.
امام صادق علیه السلام ، با توجه به همه زیانهای خانمانسوز الکل می فرماید :
خداوند برهمه ی گناهان و کارهای زشت و پلید قفلی گزارده که کلید آن میگساری است.
اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَلَّ جَعَلَ لِلشّر اَقْفالا وَ جَعَلَ مَفاتیحَ تِلْکَ الافعالِ الشَّرابَ.
كانون خانواده و بزهكاري الكيسم در خانواده :
الكليسم نسل آدمي را خراب و نژاد را فاسد مي كند الكليسم خانمها را بر باد داده و از عوامل مهم زوال خانواده است. الكل نظام اجتماعي را مختل مي سازد و نيروي پايداري ملي را كاهش مي دهد. الكليسم ويرانگر خانواده است ؛ هم پيوند خانواده شخصي را متلاشي مي سازد هم خانواده بزرگتر يعني ميهن را دچار تزلزل و ناپائي و سقوط مي نمايد.
يكي از راههاي مبارزه ي اسلام با اين معضل ، براي پايداري اجتماع و مصونیت از تبعات حاصله از آن ، جواب مثبت ندادن به شرابخواری مخصوصاً در زمینه ازدواج است
رسول خدا (ص) فرموند: شرابخوار چون سخن گفت، سخن او را تصدیق نکنید و چنانچه خواستگاری کرد به او زن ندهید. فرد الکلی از واقعیت می گریزد و نمی تواند مسئولیت زندکی روزمره را بپذیرد.پیداست که این نکته تا چه اندازه عامل ویرانگری خانواده ها خواهد بود. این مطلب آنقدر مهم است که امام رضا (ع) در عواقب این کار نابخردانه می فرمایند: مبادا به شرابخوار زن بدهی ، زیرا اگر به او زن دادی گویا که آن زن به زنا نزدیک شده باشد.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
همیشه خانه محقر و بی رونق موجب میگساری نیست، بلکه بیشتر اوقات ، میگساری موجب می شود که خانه محقر و بی رونق گردد و علت و معلول جای خود را به یکدیگر می دهند، زیرا سهم زیادی از درآمد که باید صرف تهیه وسایل زندگی و توسعه ی خانه شود به مصرف نوشابه های الکلی میرسد و در واقع این الکل است که خانه را بی رونق می گرداند و فرزندان را علیل و بهانه جو و زن را کج خلق بار می آورد.
اسلام و فرهنگ سازی
اسلام برای ایجاد نفرت ذهنی و اجتماعی به الکل و مشروبات، نخست به یک رشته مبارزات منفی روی آورده است تا باده خواران، خود را در جامعه حقیر و بی مقدار ببینند و از آن پرهیز کنند. بر این اساس پیامبر (ص) به آحاد مسلمانان توصیه فرمودند:
-1 اگر شراب خوار مریض شد، به عیادتش نروید؛
– 2شهادت و گواهی شراب خوار، قبول نمی شود؛
– 3اگر به خواستگاری آمد، دست رد به سینه او بزنید؛
– 4گفتارش را تصدیق نکنید؛
– 5شفاعت او پذیرفته نیست؛
– 6از وی دختر نگیرید و با او معاشرت نکنید؛
– 7در مجلس شراب ننشینید، زیرا وقتی لعنت خدا نازل شد همه را فرا می گیرد؛
-8 در قیامت، زهرمار و عقرب را به الکلی ها می خورانند.
دین ما به اندازه ای برای انسانیت و خانواده و جامعه و… اهمیت قائل شده است که برای تشویق به ترک شرابخواری- این پدیده شوم و نابود کننده انسانیت -در حدیثی از امام صادق(ع) متذکر می شود که:
کسی که شرابخواری را برای غیر خدا(هم که شده ) رها کند، خداوند او را از شراب(بهشتی) ناب و مُهر شده بنوشاند.راوی عرض کرد: یابن رسول الله کسی که شراب برای غیر خدا ترک کند؟! فرمود: آری به خدا قسم ، برای حفظ (سلامت) خویش.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

10 نفر آنلاین
0 عضو و 10 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 2949
بازدید دیروز: 1685
بازدید کل: 9796556
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...