0 امتیاز
387 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
سلام ميبخشين بارها وبارها سعي کردم فرد کم حرفي بشم و حرفهايي رو که لازم نيست نزنم اما موفق نميشم ايا راهي به من پيشنهاد ميکنيد خانم مشاور?

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
باسلام و عرض ادب خدمت شما دوست گرامی
در مرحله اول برای کمتر سخن گفتن، باید خودِ شخص اراده کرده باشد که کمتر حرف بزند و الا صرف دوست داشتن به کم سخن بودن دردی دوا نمی کند، مرحله بعد این است که ببینیم آثار پر حرفی چیست؟ مرحله بعد کنجکاوی کنیم که چه عواملی باعث پر حرفی شده تا با رفع آن عوامل به درمان این بیماری روحیِ خود بپردازیم.
از اثر پرحرفی همین بس که امیرالمومنین فرمودند:
مَنْ‏ كَثُرَ كَلَامُهُ‏ كَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَنْ كَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَيَاؤُهُ وَ مَنْ قَلَّ حَيَاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ مَاتَ قَلْبُهُ وَ مَنْ مَاتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّار.(نهج البلاغه ص 536)
هر کس زیاد سخن بگوید، خطایش زیاد می شود{بالاخره در حرفِ زیاد، دروغ و غیبت و تهمت در می آید}، کسی که خطایش زیاد شد، حیائش می رود، کسی که حیائش کم شود تقوی و پرهیزش از گناه، کم می شود، کسی که پرهیزش کم شود قلبش می میرد و کسی که قلبش مُرد، وارد جهنم می شود.

امير المؤمنين عليهما السّلام از نزديك مردى عبور كردند كه بسيار پر حرفى‏ ميكرد، حضرت در نزد او توقف كردند و فرمودند: اى مرد تو بر فرشتگان حافظ خود با اين پر حرفى كتابى را املاء ميكنى{یعنی بی خود و بی جهت نامه اعمالت را پر می کنی}، از آنچه به تو سود ميدهد سخن بگو، و از سخنان واهى در گذر، حضرت فرمود: مردم همواره نيكوكار نوشته ميشوند، تازمانیکه ساکت هستند، و هر گاه سخن گفتند، در اين هنگام يا نيكوكار و يا بد كار به حساب ميايند.

اما از عوامل پرحرفی، می توان به کم خردی، تنهایی و کمبود محبت اشاره کرد.
امیرالمومنین فرمودند: اذا تَمَّ العَقلُ نَقصَ الکلامُ.
هنگامي که عقل انسان کامل گردد، گفتارش کوتاه مي‌شود. (حکمت 71 نهج البلاغه)
در جمله ديگري مي‌فرمايد: «زبان عاقل، در پشت عقل او قرار دارد». يعني: شخص عاقل، عقل خود را پيش از زبانش به کار مي‌اندازد. در هر کاري، اول فکر مي‌کند، عقل و شعور خود را به کار مي‌گيرد، و هنگامي که به درستي سخن خود مطمئن شد، زبان به گفتار مي‌گشايد.
اما درمان این بیماری می تواند با تعیین جریمه برای خود یا نذر بر این که اگر فلان حرف نابجا و بی خاصیت را زدم، فلان کار خیر را بکنم یا فلان مبلغ صدقه بدهم. اگر پرحرفی از روی تنهایی و نداشتن أنیس است، به مطالعه کتب بپردازد و از همه مهمتر وقتی در روز برای خود مشخص کرده و در آن وقت به سخن با خدا و مناجات با او بپردازد و واقعا با او صحبت کند، می تواند دعاهای صحیفه سجادیه را برای تکلم با خدا بخواند یا دعاهای مفاتیح الجنان را. و اگر می خواهد خداوند با او سخن بگوید، قرآن بخواند، امید است که رفته رفته، میل به پرحرفی از ایشان بیرون رود،البته توسل به اهل بیت را نیز فراموش نکند که بسیار موثر است.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

8 نفر آنلاین
0 عضو و 8 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 245
بازدید دیروز: 1221
بازدید کل: 9830553
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...