0 امتیاز
199 بازدید
در خانواده(تشكيل،تحكيم،تعالى) توسط
سلام وقت بخير ،

من ٢٤ سالمه و١سال و نيم مي گذره كه ازدواج كردم و هنوز عقد هستم ، طي اين مدت از شوهر و مادر شوهرم راضي بودم و فكر مي كنم اين احساس دو طرفه باشد ، اما متاسفانه جاريمكه ٥ سال از من بزرگ تر است طي اين ١/٥ سال به شدت با من رقابت ميكند ، و هر موقع كه كنار هم مي نشينيم جملاتي را از قبل اماده مي كند كه مرا آزرده كند ، چند مرتبه اين موضوع را با خانواده ي شوهرم در جريان گذاشتم و از آنجايي كه آنها هم دل خوشي از او ندارند ، فقط توانستند به من دلداري بدهند و گفتن تو به خاطر خدا گذشت كن ، اما چند مرتبه اين كار را كردم ولي أوضاع بدتر شد ، و روحيه ام را از دست داده ام ، و وقتي به اين فكر ميكنم كه قرار است يك عمر با اين فرد فأميلت داشته باشم و به اين رفتارش ادامه دهد خيلي ناراحت ميشوم ، از شما خواهشمندم كه مرا راهنمايي كنيد..

1 پاسخ

0 امتیاز
توسط zrastegar (228هزار امتیاز)
1) بهترين روش برخورد با افراد فاقد تربيت بزرگوارى و متانت است. چنان كه قرآن مجيد در اين مورد مى‏فرمايد:واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما، (فرقان، آيه 39).

زمانى كه افراد نادان آنان را مورد خطاب قرار مى‏دهند آنان در پاسخ سلام مى‏گويند. همچنين در آيه 34 سوره فصلتمى‏فرمايد: ادفع بالتى هى احسن فاذا الذى بينك وبينه عداوه كانه ولى حميم؛ كار بد ديگران را با نيكى پاسخ گو كه اينكار دشمنى تو را به دوستى صميمى تبديل خواهد كردو البته اين روش با يكى دو مرتبه نتيجه نمى‏دهد بلكه مداومتمى‏طلبد.

2) راه ديگر آن است كه در صورت امكان به طور غير مستقيم يعنى از ناحيه كسانى كه احتمال تأثير مى‏دهيد دوستانه ونصيحت آميز تذكراتى به ايشان بدهيد.

3) در صورت نامفيد بودن راه هاى فوق اگر مى‏توانيد از او اعراض و دورى كنيد و هرگاه به شما برخورد نمودبه گونه‏اىكه ايجاد حساسيت نكند خود را از او دور نموده و حتى نگاه هم به وى نيفكنيد.

4) چنان چه راه هاى فوق موثر نيفتاد و احتمال قوى بدهيد كه برخورد مشابه با وى در يكى دو نوبت موجب دست كشيدن از اين عمل مى‏شود با او برخورد كنيد. البته سعى كنيد كمترين استفاده را از اين روش بكنيد و از حد خارجنشويد و در صورتى كه فايده نبخشيد تكرار نورزيد. زيرا براى شما عادت مى‏شود و شخصيت شما را دگرگونمى‏سازد.

5) در نهايت شما حق پيگيرى قضايى داريد ليكن در عين حال بهترين راه بزرگوارى و حلم وبردبارى است.

 به منظور تحصيل سعه صدر و افزايش تحمل و صبر خويش بايد همانند ديگر برنامه‏هاى تغيير رفتار به صورت جدى، دقيق و كامل به دستوالعمل‏هاى زير عمل كنيد تا بتوانيد بر نيروى غضب خود غلبه پيدا كرده و آن را تحت كنترل خويش در آوريد والا بدون رعايت اين امور تحصيل آن مقصود ناممكن است به هرحال توصيه‏هاى مؤكد ما در اين باره به قرار زير مى‏باشند:

1- هميشه فضاى ذهنى و روانى خود را براى شنيدن و دريافت رفتارهاى نابجا و خلاف انتظار آماده سازيد وبه اين معنا كه هميشه اين انتظار را داشته باشيد تا ديگران با شما به بدترين شكل برخورد داشته باشند و خود را براى تحمل آن آماده كنيد.

2- قبل از مواجه با برخوردهاى نابجاي ديگران پاسخ خود و عكس‏العمل خوب خود را براى مواجه با رفتارهاى خلاف انتظار ديگران در ذهن خويش مرور كنيد و با طرح ذهنى آماده شده با رفتارهاى بى‏مورد ديگران برخورد كنيد مثلاً باخود بگوييد اگر فلان شخص به من ناسزا بگويد به حرف او توجه نمى‏كنم همچنان دوستش دارم چون گناهان من راپاك كرده و اين صبر سبب تعالى روحى من مى‏شود و به هر حال با اين كلمات و تلقين ها هميشه آمادگى ذهنى و روانىخود را براى عملكردهاى خلاف انتظار مردم فراهم سازيد.

3- با خود شرط و عهد ببنديد كه هيچ گاه و در هيچ شرايطى اقدام به حرف هاى نابجا و برخورد تند و تصميم‏گيرى عجولانه نخواهيدكرد و براى تخلافات خود نيز جريمه مناسب كه تنبيه كننده است در نظر بگيريد.

4- اگر برخى موادر سريع سخن گفتيد و عجولانه تصميم گرفتيد و رفتار نابجا از شما سرزد سريع خود را سرزنش وحتى در لفظ اظهار پشيمانى نماييد و وعده‏ها و قولى كه با خود داشتيد را در ذهن خويش حاضر سازيد.

5- از خود ارزندگي هاى نابجا و پفكى و شخصيت قائل شدن بيش از اندازه براى خود اجتناب ورزيد و تنها هنجارها رارعايت كنيد و لذا به سراغ رفتارهاى متواضعانه همانند تقدم در سلام، همنشينى مناسب با افراد پايين‏تر، ابراز اردت به كوچكترها، مصافحه و احوالپرسى با ديگران به خصوص طبقه پايين‏تر، تفريح و صحبت با ديگران اقدام كنيد.

6- ذكر«لا حول و لا قوه الا بالله» را زياد بر زبان جارى سازيد و سوره والعصر را زياد بخوانيد.

7- به هنگام احساس عصبانيت، سريع تغيير وضعيت و موقعيت دهيد و از آن محيط دور شويد مثلاً اگر در منزل اين حادثه رخ داد لباس پوشيده و منزل را ترك كنيد.

8- در هنگام عصبانيت اگر ايستاده‏ايد بنشينيد و اگر نشسته هستيد بخوابيد.

9- وقتى كه با امور عصبانيت آفرين مواجه هستيد براى مدتى (حدود 10تا 15 دقيقه) راه دريافت هاى حسى خود را سد سازيد مثلاً جلوى گوش خود را بگيريد و چشمان خود را ببنديد و سر خود را پايين اندازيد تا دريافت‏هاى عصبانيت راتحت كنترل شما در آيند و موجب تحريك بيشتر شما نشوند.

10- اگر رفتار و يا صفتى كه در شخصى هست موجب عصبانيت شما شده است آن رفتار را شوخى تلقى كرده و به شكلى خود را از تيررس آنها دور در نظر بگيريد يعنى به گونه‏اى از مخاطب قرار گرفتن خويش در برابر رفتارهاى ديگران پرهيز كنيد مثلاً از مشاهده كسى كه فحش مى‏دهد با خود بگوييد مخاطب او من نيستم و در اين هنگام ازصحنه دور شده و راه دريافت‏هاى حسى را سد سازيد تا بيشتر مورد هجوم قرار نگيريد.

11- براى توجيه رفتارهاى خلاف انتظارى كه از ديگران سر مى‏زند توجيه مناسب داشته باشيد و آنها را مقصر تلقى نكنيد تا موجب شود به خود اجازه عكس العمل بدهيد مثلاً بگوييد خودم از اين فرد بدتر رفتار مى‏كنم او اشتباه گرفته مقصر نيست اشتباه من باعث رفتار نامناسب او شده است.

12- به نظرات و عقايد ديگران احترام قائل شويد و به ديده احترام به آنها بنگريد و حتى محترمانه با آنها رفتاركنيد.

13- به منظور تقويت اراده و حفظ سعه صدر از تفريحاتى همانند صحرانوردى، كوهنوردى، شنا، اسب سوارى، پياده روى در صبح زود بهره گيريد.

14- در برخى كارهاى مهم با مشورت خواستن از ديگران تصميمات خود را استحكام بخشيد و از اقدامات عجولانه وخام بپرهيزيد.

15- بيشتر با افراد حليم صبور و غير عصبى معاشرت كنيد و از دوستى و حرف شنوى افراد تند مزاج پرهيزكنيد.

16- هميشه خودتان و رفتارتان را درست و صحيح تلقى نكنيد و احتمال خطا در كارهاى خود را بدهيد.

17- سعى كنيد به عنوان تمرين گاهگاهى با افرادى كه سليقه آنها را نمى‏پسنديد برخورد كوتاه مدت داشته باشيد و با صاحبان ديگر انظار مراوده كوتاه مدت داشته باشيد.

18- موارد فوق را در برنامه‏اى منظم با درج موارد آن در يك جدول و نمره دادن به عملكرد خود و رعايت اين امور سعى در تقليل موارد تخلف داشته و همت خود به افزايش صبر و تحصيل سعه صدر معطوف بداريد.
به قرآن ناطق (عج) - سیستم پرسش و پاسخ خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از کارشناسان و حتی دیگر کاربران عزیز این مجموعه!

4.3هزار سوال

4.9هزار پاسخ

673 دیدگاه

3 کاربر

6 نفر آنلاین
0 عضو و 6 مهمان در سایت حاضرند
بازدید امروز: 206
بازدید دیروز: 3678
بازدید کل: 9813643
"راهنمای ارسال سوال" - به منظور بررسی سوالات مشابه خودتان بر روی علامت ذره بین کلیک کرده و کلیدواژه ای از مشکل و سوال خود را در سوالات جست و جو کنید. - بعد از اطمینان از غیرتکراری بودن سوالتان، به قسمت "پرسش سوال" بروید عنوان سوال خود را با حداقل 12 کاراکتر در قسمت عنوان سوال تایپ کنید - از دسته بندی ها ، دسته ی بانوان بصیر را انتخاب و با توجه به موضوع سوالتان زیر دسته مناسب را انتخاب کنید متن اصلی سوال را وارد کنید . - درصورت تمایل به دریافت جواب سوالتان از طریق ایمیل ، ایمیل خود را وارد کنید در غیر این صورت بخش مربوطه را خالی بگذارید برای اینکه سایت از حقیقی بودن سوال مطمئن شود ، تیک گزینه “I am not robot” را بزنید. - با کلیک بر روی گزینه پرسش سوال، سوال شما برای مدیریت ارسال می شود و در صورت صلاح دید پاسخ مناسب درج خواهد شد و شما در صفحه اصلی سوالات می توانید سوال و پاسخ خود را مشاهده کنید.
...