0 امتیاز
245 بازدید
در فرزندآوری ، فرزندپروری توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
من چهار سال پیش ازدواج کردم شوهرم دو تا بچه داشت پسر هفت ساله ودختر دو ساله تا حالا بد نبودن ولی دو ساله اصلا گوش به حرفم نمیدن خیلی لجباز وسر کش شدن مثلا میگم مشق بنویس بد خط یا خطخطی میکنن تو را به قران راهنمایی کنید خیلی زجر میکشم

2 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
چگونه ارتباط صحيحي با فرزند همسرمان داشته باشيم؟

 

ازدواج و پيوستن دو خانواده و ايجاد پيوند زناشويي با زن يا مردي كه داراي فرزند يا فرزنداني است، مي تواند تجربه رضايتبخش و ارزنده اي باشد.
 چنانچه شما فرزندي نداريد، شانس سهيم شدن زندگي خود با يك فرد جوانتر و كوچكتر را داريد تا به رشد و شكوفايي شخصيت او كمك كنيد. اگر، داراي يك يا چند فرزند هستيد، مي توانيد به هر دو طرف، فرصت هاي بيشتري به منظور برقراري ارتباط و ايجاد پيوند خواهري و برادري بدهيد.
 در بعضي مواقع، اعضاي جديدخانواده بدون هيچ مشكلي با يكديگر كنار مي آيند، اما در خيلي از موارد شما مي بايد آمادگي بروز مشكلات و سختي ها را نيز داشته باشيد. جداي اينكه، همانند يك پدر يا مادر واقعي ايفاي وظيفه مي كنيد، هر روزه مسئوليت هاي شما بيشتر مي شود. طبيعتا، دچا پريشاني و آشفتگي خواهيد شد و حتي برخي مشكلات پيش آمده، موجب ايجاد تضاد و كشمكش بين شما و همسرتان، فرزندان او و حتي همسر سابق او شود.
 اگر چه، هيچ فرمول مطمئن و خطاناپذيري براي ايجاد يك خانواده «كامل و بي عيب و نقص» وجود ندارد (هر خانواده اي مشكلات خاص خود را دارا است)، بسيار با اهميت است كه موقعيت جديد به وجود آمده در زندگيتان را با بردباري و ادراك صحيح و درست به پيش ببريد.
 در اينجا به برخي از مواردي كه مي تواند والدين غير حقيقي را راهنمايي و كمك نموده، تا بتوانند راحت تر و با شيوه بهتري خود را با شرايط و وظايف جديد وفق دهند، اشاره مي شود.
 
 شروعي آهسته و گام به گام
 اولين قدم، توجه به اين مطلب است كه شخص بزرگسال ديگري به غير از والدين حقيقي كودك، وارد زندگي او شده است تا همانند يك عضو مهربان و به عنوان يك ناصح و مربي انجام وظيفه كند.
 ممكن است خيلي سريع توقع برقراري يك رابطه عاطفي و نزديك را با فرزند همسر خود داشته باشيد، اما در صورت عدم ايجاد آن، قطعا به فكر مي افتيد كه چه عملكرد ناصحيح و اشتباهي موجب به تعويق افتادن اين جريان شده است. ايجاد رابطه نزديك و صميمي نياز به وقت و زمان دارد.
 بهتر است عجله و شتاب نداشته باشيد. اجازه دهيد تمامي اين مراحل قدم به قدم و به شكلي طبيعي به جلو رود – چرا كه كودكان هوشيارانه قادر به تشخيص و شناخت رفتارهاي واقعي و يا تصنعي بزرگسالان هستند- تنها نقش يك نامادري و ناپدري مهربان و صميمي را بازي كردن، دردي را دوا نخواهد كرد مضافا اينكه شما با صبر و حوصله قادر به بسط و پرورش يك رابطه بسيار پر بار و پر معنا را پيدا خواهيد نمود كه لزوما نبايد مشابه روابط كودك با والدين حقيقي اش باشد.
 
 عوامل موثر در روابط شما
 بچه هايي كه در غم و ماتم، فقدان يكي از والدين حقيقي خود به علت طلاق و جدايي و يا مرگ هستند قبل از آنكه شما را به عنوان يك پدر و يا مادر جديد بپذيرند، نياز به زمان بيشتري براي التيام و بهبودي تالمات روحي دارند.
 براي آنها پدر يا مادر از دست رفته همچنان زنده و پا برجاست و ازدواج مجدد يكي از والدين مي تواند به معني پايان تمامي اميدها و قطع حلقه ارتباطي مابين والدين حقيقي او باشد. حتي اگر چندين سال از جدايي و متاركه و يا مرگ والدين او گذشته باشد (با اينكه ديگر كودك به اندازه كافي رشد كرده و بزرگ شده) اما باز اغلب بچه ها براي مدت هاي طولاني به اين نوع نگرش و باور خود اميد داشته و پايبندند. اين واقعيت آنها را خشمگين و عصباني احساساتشان را جريحه دار كرده و برايشان گيج كننده است.
 از عوامل اثر گذار ديگر بر روابط والدين غير حقيقي مي توان به موارد زير اشاره نمود:
 كودكان در چه سنيني هستند؟ عموما بچه هاي كوچكتر نسبت به كودكان بزرگتر، در برقراري و ايجاد رابطه عاطفي با والدين جديد خود راحت ترعمل مي كنند.
 چه مدت از آشنايي شما با آنها مي گذرد؟ معمولاهر چه مدت آشنايي شما با كودك بيشتر باشد، مسلما روابط بهتري را مي توانيد با او برقرار كنيد. موارد استثنايي هم وجود دارد از جمله اينكه قبلابا والدين حقيقي او آشنايي داشته و يا دوست خانوادگي آنها بوده ايد و ذهنيت و شناخت قبلي شما موجب جذب و توجه بيشتر كودك به شما و ايجاد رابطه نسبتا بي اشكال شود.
 وعده هاي ملاقات شما با پدر يا مادر حقيقي كودك- به منظور صحبت و شناخت بيشتر در امر ازدواج- چه مدت بوده است؟ باز هم موارد استثناء وجود دارد. اما نوعا و به طور خاص اگر شما در امر ايجاد ارتباط و مصاحبت و نهايتا ازدواج با فرد مقابل تعجيل نداشته باشيد كودكان حس خوبي نسبت به اين امر داشته و پذيرش پيوند زناشويي شما با مادر و يا پدر حقيقي او راحت تر است.

رابطه همسرتان با زوج يا زوجه قبلي چگونه است؟ اين عامل بسيار مهم و (حياتي) است. وجود تضاد و كشمكش مابين همسر شما با همسر سابقش، موجب بروز يك تفاوت بزرگ و اثر گذار بر چگونگي مقبوليت و پذيرش شما به عنوان والدين غير صلبي (غير حقيقي)، از طرف كودكان است. بنابراين شايسته ترين راه براي جلب كودك و كنار آمدن با شرايط جديد دور ريختن افكار منفي است.
 چه مدت زمان كودكان وقتشان را با شما مي گذرانند؟ تلاش كنيد هر آخر هفته وقت خود را با آنها بگذرانيد. هنگامي كه كودكان وقت خود را با والدين حقيقي خود سپري مي كنند، قاعدتا آنها به همه خواسته هاي فرزندشان تن نمي دهند اما تقاضاهاي كودك از شما و برآورده كردن و نكردن خواسته هاي او مجددا منجر به ايجاد مشكلاتي در روابط شما با كودك است.
 به خاطر داشته باشيد نيازهاي كودك را بايد در نظر گرفت. چنانچه كودكان تمايل دارند اوقات خود را با پدر و يا مادرحقيقي خود بگذرانند، مي بايست حتما اين فرصت براي آنها فراهم شود. در دراز مدت اين امر موجب ايجادرابطه بهتري مابين شما و فرزند همسرتان خواهد شد.
 شناخت و آگاهي نسبت به موقعيت هايي كه امكان بروز مشكلات را در ميان اعضاي جديد خانواده بيشتر مي كند بسيار مهم و ضروري است چنانچه مسائل و مشكلات بغرنجي در روابط خانوادگي ظاهر شود، مسلما با ظرافت و بردباري بهتر مي توانيد از عهده آن برآييد.
0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
گام هايي به سوي موفقيت
 تمامي والدين با مصائب، مشكلات و موانعي مواجه خواهند شد. ليكن هنگامي كه يك ناپدري و يانامادري هستيد، مسائل به وجود آمده اين واقعيت را كه شما مادر ويا پدر حقيقي كودك نيستيد نمايان مي كند و به سبب ايجاد كشمكش و منازعه بين خانواده خواه از طرف فرزندان، همسر سابق شريك زندگيتان و يا حتي از جانب همسرتان شود.
 هنگام بروز مشكلات در نظر داشتن نيازهاي كودك شما را در تصميم گيري شايسته و بهتري ياري خواهد كرد.
 
 لحاظ كردن نيازها، نه خواسته ها
 كودكان نياز به محبت دارند. عطوفت و مهرباني گام اول است. خريد يك اسباب بازي و يا رفتارهاي مناسب توام با مهر و محبت مي تواند كودك را به شما نزديكتر كند. علي الخصوص كه كودك متوجه شود هديه و ابراز محبت را نه به خاطر رفتار مودبانه اش و يا كسب نمره كلاسي خوب بلكه تنها از بابت مهر و دوستي به او پيشكش كرده ايد. همچنين در صورتي كه احساس مي كنيد توانايي ايجاد توازن و رعايت عدل و انصاف را در اين گونه خريدها بين فرزند حقيقي خود و فرزندان همسرتان نداريد از اين كار چشم پوشي نماييد. بهترين كار برخورد مساوي و يكسان با كودكان است.
 
 قوانين داخل خانه
 مقررات و قوانين منزل را به گونه اي در نظر بگيريد كه انجام و مراعات آن براي تمامي كودكان و فرزندان امكان پذير باشد. خواه براي فرزند حقيقي خودتان يا فرزند همسرتان و خواه فرزندان متولد شده از ازدواج مشترك شما. ايجاد قوانين و مقررات داخل خانه براي كودكان و نوجوانان متفاوت است، اما آنها مي بايست توانايي انجام عمل كردن به آن را داشته باشند. قواعد و قوانين به كودكان كمك مي كند تا همانند زماني كه به خانه اي جديد نقل مكان كرده و يا نوزاد جديدي متولد شده، خود را با شرايط و اوضاع و احوال به وجود آمده مطابقت دهند. همچنين احساس كنند كه با تمامي فرزندان درخانه شما به يك اندازه و شكل مساوي رفتار و برخورد مي شود. اگر بچه ها با طرز تربيت و رفتارهاي بسيار متفاوتي از يكديگر درهر خانواده اي رشد و پرورش يافته اند قطعا ايجاد هماهنگي و سازگاري بين طرفين مشكل تر خواهد بود.
 
 خلق و ابداع سنت ها و عادات جديد
 به دنبال انجام فعاليت هاي بخصوص و نو همراه فرزند خوانده خود باشيد اما توجه و اطمينان خاطر ازواكنش و بازخورد آن نيز حائز اهميت است. برخي از اين عادات شامل تفريحات و سرگرمي هاي متنوع از جمله: دوچرخه سواري، پيك نيك، پياده روي، آشپزي، انجام برخي ازامور تعميراتي ساده داخل منزل، رفتن به سينما و تئاتر و يا حتي بازي با كلمات در داخل اتومبيل و... است. كليد موفقيت شما در خلق و ايجاد ساعاتي مفرح و دل انگيز براي تمامي اعضاي خانواده است. تنها، تلاش در جهت جلب خاطر و رضايت كودكان، حاصلي نخواهد داشت. چرا كه بچه ها با زيركي قادر به تشخيص سعي و صرف انرژي شما براي كسب نتيجه سريعتر مي باشند.
 
 احترام به والدين حقيقي كودك

هنگامي كه همسر سابق شريك زندگيتان در گذشته و از دنيا رفته است بسيار حائز اهميت است كه همواره به ديده احترام از او ياد كنيد. چنانچه با شريك فعلي زندگيتان امر حضانت و سرپرستي را عهده دار شده ايد، تلاش كنيد رفتاري مودبانه و دلسوزانه در تعاملات يكديگر داشته باشيد (مهم نيست كه چه اندازه مي تواند مشكل باشد). از به كار بردن جملات منفي در مورد والدين حقيقي در حضور كودكان پرهيز نماييد. اظهار نظرهاي مختلف در حضور كودك، او را رنجيده خاطر و عصباني مي كند. هيچ كودكي دوست ندارد از والدين حقيقي او انتقاد و نكوهش شود، حتي اگر از آنها گله مند باشند.
 
 از كودكان به عنوان «پيغام بر» استفاد نكنيد
 هيچ گاه نسبت به اوقاتي كه كودك با يكي از والدين حقيقي خود گذرانده است، كنجكاوي نكنيد. پرسش هاي متعدد و نابجا سبب رنجش و انزجار كودك شده و او احساس مي كند كه مبدل به يك «جاسوس» شده است تا جايي كه امكان دارد مستقيما با پدر يا مادر حقيقي كودك در ارتباط باشيد تا بتوانيد راحت تر وبهتر در مورد موضوعات و مسائل مربوط به فرزند خوانده خود بحث و تبادل نظر كنيد. از جمله درمورد درس و مدرسه، سلامت كودك، دوستان و آشنايان او و... اختصاص دادن روز و يا ساعاتي در رابطه با طرح اين مسائل بسيار مفيد است. صحبت با همسر و شريك زندگي. براي انجام وظايف مربوط به تربيت و پرورش كودك و تصميم گيري هاي مختلف مي بايست ارتباط صحيح بين شما و همسرتان برقرار باشد. بسيار مهم است كه هر دو شما طرز فكر مشتركي دراين مورد داشته باشيد. وجود برخي تمايزات، تضادها و اختلاف سليقه ها براي شما مشكل ساز خواهد بود. چنانچه هيچ فرزندي نداشته و از اين بابت بي تجربه ايد مي توانيد براي شناخت و آگاهي نسبت به مسائل كودك از همسر خود كمك بگيريد. به دنبال اين باشيد كه هر كودك در گروه سني خاص به چه چيزهايي علاقه مند است. فراموش نكنيد كه اين مطلب را از كودك نيز مي توان سئوال كرد. پيشامدهاي به وجود آمده در يك خانواده جديد و سختي هاي خاص آن نبايد شما را دلسرد و مايوس نمايد. هرگز دست از تلاش براي ايجاد ارتباطي سالم و درست بين اعضاي خانواده بر نداريد. ثابت كنيد كه محكم و استوار در اين جهت ايستاده و گام بر مي داريد، تا شناخت بهتري نسبت به يكديگر داشته باشيد.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

11 نفر آنلاین
0 عضو و 11 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 3051
بازدید دیروز: 1685
بازدید کل: 9796658
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...