0 امتیاز
381 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
یک دختر 12 ساله دارم . خیلی خوبه و اصول حجاب را رعایت میکنه ولی دوست دارم همه جا چادری باشه. ولی زیاد رقبت نشون نمیده . همسرم هم خیلی روی این مساله حساسه . متاسفانه  خواهر شوهرهام با آرایش و بدون چادر بیرون میرن و دخترم هم خیلی اونها رو دوست داره و به اونها نگاه میکنه. حالا من چه کار کنم  که دخترم با بصیرت چادر بپوشه .

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
وقتی محور تربیت ، عمق بخشی دیانت و تقوای دینی در کودکان و نوجوانان  باشد ، مسلماً فرزندان  از هرنوع آسیب های اخلاقی واجتماعی مصون می مانند چرا که بسیاری از شرارت های وآسیب های که به دختران وارد می شود ، ناشی از نداشتن حجاب و عفاف می باشد و درونی شدن ارزشهای دینی خصوصا حجاب وعفاف  باعث می شود آنان در برابر این انحرافات مقاومت بیشتری داشته باشند و کمتر در دام انحرافات اخلاقی و اجتماعی قرار بگیرند.
درخت پرثمر تربیت آنگاه به بار می نشیند که نظریه های تربیتی در قالب شیوه ها ی صحیح و درست به اجرا درآید .  برای موفقیت در هر کاری ، آگاهی به اسباب و وسایلی که بتواند به گونه ای سریع و آسان، ما را در رسیدن به هدف یاری کند ، لازم است و هر رشته ای از علوم  شیوه و روش خاص خود را دارد که اگر درست و به جا به کار گرفته شود ، نتایج مطلوبی به همراه خواهد  داشت . تعلیم و تربیت نیز چنین است و والدین می توانند با شناسایی بهترین شیوه ها و روشها ، در رسیدن به اهداف از آن ها بهره ببرند .
روش تشویق
تشویق یک روش از روشهای بسیار موثر در نهادینه کردن حجاب و عفاف در کودکان است ، تشویق یک شیوه ی  مناسب در ایجاد انگیزه به سوی کارهای مثبت می باشد . در روح کودک و نوجوان ایجاد انگیزش می کند و آنان را به انجام اعمال نیک تحریض و ترغیب می کند. تعلیم و تربیت  اسلامی بر سهولت ، محبت و ملاطفت تاکید دارد. وانگهی از طریق تشویق می توان انگیزه و میل فطری  او را  به  مهر و محبت و قدر دانی  تامین و اعتماد او را جلب کرد . البته در صورتی که تشویق مؤثر واقع نشود و خطا و تخلفی  از سوی متربی صورت گیرد به منظور آگاهی دادن  به او و جلوگیری از اهمال کاری در انجام [ اموردینی ] می توان  ابتدا به  انذار و سپس به تنبیه روی آورد ، و منظور از تنبیه دراینجا تنبیه بدنی نیست ؛ بلکه در درجه اول استفاده از روش هایی است  که کودک را از انجام کارهای
نامطلوب (مثل نماز نخواندن ) نا خشنود کند . بی توجهی ، قهر(کوتاه مدت ) ،
 سرزنش ، محروم سازی و امثال آن از شیوه های تنبیهی ای هستند که جنبه انسانی دارند و برای تنبیه بهتر است از آن ها  استفاده کنیم نه تنبیه بدنی.
شرایط تشویق
برای اینکه امر تشویق ، زیان و خطری را برای کودک به دنبال نداشته باشد، رعایت نکات ذیل حایز اهمیت  است.   
 1-باید عمل حجاب و عفاف را تحسین کرد ، نه کودک را . در ضمن او را نیز متوجه کنیم که آنچه ارزشمند است عمل و صفت اوست.
2- تشویق باید به جا و به موقع و متناسب با نوع رفتار کودک و نوجوان باشد و روحیه شخص  در انتخاب شکل آن یعنی زبانی ، رفتاری ، مالی ، معنوی  و جز اینها ملاحظه گردد .
3- تشویق باید به گونه ای باشد که باعث ترغیب دیگران بشود نه دلسردی آنان.
4- تشویق باید به اندازه و معقول باشد و به هیچ وجه از حد تجاوز نکند ، زیرا دراین صورت موجب غرور و تباهی  شخص می شود ، و نیز  نباید کمتر از اندازه باشد ، زیرا نتیجه مطلوب خود را از دست میدهد.
5- تشویق وسیله ای برای ایجاد انگیزه است بنابراین نباید به صورت هدف درآید وتمام ذهن و فکر کودک را به خود مشغول سازد؛ زیرا دراین صورت ، نقش بازدارنده پیدا میکند .
6-موقعی که کودک  را تشویق  می کنید باید علت آن را  برایش  بگویید و این عمل باید به گونه ای صورت گیرد که کودک خود را مستحق آن ببیند و آن را در درون تایید کند .  
7-تشویق در حضور جمع اثر بیشتری دارد .
روش الگویی
شیوه ی موثر دیگر در نهادینه کردن حجاب و عفاف بین فرزندان روش الگویی است . دراین روش فرد، از فرد یا افراد  دیگر به عنوان سرمشق و الگو استفاده می کند و تحت تأ ثیر مشاهده از رفتار دیگران پیروی نموده و خود را با آنان همساز می کند. بنا براین می توان گفت :" الگو پیروی عینی ومشهود از یک اندیشه وعمل در جنبه های گوناگون، جهت رسیدن به کما ل است ."
غریزه ی تقلید یکی از غرایز نیرومند وریشه دار در انسان است . به برکت وجود همین غریزه است که کودک بسیاری از رسوم زندگی ، آداب معاشرت ، غذا خوردن ، لباس پوشیدن ، طرز تکلم ، ادای کلمات و جمله ها را از پدر و مادر و سایر معاشران فرا می گیرد و به کار می بندد. چشم وگوش کودکان ونوجوانان و جوانان  چون دریچه ای باز است ،
 می بینند و می شنوند و ذهنشان چون آیینه ای است که رفتارهای والدین را تقلید می کنند و الگوهای عملی ای را که خانواده ارائه می دهد مانند نحوه پوشش و حجاب مادر یا پدر، تأثیر عمیقی بر رفتار کودک دارد و در واقع پدر و مادر با ارائه اعمال و رفتار مناسب و به شکل غیرکلامی ارزشها و هنجارهای سالم را از همان ابتدا در شخصیت کودک ایجاد می کنند که هر چیزی در آن منعکس می شود. بنابراین والدین می توانند فعالیت ها و رفتارهای  دینی و مذهبی خود را به گونه ای هماهنگ کنند که فرزندان متوجه شوند و الگوی ذهنی آنان را در انجام این امور شکل دهند .
"کودک ، مقلد خوبی هست. و به آسانی و بدون هیچ گونه زحمت و مشقتی تنها از راه تقلید می آموزد. او می بیند ، می شنود و پس از مدتی تکرار می کند. برخی پژوهش ها نشان داده اند از سنین تشخیص یعنی حدود شش سالگی، پسران از پدران تقلید می کنند و دختران از مادران، و این تقلید در آنان  ناآگا هانه است. کودک در مسیر رشد ، از افراد بسیاری الگو می پذیرد و تحت تأثیر دیده ها و شنیده های بسیاری است. همه اطرافیان به گونه ای در او اثر می گذارند و مدل و الگوی کودکند ، ولی والدین از همه آنها مهم تر و مؤثرتر هستند و این اهمیت وتاثیر  در کودکان تا سنین نوجوانی  همچنان تداوم دارد .  بر این اساس ، وظیفه والدین  دراین دوران بسیار سنگین است و باید به فرزندان فرصت بدهند  تا از اخلاق و رفتار خوب خود بهره مند گردند .
روش محبت
از ابزارهای تربیتی دیگر که می تواند ما را درنهادینه کردن عفاف و حجاب در فرزندان  یاری کند محبت کردن است .
در دین اسلام ، محبت به عنوان اساس و رکن درجذب و هدایت انسانها  مطرح است . ادیان الهی بر پایه محبت به دل ها رسوخ  کرده و راسخ مانده اند . یکی از مهم ترین و مؤثرترین روش های پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله استفاده از این روش بوده است . زیرا با این روش  هم جاذبه در افراد ایجاد می کرد  و هم انگیزه آنها را افزایش می داد و اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله این روش را پی  نمی گرفت ، آن همه  اعراب بادیه نشین به دورش جمع نمی شدند تا از بادیه نشینی و بربریت  به تربیت و فرهنگ دین پنا ه آورند . حضرت علی علیه السلام درباره اهمیت وتاثیر این روش
می فرماید: "دوستی ورزیدن نیمی از خرد است  "5  
 و در جای دیگر می فرماید:
 "دوستی ورزیدن پیوند با مردم را فراهم می آورد "6 .
 درواقع نیروی محبت از نظر تربیتی ، نیروی عظیم و کارساز است و بهترین تربیت آن است که بدین روش تحقق یابد ، زیرا محبت با فطرت و سرشت آدمی سازگاری زیادی دارد و پذیرش آنها از ناحیه درون و بدون هیچ گونه تحمیلی است ، ضرورت و اهمیت به کارگیری روش محبت  از این روست که  محبت اطاعت آور است و سبب همسانی و همراهی فرزند با والدین و مربی می شود . از على (ع ) نقل شده است که از رسول خداصلی الله علیه وآله درباره روش و سنت آن حضرت پرسیدم ، فرمود:  والحب اسا سی . محبت بنیاد و اساس (روش و سنت ) من است7.
روش قصه گویی
یکی از وسایل تعلیم و تربیت داستان است . والدین باید از سنین پایین‌تر دختران را با این واجب الهی آشنا کنند تا از معضل بی‌حجابی در مراحل دیگر جلوگیری شود.
بعد از دوران کودکی و دوران نوجوانی ، فرزندنان ما وارد دوران بحرانی جوانی می شوند حالا اگر تربیت آنها صحیح نبوده باشد . مربی مسئولیت دشواری را بر دوش دارد . زیرا در ذهن  این گونه جوانان سوالانت بسیاری بدون پاسخ مانده است و مربی با یک روش مناسب  باید طوری جواب دهد که جوان را قانع کند . به عنوان مثال بعضی از دختران جوان به علت ناآگاهی آنان نسبت به فلسفه حجاب ،پوشش خود را به طور کامل رعایت نمی کنند. این گروه غالباً گمان می کنند حجاب موجب سلب آزادی زنان می شود و می پرسند با توجه به اینکه خداوند زن و مرد را آزاد آفریده است، چرا باید فقط زنان حجاب داشته باشند؟
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
حجاب را به دخترت بیاموز!
حجاب
انسان‌های پاک و مۆمن، حجاب دخترانشان را دوست دارند و بر پوشش آن‌ها دقیق هستند و دوست دارند تا آن‌ها را با تقوا و صالحه به جامعه تحویل دهند، اما چگونه…؟
در اینجا، ده گام اساسی برای با حجاب کردن دخترت به تو پیشنهاد می‌شود که در هیچ یک از این روش‌ها، چیزی به نام توبیخ، تنبیه، داد و بیداد کردن و امثال این‌ها نمی‌یابید، بلکه گام‌های حکیمانه‌ای است که پدر و مادر و یا دیگر اعضای خانواده برای با حجاب کردن دخترانشان به کار می‌گیرند.
از كودكی شروع كن
از همان روز کودکی دخترت را به حجاب تشویق کن، و منتظر نباش تا به سن تکلیف برسد، سپس او را بدان امر کنی، چه بسا وقتی به سن تکلیف رسید، نتوانی او را قانع سازی، و هوای نفس بر وی غلبه کند؛ پس بهتر آن است که از کودکی به تدریج شروع کنیم.
ذكر خوبی‌های حجاب
خوبی‌های حجاب را برایش ذکر کن، از عجایب و محاسن بسیار آن صحبت کن و بگو که حجاب، وقار و سنگینی است؛ حجاب، مظهر تربیت صحیح و حسن نیت پاک است.
حجاب، امری واجب
او را با خبر ساز که همانا حجاب، امری واجب از جانب خداوند است و او را آگاه ساز که این عمل را فقط برای رضای خداوند انجام می‌دهی، نه برای مردم؛ و اینکه خداوند در همه حال او را می‌بیند؛ و خداوند از زن محجبه خشنود می‌شود، آیات حجاب را برایش تلاوت کن و او را تشویق کن تا آن را حفظ نماید و معانی آن را نیز فرا گیرد.
معرفی زنان محجبه
نمونه‌ای از زنان محجبه و صالحه را برای آن‌ها ذکر کن، بهتر است از امهات المۆمنین شروع شود، سپس از زنان صالحه دیگری که نمونه بارز عصر خویش بودند. سعی شود نمونه‌ای از زنان محجبه عصر حاضر نیز برای آن‌ها ذکر شود، به ویژه زنان غیر مسلمانی که به اسلام روی آورده‌اند و حجاب را اختیار نمودند.
تفاوت‌ها را بگو
تفاوت بین زنان محجبه و غیر محجبه را برای دخترت ذکر کن و هلاکت بی حجابان و خطر بی حجابی در اجتماع امروزی را برای وی بازگو کن.
پاداش زنان صالح
از اخلاق و رفتار زنان صالحه سخن بگو و ثواب التزام به عمل صالح و پاداش زنان صالح؛ و اینکه چگونه یک زن صالحه می‌تواند سبب هدایت دختران دیگر شود.
معاشرت با محجبه‌ها
مواظب باش تا دخترت همراه دختران محجبه باشد و با آن‌ها دوست باشد و ایشان را همراه دختران بی‌بند و بار، رها مساز، چه بسا که دوست و همنشین، بیشترین تأثیر را بر همنوع خود می‌گذارد.
 حجاب و عفاف
مادر، الگوی فرزند
سعی شود كه مادر دختر، الگویی صالحه برای او باشد، تا با وی در مورد حجاب و کیفیت آن سخن بگوید و حکایات و داستان‌های حجاب را از وی بشنود.
کلاس‌های دینی
تلاش شود تا مادر، دخترش را در کلاس‌های دینی و علمی و جلسات قرآن در مساجد مشارکت دهد، چون در این کلاس‌ها بر حجاب خویش بیشتر اهتمام می‌ورزد و بدین وسیله، کم کم به آن خو گرفته و پرورش می‌یابد.
تشویق حجاب
در مقابل پوشش و حجاب دخترت، هدایا و جوایزی در نظر گرفته و بدین وسیله، او را بر این عملش تشویق کن، و به او بفهمان که خداوند در روز قیامت، جایزه بزرگی را به او عطا می‌کند و آن هم، بهشت بلند مرتبه و جاویدان است.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

5 نفر آنلاین
0 عضو و 5 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 1301
بازدید دیروز: 3043
بازدید کل: 9793224
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...